2025-03-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Ja det tycker jag. Han gick till val på America First. Och det är precis vad han gör. Han monterar aktivt ner den liberala världsordningen, precis vad hans väljare ville.

Det var just den liberala världsordningen som gjorde USA first från första början.
Citera
2025-03-05, 12:32
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
När tullarna är på plats så försvinner osäkerheten och ekonomin anpassar sig. De ekonomer du förmodligen refererar till är liberala, globalistiskt frihandelsförspråkare och de får nästan allt utrymme i media, som du vet, så det är svårt att söka fram dessa fritänkare, men de finns så klart.

Tanken med helt fri handel går ju ut på att varje land/region bara ska göra det de är bäst på, självförsörjningen försvinner och lokalproducerat slås ut. Detta är egentligen en extrem form av planering av världsekonomin, sk. globalisering, som försvagar länders suveränitet/självstyre och gör dem starkt beroende av sin omvärld och detta är precis det som globalister vill uppnå, för att kunna dominera hela världen med sina produkter/tjänster och sin syn på samhället.

Jag undrar vad som hänt med ekonomskrået numera? De har blivit så extremt likriktade, osjälvständiga och säger samma sak hela tiden. Alla tullar är dåliga, räntor är nästan det enda som styr ekonomin. Enkla förklaringar, enkla budskap. Svårt att hitta seriösa ekonomer och fritänkare numera som sagt, jag erkänner det. Men även detta faktum är väl också en varningsklocka?
Du kan inte vrida tillbaka klockan till medeltiden eller ens 1950- talet vilket du och vissa i trumpsekten drömmer om?
Korkskallar milt sagt. Alla blir förlorare med ett sånt efterblivet tankesätt.

Världen är global och ekonomin följer med i detta faktum.
Det finns såklart vissa detaljer i systemet som blir märkliga men det är inte normen
Kan du nu förklara hur ex Tesla ska klara sig i din icke-globala ekonomi?
Citera
2025-03-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla

Svårslaget! God stämning. Men såklart sitter demokraterna ned i sina stolar och applåderar inte ens.

Ert narrativ är så jävla vidrigt och visar bara på hur vilken skara onda människor ni tillhör.

Men antar att detta också är fake från Trump? Att han skiter i både Jason och DJ? "Egentligen? så att säga

Det säger en del om hur långt du tänker när du tror att orkestrerade high fives med cancersjuka barn inte är en del av ett politiskt spel som du går på rakt igenom. Visst det kan se ut som en schysst sak men tro mig det finns en baktanke.
Citera
2025-03-05, 12:37
Medlem
Intressant tal. Det är samma gamla vanliga, givetvis.

Trump är inte problemet. Kongresstalet synliggjorde detta tydligt. Demokraterna kan inte ens aplådera åt civila som hyllats av diverse anledningar. Också extremt pinsamt när de höll upp sina "false-skyltar".

Det Trump och republikanerna gör nu, är ett ont måste och kommer gynna oss alla långsiktigt.
Citera
2025-03-05, 12:40
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
som
Jo tyvärr är det just det som hänt med det republikanska partiet det har tagits över av en sekt.
Om du hade följt amerikansk politik lite längre än 10 år hade du insett det.

Demokraterna har många problem men vad trumps anhängare inte tycks begripa är att republikanerna har mycket större .

Man märker direkt att vi har en mästare på både politik och argumentation här, hatten av!

Så, du med all insikt och politisk historik som du besitter, vilka är Demokraternas nästa Obama eller Biden? ge mig 3 topp namn.
Citera
2025-03-05, 12:43
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Han är mer inne på Panama och Grönland.
Han verkar lämmna Grönlandstanken lite försiktigt tycker jag .
Citera
2025-03-05, 12:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
När tullarna är på plats så försvinner osäkerheten och ekonomin anpassar sig. De ekonomer du förmodligen refererar till är liberala, globalistiskt frihandelsförspråkare och de får nästan allt utrymme i media, som du vet, så det är svårt att söka fram dessa fritänkare, men de finns så klart.

Tanken med helt fri handel går ju ut på att varje land/region bara ska göra det de är bäst på, självförsörjningen försvinner och lokalproducerat slås ut. Detta är egentligen en extrem form av planering av världsekonomin, sk. globalisering, som försvagar länders suveränitet/självstyre och gör dem starkt beroende av sin omvärld och detta är precis det som globalister vill uppnå, för att kunna dominera hela världen med sina produkter/tjänster och sin syn på samhället.

Jag undrar vad som hänt med ekonomskrået numera? De har blivit så extremt likriktade, osjälvständiga och säger samma sak hela tiden. Alla tullar är dåliga, räntor är nästan det enda som styr ekonomin. Enkla förklaringar, enkla budskap. Svårt att hitta seriösa ekonomer och fritänkare numera som sagt, jag erkänner det. Men även detta faktum är väl också en varningsklocka?

Nu finns väl mig veterligen ingen helt fri marknad någonstans på jorden. Bara inom EU finns tusentals lagar och regler som reglerar marknaden. Personligen vill jag ha mindre maktkoncentration (oftast hos stater och några få gigantiska företag) och mer makt hos folket.

Om Trumps tullar kommer ge mer makt åt den amerikanska staten eller åt det amerikanska folket får vi se med tiden.
Citera
2025-03-05, 12:45
Medlem
detektiven789s avatar
Vem leder det demokratiska partiet?
Citera
2025-03-05, 12:47
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
Man märker direkt att vi har en mästare på både politik och argumentation här, hatten av!

Så, du med all insikt och politisk historik som du besitter, vilka är Demokraternas nästa Obama eller Biden? ge mig 3 topp namn.
Kul med folk som försöker vara ironiska
speciellt med hatt , folk med hatt dog väl ut 1965?

Finns inga just nu, kanske Buttigieg,
Sanders är ju extremt intelligent och hans politik är ju egentligen det vanligt folk i USA behöver.

Innan man tar fram en frontfigur måste demokraterna sätta sig ner och formulera en riktig politik för vanligt folk.

Att Trump med anhang lyckats lura vanligt fattigt folk att rösta på honom är ju sanslöst samtidigt som det är ett underbetyg till demokraterna.
Citera
2025-03-05, 12:48
Medlem
JMGLs avatar
Citat:

Haha fritänkare, vilken förskönande omskrivning av idiotisk konspirationsteoretiker
Citera
2025-03-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av used66
[/b]

en 3 årings nivå? då kanske till och med du har en chans att hänga med...

Mer respekt till världens 3-åringar. Det här var på lägre nivå. En 3-åring kan ofta forma meningar med upp till 7 ord och betydligt mer metodiskt. Så långt kom aldrig trumpeten innan han bytte till något annat. 3-åringar är dessutom oftast mer uppriktiga och nyfikna på världen runt omkring dem. Skulle snarare placera trump på en 1,5-2årings nivå. Det är mycket jagjagjag då 😁
Citera
2025-03-05, 13:02
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Kul med folk som försöker vara ironiska
speciellt med hatt , folk med hatt dog väl ut 1965?

Finns inga just nu, kanske Buttigieg,
Sanders är ju extremt intelligent och hans politik är ju egentligen det vanligt folk i USA behöver.

Innan man tar fram en frontfigur måste demokraterna sätta sig ner och formulera en riktig politik för vanligt folk.

Så du förstår inte idiomatiska uttryck? intressant.

Så enligt dig, ett parti som inte har en riktig politik för det vanliga folket och inga klara ledarfigurer befinner sig i en bättre sits än de som har 10+ kandidater på bänken och en ganska klar populistisk politik som nyss vann valet med en jordskredsseger. Korrekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in