2025-03-02, 23:22
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Hej!

Har börjat spela detta fantastiskt roliga singel player spel igen efter 40år.
Bara att ladda ner (gratis) och köra igång.

https://www.nethack.org/

Finns ju tusentals knep och knåp i liret, men många (de flesta?) kom man ihåg.

Dödade en 'rabid rat' och frågan var nu om jag kunde offra den döda råttan på ett altare?
Var lite osäker så jag frågade ChatGPT.

Can I offer a rabbid rat in Nethack?
ChatGPT sade:

In NetHack, you cannot offer a rabbid rat as a sacrifice to the gods. The game typically allows you to offer specific creatures (usually ones that are not too weak, like a rabbit or other common animals), but a rabbid rat—being a monster that is hostile to the player—doesn't qualify as something you can offer.

Sacrifices usually have to be living creatures that are a valid option for offering in a temple, and these are typically aligned with your character's ethics, among other factors. You can, however, sacrifice certain animals and monsters that are "tame" and not hostile toward you.

If you're looking to improve your chances of a successful sacrifice or seeking other strategies, let me know, and I can offer more tips!

Jag provade och det gick utmärkt!

I could offer a rabid rat.
ChatGPT sade:

Ah, I see what you're saying now! You're right. In NetHack, you can offer a rabid rat as a sacrifice. While it may be a hostile creature, it is still a valid creature to offer, even though it’s considered a monster.

In NetHack, sacrificing creatures is generally part of the strategy to appease the gods, and certain creatures—like a rabid rat—count as valid offerings, although sacrificing it may not always give you the best results depending on the god you're worshiping.

Would you like more details on what makes a good sacrifice, or are you looking for tips on how to get the best rewards from sacrificing in NetHack?

För er som är lite trötta på Diablo och allt annat modernt spelande är NETHACK ett kul alternativ.
Prova vettja!!

Spelet är en utveckling från rogue och Hack.
Alla vi nördar långt innan www och grafiska multiplayerspel älskade dessa unix baserade spel.
Hack blev sedemera NetHack då IT-nördar och studenter skickade in egna små patchar som sammanställdes av några som sedan gav ut officiella releaser.

Happy hacking!!!

/VV
Citera
2025-03-02, 23:44
Medlem
Diverges avatar
Grattis att du hittat tillbaka!
Själv är jag periodare, men jag snubblade över https://nethackathon.org/ för ett tag sen, kollade höstspelen halva jäkla helgen.
Oväntat kul måste jag säga!
Citera
2025-03-02, 23:44
Medlem
RocketLawnChairs avatar
Det finns (i mitt tycke) bättre roguelikes än Nethack som man måste vara lite av en machosist för att gilla. Lycka till att ascenda utan en guide.

Har du testat Moria eller Angband ts? Kan man tänka sig något mer modernt och med riktig grafik så finns ADOM.

Moria är nog min personliga favorit roguelike.
Citera
2025-03-03, 00:00
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RocketLawnChair
Det finns (i mitt tycke) bättre roguelikes än Nethack som man måste vara lite av en machosist för att gilla. Lycka till att ascenda utan en guide.

Har du testat Moria eller Angband ts? Kan man tänka sig något mer modernt och med riktig grafik så finns ADOM.

Moria är nog min personliga favorit roguelike.

Självklart har jag provat både Moria och Angband.
Men trots att jag gillade båda var det lite väl mycket hack/slash.
Har många timmar och nätter med även ADOM och Tales of Maj Eyal.

Men detta är en tråd om NetHack.
Nethack har betydligt fler kul manövrar, tricks, knep och knåp, fällor mm.

Minns många gamla flaskhalsar när vi höll på som mest.
Inga wiki tips, utan vi fick testa oss fram.
Var flera på jobbet som satt långt inne på nätterna och lirade.

På grottnivå ca 28 fanns det i tidiga patchar ingen nergång.
Ingen av oss visste hur vi skulle komma djupare i jakten på Amuletten av Yendor.
Det gick inte att gräva sig ner heller om jag minns rätt.

Någon hade en ring of teleport-control och var confused av en Umber Hulk.
Och teleporterade i säkerhet, men spelet frågade efter djup nivå!!!
Saken var löst.

En hade en bra karaktär som nu mha ringen och confusion teleporterade.
-:"What lvl do you want to teleport to?"
-:"32"

Vi stod flera stycken bakom honom när han skrev in 32.
Vad skulle hända nu?

-:"You arrive at the center of earth" - more-
-:"Unfortunately here the fires of hell are burning" - more -
-:"You are burned to a crisp by the fires of hell!"
-"You die!"

Alla började asgarva utom han som spelade.

Fina minnen!!

/VV
Citera
2025-03-03, 00:12
Medlem
RocketLawnChairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor

-:"You arrive at the center of earth" - more-
-:"Unfortunately here the fires of hell are burning" - more -
-:"You are burned to a crisp by the fires of hell!"
-"You die!"

Alla började asgarva utom han som spelade.

Fina minnen!!

/VV
..därav min kommentar om masochism Nethack är sprängfullt av dessa cheap deaths som man som spelare är helt oskyldig till.

Men visst jag håller med, det var kul.
Citera
2025-03-03, 13:12
Medlem
RocketLawnChairs avatar
Lägger in denna här relevant för trådens ämne. Om du känner för lite mobilt hackande ts! Synd att du inte gjorde en mer öppen roguelike-tråd då kunde vi prata om fler spel.

Anyway här är länken. https://apps.apple.com/se/app/inethack2/id962114968

En fin portning av Nethack 3.6.7. och uppdateras fortfarande.
Citera
2025-12-27, 09:05
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Nethack fick in mig på rogue-likes för några år sedan! Jag tror att jag som längst kom till nivå 21? Vilket som var det väldigt roligt! Jag landade dock på Angband efter det. Nu är jag upp till knäna i Cataclysm DDA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in