2025-03-04, 15:59
Medlem
shinystars avatar
Ok, en liten sak som av nån anledning irriterade mig till max så här på fettisdagen. Kanske för att jag just klämt i mig en semla.

Fick nyhetsbrev från Arket där de skriver:

Our signature Semla
To celebrate Shrove Tuesday, chef Martin Berg has reimagined the classic Semla, capturing its traditional flavours in a mini version of the Danish tebirkes pastry, topped with poppy seeds.

Varfööör kan den endaste lilla sak inte bara få vara svensk i reklam? Snälla, bara den lilla semlan. Såhär på fettisdagen och allt.

Älskar danska bakverk och dee är ju internationellt kända, och jag vet att de äter varianter av semlor där också, men varför inte promota den svenska semlan litegrann i sin marknadsföring? Skärpning Arket!
Citera
2025-03-04, 16:05
Medlem
Lukas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinystar
Ok, en liten sak som av nån anledning irriterade mig till max så här på fettisdagen. Kanske för att jag just klämt i mig en semla.

Our signature Semla
To celebrate Shrove Tuesday, chef Martin Berg has reimagined the classic Semla, capturing its traditional flavours in a mini version of the Danish tebirkes pastry, topped with poppy seeds.

Varfööör kan den endaste lilla sak inte bara få vara svensk i reklam? Snälla, bara den lilla semlan. Såhär på fettisdagen och allt.

Älskar danska bakverk och dee är ju internationellt kända, och jag vet att de äter varianter av semlor där också, men varför inte promota den svenska semlan litegrann i sin marknadsföring? Skärpning Arket!
I Skåne har semlor alltid hetat fastlagsbullar - det heter de på danska också.
Citera
2025-03-04, 16:33
Medlem
Jordgubbes avatar
Nyckelordet är "reimagined", men ja den ser obehaglig ut på bild.
När kommer norsk variant ... på skaldjur och några droppar råolja?
Citera
2025-03-04, 18:26
Medlem
Snabb googling visar att Sverige var de som tillsatte mandelmassan till semlan som den ser ut idag. Andra länder har inte det. Så, svensk semla är svensk. Andra länder har olika varianter med ex sylt.
Citera
2025-03-04, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinystar

Our signature Semla

Han syftar ju på att tebirkesr danskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in