• 1
  • 2
2025-03-04, 21:16
Medlem
Christopher.s avatar
"Halv flottigt" för mig betyder bostad på rätt adress, senaste bilen på garageuppfarten, stuga i alperna, åka med frugan till Milano för shopping när en ny kollektion av känt märke kommit ut, franska rivieran för semester. Det betyder inte att bo i en hyreslägenhet och äta lunch på lokala sunkhaket och dricka bag in box på helgerna.
Citera
2025-03-06, 07:28
Moderator
HelgeBuks avatar
Rubrik justerad, "halv flottigt" -> "halv-flott" /Mod
Citera
2025-03-06, 10:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
hur mkt skulle krävas i inkomst för att kunna leva ”halv flottigt” för en person som bor ensam i hyreslägenhet. detta handlar ej om mej personligen men blev nyfiken.

typ att man äter ute för 150kr varje lunch, äter väldigt god mat för 300kr varje dag (utöver lunchen). har mkt pengar över, köper kläder här o där, bryr sej nt riktigt om bensinpriserna, hyran kostar 10 tusen kr. han ska kunna köpa snacks när han vill etc. men fortfarande va en löneslav o leva paycheck to paycheck.

typ 25 efter skatt hade väl funkat susen? 15 tusen efter hyra betald. ksk 14 efter andra fastna kostnader.

så då kan man ju enkelt slösa typ 500 spänn per dag? exkluderar bensinpriser.

då behöver man ju nt oroa sej över ica priserna. o ja har hört att de e där nettomedel inkomsten ligger på i sverige.

Ungefär där lär kostnaden ligga.
Ett vanligt medelklassliv för en barnlös knegare.
Satsa på att ha det gôtt och inte på att impa på andra så räcker pengarna.
Citera
2025-03-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Kan man leva flott i en lägenhet tror du? Jag tror det är en illusion då en lägenhet är som en liten kartong där ens händer är ganska bakbundna. Ska livet bara handla om upplevelser istället för att göra saker som kroppen och hjärnan mår bra av på riktigt? Du kanske aldrig tänkt i dessa banor och förstår nog inte hur det är att bo i ett hus med tomt där man får motion genom att ta hand om huset istället för att tvingas gå till ett gym. Och när man får ledighet så ska man bränna med bilen upp till fjällen för att äntligen komma bort och uppleva världen på riktigt. Något som en husägare kan uppleva som sin vardag.

Att utvecklas som människa är att leva flott. Det handlar nog inte om pengar som i denna tråden.

Min vän på Strandvägen 271 kvm NOLL i avgift fullt betald
Annan på Strandvägen +800 kvm NOLL i avgift
Mannen med Pangfesterna - jättevindsvåning strandvägen o garage i huset
(äger heelaa) huset men de bor förstås ruttt

Lindstenvåningen Ågatan Linköping
Citera
2025-03-06, 20:48
Medlem
Om jag skulle leva på det sätt du beskriver skulle jag behöva dubbla den summa på 25 000kr du nämnt MINST.

Bara utemat skulle då kosta närmare 14 000kr
Lya 10 000kr
Mobil, nät, streaming, försäkringar, tandvård,
Läkemedel, hygien osv 6 000kr
Bil 5 000 kr
Så nämnde du snacks och shopping utan eftertanke. Ja då krävs nog ytterligare 10 000kr
Nöjen (krogen, museum, fika, spel, utflykter, konserter eller vad man nu unnar sig) 10 000kr

Så ja närmare 60 000kr skulle jag säga. Ganska ovärt att slösa så när man istället kan spara en medelinkomsttagares årslön och trotts det leva helt okej.

På ett par år har man kunnat spara ihop närmare miljonen.. vill man då leva lyx ett gäng månader o bränna den miljonen så kan man förhoppningsvis då iaf skapa lite minnen för pengarna. Minnen jsg inte tror man får av att slösa varje dag i vardagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in