2025-03-07, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorsBjorn
men i rttvisans namn ska ocks sgas att USA drnerat Europa p intelligenta unga mnniskor under mycket lng tid.
Det r vl inget USA gjort. Det r Europa som med vettls vnsterpolitik jagat ivg unga intelligenta till bl a USA.

Citat:
Ursprungligen postat av BorsBjorn
Sen har USA lngt mycket mer problem n bara en stor statsskuld. Det stora problemet i USA r att det r polariserat och har enorma problem med droger. Nu kommer ven ekonomiska utmaningar och det kommer bli knnbart.
De ekonomiska utmaningarna r mest skapade genom phitt i Washington.
Citera
2025-03-07, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Prognoserna fr den amerikanska ekonomins tillvxt har p bara ngra veckor gtt frn goda till dliga till usla. Frst en prognostiserad tillvxt p 2.3% p rsbasis fr Q1, till sen falla med 1.5% till att nu falla med 2.8% Det r den erknda modellen GDPNow frn Altanta Fed som visar p denna dramatiska kollaps.

https://www.investing.com/news/econo...-in-q1-3903794

https://www.reuters.com/markets/euro...er-2025-03-03/

Detta r dramatiskt. Brserna reagerar kraftigt. I skrivande stund:
S&P 500 ner 1.7%
Nasdaq ner 1.5%
OMX30 ner 3.3%
Nikkei ner 2.4%
Euronext ner 2.2%

Den frvntade "Trump-kraschen" r nu hr. Brserna rasar, och tillvxtprognoserna rasar.

Diskutera:
- Hur tror ni detta kommer pverka Trumps beteende? Han vill framst som mycket bra p ekonomi.
- Hur kan det pverka Trumps kommande State of The Union-tal?
- Vad kan Trump-administrationen gra fr att bromsa kollapsen?
Fantastiskt, hoppas det fortstter o straffar de multinationella fretagen hrt!
Miljarders miljarder i frluster vore vl fr oss alla, dollarn frsvinner som valuta totalt vore frsts det bsta

Hrliga nyheter, om man inte r kapitalist mjligen
Citera
2025-03-07, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Lutnick (Finansminister?) skall erstta alla skatter med tullavgifter?! r detta p allvar?

https://x.com/Acyn/status/1897350008019804461
Knappast.

Skattekvoten i USA r ca 25%. Att plocka in dessa 25% av BNP skulle betyda en enorm import samtidigt med hga tullar.

Sedan tror jag ingen vgar ha skatteintkter dominerat av ngot s volatilt som tullar. Skatteintkter vill man ha mer stabilt.
Citera
2025-03-07, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Bde COMP (Nasdaq) och US500 trendar nu signifikant nert, och rtt kraftigt dessutom, ver 30 dagar. Det r extra anmrkningsvrt eftersom bda var signifikant stabila under fregende 30 dagar (svag stabil uppgng t.o.m.).

Lser man vad alla mjliga finansiella experter tycker och tnker s brjar de vara oroliga p allvar. Min amatrmssiga summering av deras bedmningar skulle vara ungefr att s lnge det finns konkreta mtbara ekonomiska orsaker till fluktuationer och trender p brsen s r liksom helt normalt, men den hr effekten r fr stor fr att kunna frklaras i sdana ekonomiska termer. Och d kan det bero p att tilltron/tilliten till sjlva aktiemarknaden sjunker, och det kan tydligen f katastrofala fljder.

Dvs. om tillrckligt mnga investerare, stora som sm, helt enkelt tar ut sina pengar frn marknaden fr att investera i annat. Och det finns varningssignaler p det, bl.a. guldpriset (och liknande) har brjat trenda starkt uppt. Eftersom aktiepriserna (generellt) sjunker om fler sljer n kper s kan det helt enkelt bli en mindre eller strre "brskrasch", speciellt om det blir panik.

Ett annat snt tecken r att "rekylerna" nu minskar. Dvs. kraftigt frenklat s finns det investerare som tror att de kan gra ett klipp nr det r sjunkande kurser genom att frska kpa "s billigt som mjligt", vilket r i slutet av brsdagen (om priset sjunker hela dagen). Det finns andra orsaker till rekylen ocks, men det r en orsak varfr priset ofta stiger litet i slutet av dagen. Men nu har tydligen rekylen minskat signifikant, bde pris- och volymmssigt, vilket tolkas som det blir frre och frre investerare som tror att de kan gra ett "klipp". Dvs. deras bedmning r att trots att aktier r billigare n de varit p tre mnader och trots att bolagens ekonomiska mtetal r fullstndigt ok s bedmer de att aktien kommer att fortstta sjunka och att det skulle bli en (tminstone kortsiktig) frlustaffr att kpa.

