Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2025-03-19, 15:23
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Kanske har du varit på restaurang där den serveras färdigblandad och restaurang där man får tillbehören så man kan blanda själv? Det har hänt mig. Saken är den att ibland tillåter inte Livsmedelsverket rå kött för att få serveras och man måste bräsera "råbiffen" så den blir tillagad. Det har Leif Mannerström berättat!

Har aldrig blivit serverad en tillagad råbiff. Det är som sagt inte råbiff ens, inte ens om den är lätt tillagad. Vet inte vad Mannerström yrar om i frågan. Vissa krokar kanske inte får servera rått kött, ingen aning.

Restaurangerna jag besökt som serverar smeten och/eller färsen har som sagt serverat den rå. Dock, med kryddor och annat i färsen, men med tillbehör till.
Citera
2025-03-19, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Har aldrig blivit serverad en tillagad råbiff. Det är som sagt inte råbiff ens, inte ens om den är lätt tillagad. Vet inte vad Mannerström yrar om i frågan. Vissa krokar kanske inte får servera rått kött, ingen aning.

Restaurangerna jag besökt som serverar smeten och/eller färsen har som sagt serverat den rå. Dock, med kryddor och annat i färsen, men med tillbehör till.

Halstrad (rå) biff. Inte hört talas om det?
Mannerström kallade det bräsera. Kan även kallas halstrad.
Citera
2025-03-19, 15:35
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zawir
Du är ”bekant” med två krögare som ”känner folk”, därför vet du hur det ser ut i branschen?

Du kan inte nämna en enda krog där det serveras smet/färs som råbiff.

Citat:
Vilka ställen är det som serverar det du beskriver?
Jag äter råbiff på krogen mågon gång i veckan och har aldrig varit med om det.

Vad är det du inte begriper? Har du problem med läsförståelsen? Jag orkar inte upprepa. Läs om mina inlägg.

Med tanke på vilka personer och andra krögare som mina bekanta känner i branschen, så har de givetvis bättre koll än du, om hur det står till med färsen/smeten och vad den innehåller för kött, och hur de blandar ut köttet med sämre (eller mindre attraktiva) styckdetaljer av begripliga anledningar?

Nu får du banne mig ge dig, eller trollar du? Du verkar inte ha vidare koll, varken på ditten eller datten.

För att ge dig två exempel på syltor som serverar kryddad färs/smet - Brasserie Balzac och Österlånggatan 17 (alltså här i STHLM). Som sagt. Merparten syltor serverar färs idag (enstaka fall skrapat, sällsynt med hackat), som du vet. Gör din research. Väx på dig.

Har inget mer att tilläga. Förstår du inte vad jag skriver; be någon vuxen förklara, rita och berätta.
Citera
2025-03-21, 20:17
Medlem
Ibland har man tänkt vid charken, den där biten kött vill man äta rå och ska då fråga personen som jobbar i charken, om den kan mala köttbiten. Fast det vill man ju inte...
Citera
2025-03-24, 16:13
Medlem
SoffanSviders avatar
Citat:
Bra krisp men det smakar ingenting.

Nä det är klart, men blir ju snarare som en fysisk smakbärare som bidrar med krisp utan att störa smaken.
Citera
2025-03-24, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Ibland har man tänkt vid charken, den där biten kött vill man äta rå och ska då fråga personen som jobbar i charken, om den kan mala köttbiten. Fast det vill man ju inte...
Du kan köpa hem biten, låta den frysa till lite, och sedan skrapa eller tärna den smått. Funkar så länge du inte har massor gäster. Annars kan du såklart be dem mala biten. Riktigt grovt funkar bäst till råbiff.

En variant är att be dem skriva exempelvis oxfilén extremt tunt, och så gör du en carpaccio. Men det fungerar att servera som traditionell råbiff också, man kan bulla ihop en liten fin hög av skivorna.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-24 kl. 16:41.
Citera
2025-03-24, 18:22
Medlem
Vem0ths avatar
Om man gör råbiff hemma så är det oxfilé som gäller, för säkerhets skull trimma bort ytorna och stek dessa som någon wok eller något. Hacka resterande så gott man bara kan med en kniv och skärbräda, färskaste ägget du kan separera äggulan ifrån du hittar i butik plus antingen finhackad eller grovriven lök. Tycker grovriven lök funkar bättre då det blir lite finare och den släpper ut mer av sin intensiva saft.
Citera
2025-03-24, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du kan köpa hem biten, låta den frysa till lite, och sedan skrapa eller tärna den smått. Funkar så länge du inte har massor gäster. Annars kan du såklart be dem mala biten. Riktigt grovt funkar bäst till råbiff.

En variant är att be dem skriva exempelvis oxfilén extremt tunt, och så gör du en carpaccio. Men det fungerar att servera som traditionell råbiff också, man kan bulla ihop en liten fin hög av skivorna.

Nu var man inte ute efter icke skrapat kött eller oxfilé (kofilé) .

Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in