2025-03-06, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Ja, jag bor i Sverige.

Musk har omkring 1600 dagar p sig att hitta all denna korruption som han sger finns. Han har hittills inte hittat ngon alls. Jag kan undra hur han vet att det r den summan han har nmnt, srskilt med sin historik dr han bde har verskattat och underskattat hur lng tid saker skulle ta och hur mycket billigare han skulle gra dem.

Nu har det hunnit passera drygt hundra dagar redan, s mngden korruption som ska hittas per dag har kat om Musks lfte ska hllas.

Svenska Riksrevisionen har inget att gra med amerikanska statsfinanser, s det var inget skmt. Det r en myndighet som utan motorsg oberoende granskar hur svenska skattepengar anvnds.

Amerikanska Government Accountability Office r politiskt oberoende medan Doggy-departementet r helt understllt Musk. Han kallar det han personligen inte gillar fr korruption. Annars hade han tagit motorsgen mot SpaceX och Tesla.
Sveriges statsfrvaltning r korrupt och vi har ven korrupta politiker.
Den diskussionen r dock OT hr.
DOGE har bara verkat i en mnad hittills.
Du kommer att f se mycket mer av avsljanden och skandaler uppdagas framver eftersom USA r en korrumperad nation.
Jag poppar popcorn under tiden.
Citera
2025-03-06, 09:31
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Korruptionen har vi verallt, ven i Sverige. Om Musk hittar korruption s r det bara bonus. Det viktiga r att f stopp p slseriet.

Det gller ven Sverige, men vi behver en 180 svng av politiken som nu sker i USA. D kan kanske RRV rcka till med ett nytt regleringsbrev som ger myndigheten befogenheter att g in med motorsgen.
Det uttalade mlet fr Musks Doggy-departement r att hitta korruption. Ska han ocks rensa bort denna korruption? Det har han inte nmnt, vad jag vet.

Slseri r en helt annan sak r korruption. Frslsade skattepengar r stld frn folket, men korruption r nr ngon tillskansar sig pengar frn p ortta stt.

Vad vore destinationen fr svensk politik om den gjorde en svng p 180? Vi har en hgerregering nu, s Magdalena Andersson som statsminister igen?
Citera
2025-03-06, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Du ser upp till en clown som r knd i finansvrlden fr att stta fretag i konkurs. Bara s du vet. Han r uppvuxen stenrik och har rvt pappas pengar. Att vanliga amerikaner har rstat fram honom trots att han gr livet vrre fr dem r vl inget kvitto p framgng?

Men visst det r ju relativt vad framgng r. 1000 fljare p youtube ses ju som framgngsrikt av vissa

Man kan ju relativsera hur mycket man vill och tramsa in absurdum. Men det r svrt att sjlv inte bli sedd som clown om det inte gr att enas om att det r en merit strre n i princip ngon annan, att bli vald till president i USA.

Dessa vanliga amerikaner utgrs ju till stor del av vita, rika, vlutbildade som r lngt mer framgngsrika i alla avseenden n vad t ex du r.

S det r en rtt stor grej kan man tycka.

Oavsett vad man tycker om personen.

Eller fel av mig, oavsett vad man har blivit matad av media att tycka om personen, menar jag givetvis.

What does the sheep say?
B-hd orange man
Citera
2025-03-06, 09:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det hr kommer bli som trden om Ryssland nrkommande ekonomiska kollaps.

I flera r har Flashbacks elit bestende av Anders Lindberg kloner, i trden faststllt en nrkommande rysk ekonomisk kollaps, som aldrig kommer.

VitruvianskeMannen mste vara en av dom mest efterblivna Anders Lindberg klonerna p Flashback, fortfarande svrt att tro att VitruvianskeMannen inte r ett trollkonto eller konstprojekt.
Ryssarnas ekonomi r krd i botten sedan lnge du r bara fr blind fr att se det. Att ryssarna "verlever" beror mest p att dom inte hade s mycket till att brja med och r vana att allt ska vara skit. Amerikanerna lr vara mera knsliga och mera bengna att g ut p gatorna d levnadsstandarden sjunker.
Citera
2025-03-06, 09:49
Medlem
zsarps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce.Jenner
Man kan ju relativsera hur mycket man vill och tramsa in absurdum. Men det r svrt att sjlv inte bli sedd som clown om det inte gr att enas om att det r en merit strre n i princip ngon annan, att bli vald till president i USA.

