2025-03-03, 18:06
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JMGL
Det är ju givetvis en skenmanöver från Trump o vanich. De har inget intresse att få stopp på något krig. De enda de vill är att försvaga EU och Ryssland och Ukraina skiter man fullständigt i. Nu har skapat en anledning till att dra in stödet och då tvingas eu att gå in med mer och kriget fortsätter på samma sätt som tidigare. Det mal ner ekonomin för de inblandade sakta men säkert. Perfekt för usa.

Kraschar världsekonomin så kommer det även att drabba USA. Ingen kommer undan en världsdepression. Trump är på god väg att sänka världens ekonomi med handelskrig i tron att det hjälper USA ut ur sin kris.
Citera
2025-03-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HockeyHulken
Donald Trump och hans rövarkompisar som Elon Musk och J D Vance håller på att helt köra USA:s rykte i källaren. På TV4:a ekonominyheter att europeiska sparare (investerare) flyr USA. Amerikanskt fartyg får inte tanka i Norge. DI rapporterar idag om att Skanska och andra storföretag vill inte ha Tesla som alternativ till tjänstebil på rena kommersiella grunder (skapar dåligt rykte). Di rapporterar även idag om att BNP i USA faller rekordsnabbt bland annat på grund av fallande export. Många med mig undviker amerikanska produkter så långt det är möjligt. Ungdomar vill inte åka till USA för allt vad landet står för. Samtidigt hörs skräckhistorier om narkotikakarteller och sociala problem.

Att reparera dåligt rykte brukar sägas vara svårt och ta lång tid. Jag tror Trump och hans rövargäng har gjort en kalkylerad miss och underskattar det goodwill USA byggt upp under generationer. Man börjar undra om vissa effekter går att reparera och det gissningen är att det iallafall kommer ta mycket lång tid.

Tro det eller ej men världen är mycket större än det metalstörda svenska mongolandet.

Att den grovt hjärntvättade cp-svensken helt plötsligt ska ogilla USA betyder så mycket som en piss i oceanen.
Citera
2025-03-03, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Så låt mig förstå detta rätt:
Men, när USA försöker få stopp på ett krig för att den globala ekonomin är i fritt fall och hundratusentals dör av en på sin höjd principiell anledning: KATASTROF.

Att majoriteten av er är mentalt sjuka är inte svårt att konstatera. Våra politiker har verkligen hittat sin skara skitmänniskor som stöttar dessa krigsbrottslingar och sociopater och ändå lyckas ljuga sig själva till att kalla sig demokrater och människorättskämpar. Vilka sopor till folk i dagens samhälle, häpnadsväckande.
Ja det man kan konstatera är att folk verkar föredra krig framför fred. Svensk media älskade Obama trots att han startade meningslösa krig tex i Libyen där resultatet blev inbördeskrig och slavhandel. Världen är galen och människorna likaså men så har det kanske alltid varit.
Citera
2025-03-03, 19:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HockeyHulken
Jag tror också att de bollar med ganska riskfyllda mekanismer. Man tog nog inte med i kalkylen att ryktet kan slå i botten och vad det kan kosta.
Ja, och det finns fler riskfyllda mekanismer som de flesta glömmer bort när det nu går så fort. T ex visar ryssarnas reaktioner ganska tydligt att de ser den nuvarande amerikanska ledningen som nyttiga idioter. Ryssarna kommer att utnyttja detta fullt ut, och de är väldigt bra på det. Men hur reagerar Trump den dag han inser att han blivit utnyttjad? Det kan ju slå åt vilket håll som helst.

Jag tror att Europas politiska ledarskap har insett detta och försöker hålla god min medan man bakom kulisserna jobbar febrilt med att frigöra sig så mycket från USA som bara är möjligt. Fortsätter det i den riktningen kan det bli oerhört svårt för USA att återskapa en bra relation med ett Europa som inte lär glömma att USA backade ur på ett sätt som väl egentligen bara kan ses som ett slags förräderi.
Citera
2025-03-03, 19:35
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Det som USA byggt upp under många år som en pålitlig handelspartner och en rakryggad allierad har Trump och hans clowner lyckats rasera på någon månads tid. Ingen kan lita på USA längre.

Få om ens några länder kommer våga köpa försvarsmateriel från USA längre då en nyckfull president kan göra mycket av materielen obrukbar.

Hur känner man sig i Taiwan? Erbjuder kineserna Trump en "deal" så kan han låta Kina invadera.

Island, som inte har något försvar eftersom USA ska skydda dem militärt. Hur blir det med det om han får nobben an en isländsk 20 årig fotomodell?

Även om han inte kan bli president 2029 kommer han försöka, i värsta fall låta idioten Vance bli president med sig själv som vice och Vance sjukskriver sig första dagen på jobbet?

