2025-03-04, 13:23
Medlem
Tjenare bilkunniga!
Jag gjorde ett nybörjar misstas (är ej bilkunnig). Jag spillde massa på min stol och det var minusgrader ute så tänkte kopplar ur stolen och låter den torka hemma i värmen. Så kopplade jag ur den utan att stänga av airbag osv. Så airbag lampan lyser även nu efter jag kopplat in den rätt. Finns det något annat sätt än att åka till verkstad och be dom släcka lampan?

Tack på förhand
Citera
2025-03-04, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gangetlagetking
Tjenare bilkunniga!
Jag gjorde ett nybörjar misstas (är ej bilkunnig). Jag spillde massa på min stol och det var minusgrader ute så tänkte kopplar ur stolen och låter den torka hemma i värmen. Så kopplade jag ur den utan att stänga av airbag osv. Så airbag lampan lyser även nu efter jag kopplat in den rätt. Finns det något annat sätt än att åka till verkstad och be dom släcka lampan?

Tack på förhand

Nej det tror jag inte. Alla SRS-meddelanden skall släckas av verkstad, men det innebär ju inte att någon annan med felkodsläsare till just din modell inte kan göra det. Men i normalfallet går det inte att göra på egen hand.

/Dick
Citera
2025-03-04, 13:55
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Tjenare bilkunniga!

Tack på förhand

Du skriver inte hur gammal den är, men alla bilar efter 2002 (tror jag) har ett OBD2 uttag, och då borde det gå att fixa med en vanlig lite enklare felkodsläsare. Förutsatt att du kopplat allt rätt och att mattan som känner av om någon sitter i passagerarsätet är OK.

Fråga i någon lokal Facebookgrupp om någon i närheten kan hjälpa dig.
Citera
2025-03-04, 13:57
Medlem
Tack för svar skall kolla om nån har en 🙏
Citera
2025-03-04, 14:58
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Tack för svar skall kolla om nån har en 🙏
Kan prova att koppla från batteriet en stund, på några bilar nollställer det felkoder.
Citera
2025-03-05, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du skriver inte hur gammal den är, men alla bilar efter 2002 (tror jag) har ett OBD2 uttag, och då borde det gå att fixa med en vanlig lite enklare felkodsläsare. Förutsatt att du kopplat allt rätt och att mattan som känner av om någon sitter i passagerarsätet är OK.

Fråga i någon lokal Facebookgrupp om någon i närheten kan hjälpa dig.

Så enkelt är det inte, de flesta generiska scanners läser och raderar bara koder som är icke märkesspecifika.

/Dick
Citera
2025-03-05, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Kan prova att koppla från batteriet en stund, på några bilar nollställer det felkoder.

Aldrig koder inom SRS om jag fattat det rätt, dom ligger kvar..

/Dick
Citera
2025-03-05, 12:26
Medlem
zoombos avatar
Gjorde exakt samma miss för ett antal år sen och det var bara att åka till en verkstad.
Citera
2025-03-05, 14:56
Medlem
killawifes avatar
Om du hade skrivit vad det är för bil så hade du kunnat få ett exakt svar, nu får du bara gissningar.
Bilens airbag-krets är i vissa bilar alltid aktiv. Jag vet inte varför men så är det. Lossar man då någon av kontakterna utan att ha kopplat ur batteriet så får man en airbag-kod. Den kan ibland släckas med en felkodsläsare och ibland måste man åka till en verkstad för att släcka den. Det beror på vilken bilmodell det är. Jag har fått åka till verkstaden med en Volvo och en Saab, egentligen endast för att de har egna system för felkoderna. Båda gångerna har man släckt koden åt mig gratis. På Audi, VW, Seat, Kia och Ford har jag kunnat släcka koderna med en vanlig ODB2 läsare från biltema.
Citera
2025-03-05, 19:50
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Så enkelt är det inte, de flesta generiska scanners läser och raderar bara koder som är icke märkesspecifika.

/Dick
För mig har det varit så enkelt, jag bytte avkänningsdynan i passagerarstolen i en äldre Mercedes utan OBD2-kontakt, det gick bra att radera koden för airbag med ett simpelt resettvektyg som det här: https://inovauto.com/si-reset-for-mbenz-38-pin.html

Jag har också plockat ner innertaket på en nyare med OBD2-kontakt och det gick utmärkt att radera felkoderna för tak/sido-airbags efter det med ett nyare ganska billigt verktyg från Autel som hanterar många olika bilmodeller. Har haft det några år och även raderat koder på kompisars bilar av andra fabrikat.

Hur det fungerar på TS bil kan jag naturligtvis inte svara på, men det är knappast nödvändigt att betala fullpris på en märkesverkstad, för då skulle inte andra verkstäder kunna göra jobb som innebär att något relaterat till airbags måste kopplas ut tillfälligt...
Citera
2025-03-06, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
För mig har det varit så enkelt, jag bytte avkänningsdynan i passagerarstolen i en äldre Mercedes utan OBD2-kontakt, det gick bra att radera koden för airbag med ett simpelt resettvektyg som det här: https://inovauto.com/si-reset-for-mbenz-38-pin.html

Jag har också plockat ner innertaket på en nyare med OBD2-kontakt och det gick utmärkt att radera felkoderna för tak/sido-airbags efter det med ett nyare ganska billigt verktyg från Autel som hanterar många olika bilmodeller. Har haft det några år och även raderat koder på kompisars bilar av andra fabrikat.

Hur det fungerar på TS bil kan jag naturligtvis inte svara på, men det är knappast nödvändigt att betala fullpris på en märkesverkstad, för då skulle inte andra verkstäder kunna göra jobb som innebär att något relaterat till airbags måste kopplas ut tillfälligt...

Du har helt rätt vad det gäller läsare, men billig och generisk är lite flytande begrepp. De som säljs av Biltema t.ex klara det inte. Går man upp till icarsoft eller Autel m.fl så blir det dyrare och för TS är det kanske inte aktuellt att pytsa en eller fler tusenlappar då en mindre verkstad eller hobbypulare kanske kan ordna det för kaffepengar. Anlternativet måste inte vara märkesverkstad, men väl en märkesspecifik läsare. Eller en som är programmerad med flera märkens unika koder..

För övrigt kan man koppla ur airbags och annan SRS utrustning om man tillfälligt behöver plocka ut en stol t.ex. Det helt utan problem och skapande av felkoder om man bara gör det på rätt sätt.

/Dick
Citera
2025-03-06, 11:30
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Du har helt rätt vad det gäller läsare, men billig och generisk är lite flytande begrepp. De som säljs av Biltema t.ex klara det inte. Går man upp till icarsoft eller Autel m.fl så blir det dyrare och för TS är det kanske inte aktuellt att pytsa en eller fler tusenlappar då en mindre verkstad eller hobbypulare kanske kan ordna det för kaffepengar. Anlternativet måste inte vara märkesverkstad, men väl en märkesspecifik läsare. Eller en som är programmerad med flera märkens unika koder..

För övrigt kan man koppla ur airbags och annan SRS utrustning om man tillfälligt behöver plocka ut en stol t.ex. Det helt utan problem och skapande av felkoder om man bara gör det på rätt sätt.

/Dick

Vänd dig till TS istället, mig behöver du inte lära något för jag klarar mig bra på egen hand.

Ibland behöver man flytta bilen med något urkopplat (till lackering t ex) då klarar du dig inte undan från att få felkoder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in