2025-07-27, 16:50
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Fast nu har de ju varken kunskapen eller teknologin för detta, äkta högerpolitiker vill att den som kan producera bäst kvalitet för lägst pris skall tillverka produkten, ommontera så slutar det som Sovjet, Kuba och Nord Korea. Sverige tex tillverkar bra bilar och Egypten och Marocko är bra på att odla Apelsiner, tror du det skulle vara bra för ekonomin om Sverige börjar odla apelsiner och Egypten börjar tillverka kvalitetsbilar?

Det skulle vara bäst för ekonomin om Egypten inte skickade sitt folk hit.
Men jag förstår var du menar.

Trump tror inte på en global ekonomi, alltså globalism.
Citera
2025-07-28, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det skulle vara bäst för ekonomin om Egypten inte skickade sitt folk hit.
Men jag förstår var du menar.

Jag tror på och vi har även sett att globalisering funkar men finns fortfarande mer att göra, tex istället för att importera arbetskraft till Sverige flytta fabrikerna och åldringarna dit där det finns arbetskraft. Istället för att bygga fängelser här, flytta fångarna utomlands. Istället för att bygga ut ålderdomshem och äldrevård här, flytta ut åldringarna där det finns billig arbetskraft.
Citera
2025-07-28, 10:21
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag tror på och vi har även sett att globalisering funkar men finns fortfarande mer att göra, tex istället för att importera arbetskraft till Sverige flytta fabrikerna och åldringarna dit där det finns arbetskraft. Istället för att bygga fängelser här, flytta fångarna utomlands. Istället för att bygga ut ålderdomshem och äldrevård här, flytta ut åldringarna där det finns billig arbetskraft.

Nej. Helt tokig idé.
Stoppa invandringen från MENA...sedan aldrig mer tala om vad som har hänt. Klart.

Där efter kan man köra på hur mycket globalism man vill.
Citera
2025-10-03, 20:18
Avstängd
Det är tydligt att modellen har skiftat drastiskt, men det är också viktigt att komma ihåg att en enda prognos inte kan bestämma hela ekonomins riktning. Trumps reaktion kommer troligen att bli tvådelad: ena sidan vill han använda detta som ett argument för “strong hands” och andra sida försöker lugna marknaden med nya stimulanser eller skattereformer.

I State‑of‑the‑Union blir det en möjlighet att omförklara sina ekonomiska mål – från tillväxt till stabilitet – men risk finns att han ger intryck av oförmåga att anpassa sig när data förändras snabbt.

Att bromsa kollapsen kräver snabb policy, men det måste ske med tydlighet: en kombination av kortsiktiga räntesänkningar, direkt finansiell hjälp till de mest utsatta sektorerna och långsiktig strukturell reform är de enda sätt som kan stoppa nedstigningen. Förhoppningsvis får han ta steget att släppa pressen på marknaden i stället för att försöka “fixa” den med fler löften.
Citera
2025-10-18, 05:48
Medlem
Förr eller senare så spricker den här lånebubblan. För mig är det otänkbart att ligga inne på börsen med betydande kapital. Folk springer till aktier som rusar och fattar inte ens vad det är de köper. Samma beteende innan it kraschen och finanskrisen

Jag jobbade själv inom välfärdsjobben och slutade när de började skära ner på personal och minska våra timmar. Jag vet att statskassan inte längre räcker till och att det är anledningen till att man skär ner såpass. Min känsla är att Sverige blir ett utvandrarland inom snart framtid då det enda folk stannar här för ät välfärden. Å andra sidan sticker ju de rika härifrån och kvar blir slasket vilket inte är något positivt ur vare sig ekonomiska eller samhälls mässiga termer.
Citera
2025-10-18, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Säja till vem?
Skulderna är väl idagsläget ganska värdelösa. Men Europa kan ju sluta med att köpa amerikanska skuldsedlar.

Det är ganska enkelt att sälja men priset kommer nog gå ner ordentligt vilket leder till högre räntor. Vi såg det under befrielse dagen att räntorna steg kraftigt och taco Trump drog tillbaka tullarna för han visste vad som kunde ske. Jag tror det smäller ner kommande åren
Citera
2025-10-18, 06:04
Medlem
Citat:
För nuvarande ja. Men förr eller senare så kommer det bli massa fabriker i USA som tillverkar dessa delar åt dessa bilar. Visst, bilarna lär vara 30% dyrare också.
Bilarna blir betydligt dyrare och alla andra länder kommer att höja tullarna för amerikanska produkter så då blir amerikanska bilar osäljbara utanför USA. Kommer det räcka att sälja bilar bara i USA? Kommer folket i bilindustrin ha några jobb att gå till?
Citera
2025-10-18, 13:27
Medlem
Citat:
Det verkar stämma väldigt illa.
Trump har undantagit just elektronik från tull-vansinnet. Och elektronik är just en sektor som säljs väldigt globalt.
Hade det du påstår stämt så hade han gjort precis tvärtom. Drivit upp tullarna rejält där och inte på något annat.
Citera
2025-10-18, 18:53
Medlem
Trumps mobil som han skulle lansera tillverkas delvis i Kina med kinesiska mineraler och komponenter. Han hjälper Kina att öka sin ekonomiska utveckling och dessutom har han lagt tariffer på komponenter som används i han egen mobil
Citera
2025-10-19, 11:28
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Trumps mobil som han skulle lansera tillverkas delvis i Kina med kinesiska mineraler och komponenter. Han hjälper Kina att öka sin ekonomiska utveckling och dessutom har han lagt tariffer på komponenter som används i han egen mobil

Jag tror han tänker "Det lilla jag gör skadar inte". Problemet är att alla tänker som han. Även du.
Citera
2025-10-19, 12:01
Medlem
Citat:
Jag tror han tänker "Det lilla jag gör skadar inte". Problemet är att alla tänker som han. Även du.

För min del bryr jag mig inte om jag hjälper Kina, de hjälper ju mig att få billigare prylar men some Amerikas president tycker jag ju att han borde satsa på usa istället men men. Snart kraschar deras ekonomi ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in