För världen kommer det finnas en tid före och efter Trump 2,0 men i historieböckerna kan det vara skönt att få se ett annat namn utöver Quisling när man pratar landsförrädare.
Citera
2025-03-03, 19:39
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Så låt mig förstå detta rätt:

-När USA invaderar länder som Irak och mördar närmare en miljon personer över 10 års tid, baserat på en offentlig lögn: OK!

-När USA begår krigsbrott genom att gå emot FN gällande Jugoslavien: OK!

- När USA säljer gigantisks bomber till krigsförbrytarlandet Israel som använder dem till att jämna en stad med marken och mörda (minst) 50k civila: OK!

Men, när USA försöker få stopp på ett krig för att den globala ekonomin är i fritt fall och hundratusentals dör av en på sin höjd principiell anledning: KATASTROF.

Att majoriteten av er är mentalt sjuka är inte svårt att konstatera. Våra politiker har verkligen hittat sin skara skitmänniskor som stöttar dessa krigsbrottslingar och sociopater och ändå lyckas ljuga sig själva till att kalla sig demokrater och människorättskämpar. Vilka sopor till folk i dagens samhälle, häpnadsväckande.
Precis så. USA som var så "rakryggade och pålitliga". Nästan snälla enligt de hjärntcättade i tråden.

"Att spara in på korruption och stoppa krig. Där går min personliga gräns!!"
Citera
2025-03-03, 19:55
Medlem
JMGLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Kraschar världsekonomin så kommer det även att drabba USA. Ingen kommer undan en världsdepression. Trump är på god väg att sänka världens ekonomi med handelskrig i tron att det hjälper USA ut ur sin kris.
Ja det håller jag med om helt och hållet.
Citera
2025-03-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Vet inte, men en del människor har en tendens att glömma fort. Trump agerar väl just som han gör, för att han inte bryr sig om sitt eget eller Amerikas rykte, tänker jag. Bäst om det gick att bojkotta allting därifrån men det lär bli svårt.

Danskarna bojkottar reser till USA:

https://nyheder.tv2.dk/live/udland/2025-01-18-trump-i-det-hvide-hus/danskernes-lyst-til-usa-rejser-tager--meget-sjaeldent--dyk?entry=22bcb688-8319-42f2-9eb2-9800605d569 d
Citera
2025-03-03, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Varför ska jag diskutera med en människa som på fullt allvar tror att USA med Trump skulle erövra Grönland? Du är antagligen en hjärntvättad idiot som har Obama som en ikon. Fortfarande har Obama ett gott rykte trots han startat meningslösa krig som lett till katastrofer. Det är så hjärntvätt fungerar och Nordkorea är det ultimata exemplet för studier. Det är otäckt att så kallat fria människor är så efterblivna.

Trump kan "erövra" Grönland på många sätt, men eftersom han liksom Putin inte respekterar suveräna länder och deras gränser kommer han på något sätt att ta över Grönland utan samtycke från Danmark och grönländarna – vänta och se.

https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-02-28-han-er-blevet-kaldt-trumps-sande-mand-i-groenland-nu-kommer-han-med-opfordring-til-danmar k
Citera
2025-03-03, 20:23
Medlem
A-moriators avatar
Mycket befogad trådstart. De senaste fyra åren har ju USA:s rykte dalat mer än någonsin men jag är optimistisk. Trump har på bara en dryg månad redan lyckats vända trenden och återupprätta landets anseende globalt sett. Hans pondus, världsvana och förhandlingsförmåga åtnjuter en respekt som Biden bara kunnat drömma om.
Citera
2025-03-03, 21:02
Medlem
HomoDeuss avatar
Gör er redo för imorgon. Då dödar clownen USAs anseende fullständigt.
Citera
2025-03-03, 21:09
Medlem
Arcanes avatar
Säga vad man vill men Trump, Vance och Musk får verkligen saker gjorda! På bara två månader har de lyckats rasera allt som alla tidigare administrationer byggt upp och USA har de facto abdikerat som världsledare. Ingen, varken vän eller fiende, kan längre lita på att avtal och allianser med USA gäller.

Inte nog med att de slutar med stödet till Ukraina, de allierar sig nu öppet med fienden Putin. Det är ju ett svek av historiska proportioner. Kan inte på rak arm komma på något annat exempel där ett land stött ena sidan under en pågående konflikt för att sedan gå över till att stödja motståndarsidan. Vem kan någonsin lita på säkerhetsgarantier och vapenleveranser från ett land som när som helst kan få för sig att det är bättre att alliera sig med ens fiender?

Spelar ingen roll om det väljs en mer normal president efter Trump. Ingen kommer ändå lita på USA då inte finns några garantier för att inte en ny MAGA-dåre kan komma till makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in