• 1
  • 2
2025-03-04, 17:30
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Förslaget lades fram redan 1963. Ingen har ännu varit i närheten av att ta det på allvar...
Det tog dem två tusen år att få tillbaka sin sandlåda, men nog lyckades de till slut

Till skillnad från Européer tänker judarna långsiktigt. Det är ett enormt projekt, men det skulle innebära enorm makt för dem. Skulle sedan någonting "råka" hända med Suez har de ett stryptag om världshandeln.
Citera
2025-03-04, 17:33
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Bra att Trump och Putin är goda vänner och stöttar varandra. Som tack för Trumps medling i Ukrainakonflikten ställer Putin nu upp som medlare mellan USA och Iran avseende Irans kärnvapenprogram.

Trump har verkligen tappat det. Han vill att Irans allierad, Ryssland, ska "medla". Ryssarna har ju redan hjälpt Iran med utveckling av kärnvapen i utbyte mot Shaheds, så det blir i så fall bara ett spel för gallerierna. Trump fortsätter att leka fredsängel, men det kanske funkar i Fox News.
Citera
2025-03-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Det tog dem två tusen år att få tillbaka sin sandlåda, men nog lyckades de till slut

Till skillnad från Européer tänker judarna långsiktigt. Det är ett enormt projekt, men det skulle innebära enorm makt för dem. Skulle sedan någonting "råka" hända med Suez har de ett stryptag om världshandeln.

Kräver extrema pengar som Israel inte har. Enda möjliga finansiären skulle vara USA och då skulle USA ta hem hela inkomsten. Låt mig betvivla att det är ett projekt de prioriterar.
Citera
2025-03-04, 17:35
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Tel Aviv kommer inte ens vilja skaka hand med någon från Teheran
Citera
2025-03-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron

Ett betydligt billigare alternativ skulle vara för USA (kanske i koalition med Ryssland och Israel) helt enkelt tar kontroll över Suez. Finansiella och militära vapen finns ju. Ett scenario som i den nya världsordningen inte alls är otänkbart.
Citera
2025-03-04, 19:01
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
På vilket sätt ska Gaza bli ett alternativ till Suez?

OnT.
Det är ju som att Darth Vader ska medla mellan Kejsaren och Jabba the Hutt. Hur fan ska det gå?
https://www.israelhayom.com/2024/05/...canal-project/

Ben Gurion kanalen är väl egentligen en gammal plan från 1963.
Citera
2025-03-04, 20:03
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Kräver extrema pengar som Israel inte har. Enda möjliga finansiären skulle vara USA och då skulle USA ta hem hela inkomsten. Låt mig betvivla att det är ett projekt de prioriterar.
Du glömmer att Iran kan finansiera detta projekt som tack för att de får möjligheten att lägga ned sitt kärnvapenprogram. Det kallar jag deal!
Citera
2025-03-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Trump har verkligen tappat det. Han vill att Irans allierad, Ryssland, ska "medla". Ryssarna har ju redan hjälpt Iran med utveckling av kärnvapen i utbyte mot Shaheds, så det blir i så fall bara ett spel för gallerierna. Trump fortsätter att leka fredsängel, men det kanske funkar i Fox News.
Har du något annat förslag på vem som skall medla? Iran har inte många vänner ute i världen och troligtvis är det bara Putin som Iran kan acceptera. Trump har lyckats tidigare i förhandlingar tex Abraham-avtalen.
Citera
2025-03-05, 04:28
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Eh... den här veckan kanske. Hotet mot världen är Iran. Om du tycker Ryssland är instabila, betänk trojkan Iran, Pakistan och Turkiet.

Hmm... Iran? Sen när blev Iran hotet mot världen? Mot Israel ja men Israel är inte hela världen.
Citera
2025-03-05, 09:51
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
https://www.israelhayom.com/2024/05/...canal-project/

Ben Gurion kanalen är väl egentligen en gammal plan från 1963.

Där ser man. Hade aldrig hört talas om de planerna.
Blir en jäkligt lång kanal. Men varför inte.
Skönt för allt sjöfolk att slippa gå igenom Suez, för det är fan ingen rolig upplevelse kan jag säga.
Citera
2025-03-05, 09:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Där ser man. Hade aldrig hört talas om de planerna.
Blir en jäkligt lång kanal. Men varför inte.
Skönt för allt sjöfolk att slippa gå igenom Suez, för det är fan ingen rolig upplevelse kan jag säga.
Nej, det är väl tillgång och efterfrågan, vad jag förstår är Suez ganska problemfylld. Ett av argumenten emot Ben Gurion-kanalen har varit att det är alltför oroligt område (samt att investeringen är enorm). Kan regionen stabiliseras kan det nog också bli verklighet, oavsett vem som investerar. Saudierna borde ju ha pengarna, Israel och Saudi var på väg att gå in i något slags avtal runt tiden för Hamas' raveattack, vilket förmodligen var mycket väl tajmat, med tanke på Irans långa proxykrig mot Saudi i Yemen.

Inte omöjligt att kanalen var en av punkterna de tittade på.
Citera
2025-03-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Du glömmer att Iran kan finansiera detta projekt som tack för att de får möjligheten att lägga ned sitt kärnvapenprogram. Det kallar jag deal!

Iran bygger en 28 mil lång kanal genom Israel - det kallar jag att tänka utanför boxen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in