2025-03-02, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av af-Sintistolpe
När Ryssland invaderade Ukraina var det redan inbördeskrig i östra delarna av landet sedan flera år tillbaka. På Krim bor över 90% ryssar sedan hundratals år. När Zelensky kom till makten ville han förhandla om varaktig fred men fick mothugg av hardliners (läs dödshot av nationalisterna) i de egna leden. Sedan ville han förhandla igen efter invasionen och då motsatte sig USA och Storbritannien. Vad går det hela ut på? Det finns en korrupt ”elit” i Ukraina som tjänar pengar på kriget och berikar sig åtskilligt. De som stöder Ukraina militärt subventionerar sin egen vapenindustri. Putin vill skydda ryssarna i de östra delarna av Ukraina och säkra militära intressen. Snacket om demokrati, frihet och humanitet är svepskäl och underordnat finansiella intressen, särskilt i väst.
Vad vill ryssarna på Krim då? Vill de vara ukrainska medborgare eller ryska?
Citera
2025-03-02, 19:21
Medlem
slagskotts avatar
Musk drivs av pengar och makt, zelensky står i hans väg.
Citera
2025-03-02, 19:24
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Vinnarna skriver historien och det är inte EU och Ukraina som vinner. Det man kommer minnas är att Trump ordnade fred och undvek ett tredje världskrig. Ni tuffa tangentbordskrigare som vill att ukrainare ska dö för er skull i ett krig de inte kan vinna kommer ingen minnas öht.
Tangentbordskrigarna är fullständigt rabiata och är inte värda att ta på allvar. Dom sitter och yrar om att Europa ska börja hota Ryssland med kärnvapen och annat tokigt. Verkligheten har dom lämnat för länge sedan. Det finns ett rysshat som uppenbarligen är ganska starkt i Sverige och dom tror på allvar att om inte Ukraina vinner en fullständig seger så kommer ryska soldater att ta över Europa och våldta och tortera hej vilt.

Jag har svårt att förstå hur folk kan ha en så skev världsbild. Men dom finns. Jag har träffat dom irl. Inte sällan är det boomers som fortfarande är livrädda för sovjetunionen och lever kvar i kalla kriget.
Citera
2025-03-02, 19:25
Medlem
zombie-nations avatar
Trump har tidigare sagt att han kan ordna fred bara att ringa Putin. Det var inte sant. Så att bara ta Trumps ord på att Putin inte kommer invadera igen duger inte. Det var detta han ville ge, bara sitt ord att Putin skulle lyssna. Skulle ni själva trott på Trump? Trump vill ha fred genom att Ukraina ges till Ryssland. Trump hade behövt få en rejäl örfil och vakna upp. Eller så kan han ge bort sitt eget land. Vilken fasa att behöva sitta hos den lögnaren.
Citera
2025-03-02, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Självklart håller ingen med en figur som Elon 53 år gammal som ljuger om att han är bäst i världen på dataspel, när han i själva verket anlitat anonyma skickliga dataspelare att spela åt honom men ge Elon äran.

Manbebisen Elon ljuger om precis allt. Man behöver tolka allt han säger precis tvärtom för att finna sanningen.

Elon är autistisk, och uppenbarligen psykiskt sjuk. Han använder dessutom regelbundet droger. Bara clowner tar en sådan figur på allvar.

Fler frågor?
En bra sammanfattning av Elons persona.
Det är ungefär på det där sättet som de flesta utanför MAGA-träsket uppfattar honom numera.
Citera
2025-03-02, 19:32
Medlem
Ryssland kan inte sluta kriga.

DOM VILL DET MEN KAN INTE!

Putin har satt sig i en rejäl rävsax, och det vet både Trump och Musk!
OM SOLDATERNA SKULLE SKICKAS HEM NU SKULLE DOM GÅ MISTE OM PENGARNA DOM BLIVIT LOVADE, vilket helt säkert skulle leda till upplopp och kravaller!!
Citera
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbilly23
Om det stod fullkomligt klart att kriget inte gick att vinna så hade jag svalt min stolthet för att rädda liv ja.

Tror du på fullt allvar att det blir färre dödade om ryzzland tar över ukraina?
Om så är fallet, varför litar du inte på vad ryssland säger om saken?
Citera
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad vill ryssarna på Krim då? Vill de vara ukrainska medborgare eller ryska?

Det bör ifrågavarande ryssar folkomrösta om, förslagsvis. Personligen tycker jag idén om en federation i de östra delarna kan vara värt ett försök.
Citera
2025-03-02, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/musk-till-attack-mot-zelenskyj/

[b]

Håller ni med Musk? Är det verkligen omänskligt att Zelensky är emot fred osv?

Det är väl ändå väldigt enkelt för Ryssland att packa ihop och lämna Ukraina.
Citera
2025-03-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Det är väl lite det som är poängen att han var så diffus han bara kunde för att skapa konflikt i samtalet.
Ungefär så har jag uppfatta det också.

Typ "Jag skriver gärna under ett avtal om att hålla diplomatiska förhandlingar och vapenvila, förutsatt att ni ger oss högar av attackvapen, stridsflyg, kärnvapen och lovar att förinta ryssen vi ska prata med".

Om någon har källa på mer korrekt beskrivning är jag nyfiken.
Citera
2025-03-02, 19:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Trump har tidigare sagt att han kan ordna fred bara att ringa Putin. Det var inte sant. Så att bara ta Trumps ord på att Putin inte kommer invadera igen duger inte. Det var detta han ville ge, bara sitt ord att Putin skulle lyssna. Skulle ni själva trott på Trump? Trump vill ha fred genom att Ukraina ges till Ryssland. Trump hade behövt få en rejäl örfil och vakna upp. Eller så kan han ge bort sitt eget land. Vilken fasa att behöva sitta hos den lögnaren.
Det är sant på så sätt att han avslutade USAs proxykrig mot Ryssland. Han kan förstås inte hindra ukrainare att strida mot ryssar i Ukraina eller i Ryssland.

Med Trump avtog spänningarna mellan de två starkaste kärnvapenmakterna men kanske inte risken för kärnvapenanvändning. Vi vet inte längre hur USA/NATO kommer att agera om Ryssland använder kärnvapen i Ukraina eller övriga Europa.
Citera
2025-03-02, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av af-Sintistolpe
Det bör ifrågavarande ryssar folkomrösta om, förslagsvis. Personligen tycker jag idén om en federation i de östra delarna kan vara värt ett försök.
Håller med. Efter folkomröstningen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in