Trump kanske hellre vill att folk brjar spara i hans personliga kryptovaluta nr brserna svajjar - i frhoppning om vinst ( men pengarna stannar istllet i Trumps privata ficka ). Vi fr komma ihg att Trump r en brottsling, har en kriminell personlighet.
Senast redigerad av Tissetiss 2025-03-07 kl. 09:11.
Citera
2025-03-07, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Prognoserna fr den amerikanska ekonomins tillvxt har p bara ngra veckor gtt frn goda till dliga till usla. Frst en prognostiserad tillvxt p 2.3% p rsbasis fr Q1, till sen falla med 1.5% till att nu falla med 2.8% Det r den erknda modellen GDPNow frn Altanta Fed som visar p denna dramatiska kollaps.

https://www.investing.com/news/econo...-in-q1-3903794

Detta r dramatiskt. Brserna reagerar kraftigt. I skrivande stund:
S&P 500 ner 1.7%
Nasdaq ner 1.5%
OMX30 ner 3.3%
Nikkei ner 2.4%
Euronext ner 2.2%

Den frvntade "Trump-kraschen" r nu hr. Brserna rasar, och tillvxtprognoserna rasar.

Diskutera:
- Hur tror ni detta kommer pverka Trumps beteende? Han vill framst som mycket bra p ekonomi.
- Hur kan det pverka Trumps kommande State of The Union-tal?
- Vad kan Trump-administrationen gra fr att bromsa kollapsen?

Det r nog lite sp att, pga de hga polariserande vgor som gr, vill jag vnta, och se vad som gller lite lngre fram
Citera
2025-03-07, 09:55
Medlem
MyJustices avatar
Hur gr det med Dollarkursen ?
Bensinpriset gr nert varannan dag typ
Citera
2025-03-07, 10:14
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Hur gr det med Dollarkursen ?
Bensinpriset gr nert varannan dag typ
Bensinpriset har jag inte koll p, men dollarn sjunker stadigt. Fast valutahandel och -kurser r s vansinnigt komplicerat, under ytan, s jag har noll koll och det enda jag gr p nt slags sammanslagen trend (DXY index). Som jag inte ens vet hur man rknar ut...

Men den trendar stadigt nert.
Citera
2025-03-07, 10:22
Medlem
Trump har kommenterat brsfallen.

https://www.di.se/live/trump-skyller...globalisterna/

Citat:
USA:s president Donald Trumps tull- och geopolitik har skakat om marknaden och gett ovanligt stora kursfall p Wall Street.

Jag tror det r globalisterna, sger Trump om vad som driver ned kurserna.
Och fga frvnande gr han som politiker i allmnhet. Skyller p ngon annan (oskyldig).

Citat:
Jag tror det r globalisterna som ser hur rikt vrt land kommer att bli och de gillar inte det.
Mjaha, och det hade dom inte sett tidigare d, under all r. Utan upptcker det nu frst nr USA brjar gna sig t svrt sjlvskadebeteende. Hur kommer det sig?

Jag har lite svrt att frst att folk kan lta lura sig av den dr typen av fraser. Men samtidigt s sger ju erfarenheten att dessa finns. Och Trump utnyttjar det.
Citera
2025-03-07, 11:13
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Trump kanske hellre vill att folk brjar spara i hans personliga kryptovaluta nr brserna svajjar - i frhoppning om vinst ( men pengarna stannar istllet i Trumps privata ficka ). Vi fr komma ihg att Trump r en brottsling, har en kriminell personlighet.

Trump gr ingenting som inte gynnar honom sjlv - folk r fr korkade fr att fatta. Den dag han sitter inlst antingen p mentalsjukhus eller fngelse, blir det champagne.
Citera
2025-03-07, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det r vl inget USA gjort. Det r Europa som med vettls vnsterpolitik jagat ivg unga intelligenta till bl a USA.

De ekonomiska utmaningarna r mest skapade genom phitt i Washington.

Ja d har du inte bott i USA hr jag.
Citera
2025-03-07, 11:41
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Trump har kommenterat brsfallen.

https://www.di.se/live/trump-skyller...globalisterna/

Och fga frvnande gr han som politiker i allmnhet. Skyller p ngon annan (oskyldig).

Mjaha, och det hade dom inte sett tidigare d, under all r. Utan upptcker det nu frst nr USA brjar gna sig t svrt sjlvskadebeteende. Hur kommer det sig?

Jag har lite svrt att frst att folk kan lta lura sig av den dr typen av fraser. Men samtidigt s sger ju erfarenheten att dessa finns. Och Trump utnyttjar det.
Otroligt.

Var en historisk usel presskonferens inatt. Re-harvest threes NATO wont come samt denna ovan. Herregud.
Citera
2025-03-07, 11:47
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:

Trump lr ha ett tvngsmssigt beteende nr det kommer till att inte erknna fel till skillnad mot en "vanlig" politiker som nd kan tvingas till det nr byxorna r helt neddragna. I hans bok s r det ett av existensens strsta big no-no:s.

Vill minnas att jag lst kommentarer frn folk i hans nrhet efter hans frra presidentskap som vittnade om att han ofta pminde sina medarbetare om detta. Ytterst s lr det vara ngot som hans farsa tidigt bankade in i skallen p honom.

P samma vis lider han av ett tvngsmssigt beteende nr det kommer att betona bra saker eller att ta t sig ran. Allt som han tar vid eller mnar att gra r alltid "best", "biggest", "largest", "greatest" osv - grna in the history of America eller rentav the World.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in