Dessa vanliga amerikaner utgrs ju till stor del av vita, rika, vlutbildade som r lngt mer framgngsrika i alla avseenden n vad t ex du r.

Eller fel av mig, oavsett vad man har blivit matad av media att tycka om personen, menar jag givetvis.

What does the sheep say?
B-hd orange man

Tack fr du tog dig tiden att skriva det jag inte orkade.
Citera
2025-03-06, 09:51
Medlem
Hur gr det fr EU?
Citera
2025-03-06, 09:56
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ryssarnas ekonomi r krd i botten sedan lnge du r bara fr blind fr att se det. Att ryssarna "verlever" beror mest p att dom inte hade s mycket till att brja med och r vana att allt ska vara skit. Amerikanerna lr vara mera knsliga och mera bengna att g ut p gatorna d levnadsstandarden sjunker.

Du ignorerar mina inlgg till dig om realekonomi vs vsterlndska BNP:er. Jag brjar undra om du gr det medvetet fr att du vet att du har fel i dina pstenden. Det fungerar inte s som du tror - Ryssland kan tyvrr fortstta p det hr sttet i 10 r till.
Citera
2025-03-06, 10:12
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce.Jenner

What does the sheep say?
B-hd orange man

Vad r egentligen skillnaden p att ha sin sikt matad av media, respektive att ha sin sikt matad av alternativmedia? Bda r ju agendadrivna?
Senast redigerad av nittonhundrafyra 2025-03-06 kl. 10:14.
Citera
2025-03-06, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Du har rtt - det r inte lngre amerikanska gare till SAAB automobile utan det r kinesiska gare istllet.

Du r ju efterbliven, Saab upphrde att existera som biltillverkare 2011. Det r Volvo Cars som r kinagt.
Citera
2025-03-06, 10:45
Medlem
sfrges avatar
USA har ju redan vrldens strsta statsskuld s det r vl bara att fortstta lna.
Citera
2025-03-06, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rybar
Om man ser p canade vilka tariffer de har p USA varor (innan Trump)
Lite sm exempel
Mjlk 270%
Ost 245%
gg 168%
Kyckling 237%
Korv 270%
Bilar 25%
Luftkonditionering vrme ventilation 45%
Stl 25%
Aluminium 45%

Sn information fr ni inte i svenska propaganda press.

Som Trump sger andra lnder har ftt rna USA lnge nog, Trump borde hja tarifferna till samma niv som Canada har mot Amerika.
S vad r d problemet?
Citera
2025-03-06, 10:51
Medlem
chainmails avatar
Detta r bara en brjan. Nr Trump startat handelskrig mot Kanada, Mexico, EU och Kina kommer handelstullarna att knnas rejlt med kraftiga priskningar och inflation i USA. Kanada varslar att de kommer sluta exportera olja, gas, el mm till USA om de infr tullarna och om de framhrdar hot om annektering. Bojkott av amerikanska varor kommer skert ocks frn Europa, i Kanada har det brjat i stor skala. DOGE:s alla avsked i offentlig sektor kommer att orsaka kraftigt kad arbetslshet och som 'lk p laxen' kommer miljontals jobb i frsvarsindustrin att frsvinna dels fr att den nya regimen avser banta frsvarsbudgeten med 8% per r i 5 r men ven urtrdet ur NATO i kombination med att USA inte lngre anses vara en trovrdig allierad - Europa kommer inte att kpa amerikansk militrmateriel i framtiden.
All denna kade arbetslshet skulle kunna utlsa en bankkris d miljontals kunder inte kommer kunna betala sina ln.

Detta kan mycket vl resultera i en depression likt 1929-39... Om man ska vara lite konspiratorisk s undrar man vem detta skulle gagna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in