2025-03-04, 13:43
https://www.dn.se/direkt/2025-03-04/...moter-skadade/

Citat:
Minst tre ledamöter har skadats sedan kaos brutit ut i Serbiens parlament. En uppges allvarligt skadad efter att ha fått någon form av infarkt i tumultet. Oppositionella politiker kastade gasgranater i protest mot regeringen.

Parlamentet hade på tisdagen samlats för att rösta om större budgetramar för högre utbildning. Men oppositionen hävdade att sessionen var olaglig och att man i stället borde behandla premiärminister Milos Vucevics regerings avgång.

Händelsen illustrerar djupa motsättningar i Serbien. Vucevic meddelade sin avgång i januari, efter flera månaders demonstrationer mot vanstyre. Vucevic sitter fortfarande kvar, eftersom hans avgång ännu inte tagits upp i parlamentet.

Der händer saker i Serbien - de visar vägen. Sverige kan lära sig något av serberna om hur man hanterar sin regering?
Citera
2025-03-04, 14:28
Medlem
Verkar inte sådär jättesmart gjort. Bör ju bli fängelse för dom inblandade oppositionspolitikerna? Nu vet jag inget om statusen på han som sägs fått någon form av infarkt men avlider han är vi nästan inne på grovt vållande eller liknande utöver själva rökbombsattacken. Nu vet jag såklart inte hur Serbiens rättssystem fungerar eller hur deras lagbok ser ut men tänk liknande scenario i Rosenbad.
Senast redigerad av reisq 2025-03-04 kl. 14:33.
Citera
2025-03-04, 14:36
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Der händer saker i Serbien - de visar vägen. Sverige kan lära sig något av serberna om hur man hanterar sin regering?

I Serbien är oppositionen EU-vänlig och regeringen, som använder diverse fula knep för att sitta kvar vid makten, är EU-skeptisk och Rysslandsvänlig.
Citera
2025-03-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reisq
Verkar inte sådär jättesmart gjort. Bör ju bli fängelse för dom inblandade oppositionspolitikerna? Nu vet jag inget om statusen på han som sägs fått någon form av infarkt men avlider han är vi nästan inne på grovt vållande eller liknande utöver själva rökbombsattacken. Nu vet jag såklart inte hur Serbiens rättssystem fungerar eller hur deras lagbok ser ut men tänk liknande scenario i Rosenbad.

Vill bara rätta dig att det är en kvinna (Jasmina Obradovic) född 1961 som drabbades av en stroke och det verkar vara kritiskt. Som du påpekar borde någon/några kunna straffas speciellt om hon avlider.
Citera
2025-03-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Vill bara rätta dig att det är en kvinna (Jasmina Obradovic) född 1961 som drabbades av en stroke och det verkar vara kritiskt. Som du påpekar borde någon/några kunna straffas speciellt om hon avlider.

Okej my bad. Bara hoppas hon överlever i alla fall. Tycker personligen att det är riktigt tyst i medierna angående detta?
Citera
2025-03-05, 20:51
Medlem
Från vilka partier kom de som kastade gasen? Hittar inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in