Citat:
Ursprungligen postat av
HockeyHulken
Donald Trump och hans rövarkompisar som Elon Musk och J D Vance håller på att helt köra USA:s rykte i källaren. På TV4:a ekonominyheter att europeiska sparare (investerare) flyr USA. Amerikanskt fartyg får inte tanka i Norge. DI rapporterar idag om att Skanska och andra storföretag vill inte ha Tesla som alternativ till tjänstebil på rena kommersiella grunder (skapar dåligt rykte). Di rapporterar även idag om att BNP i USA faller rekordsnabbt bland annat på grund av fallande export. Många med mig undviker amerikanska produkter så långt det är möjligt. Ungdomar vill inte åka till USA för allt vad landet står för. Samtidigt hörs skräckhistorier om narkotikakarteller och sociala problem.
Att reparera dåligt rykte brukar sägas vara svårt och ta lång tid. Jag tror Trump och hans rövargäng har gjort en kalkylerad miss och underskattar det goodwill USA byggt upp under generationer. Man börjar undra om vissa effekter går att reparera och det gissningen är att det iallafall kommer ta mycket lång tid.
Vad konstigt. Jag tycker att deras rykte repar sig nu efter gamle peddot och hans vänner är borta nu.
Sen undrar hälften av befolkningen ska göra med sina iPhones, google (kommer ni använda altavista eller böcker?), x, Snapchat, mm?
Sen kan man bara skratta åt folk som tror att deras bojkott gör någon skillnad. Lika stor skillnad som folk med flaggor på sina Facebookprofiler haha.
Ryssland har efter dessa "sanktioner" uthärda ett krig mot Nato och EU och fokuserat sin marknad till Asien och Sydamerika istället. Ingen konkurs där än så länge som tyckonomer förutspådde.
Men får se hur mycket ni slutar upp med amerikanska produkter nu. Ser ingen ökning av försäljning på blocket än iallafall. Hycklare.