2025-03-01, 18:38
Medlem
Jag har ett par gaming hörlurar till min PC som jag tycker om väldigt mycket. Dock har jag nyligen noterat att jag ibland tycker ljudbilden är "större" på vänster sida jämfört med höger. Tex i ett spel där är ett konstant ljud från en riktning och jag snörrar runt så åker ju ljudet runt mig men jag tycker alltid det är lite starkare till vänster jämfört med höger sida. Efter att ha testat mer grundligt att lyssna på ljud tester på youtube och liknande som simulerar "surround" där man får höra ljudet komma från vänster och höger osv (tex denna: https://www.youtube.com/watch?v=ijSYp6N5Yrs) och samtidigt ha uppe volym utlaget i Windows så ser jag faktiskt att ljud ustlaget är lägre när ljudet spelas upp på höger sida.

Tex i videon ovan vid ca 1m 15 sec så spelar videon upp "Left Side Surround" och sedan "Right Side Surround". Om jag tittar på volym utslaget då så ser jag att den går lite högre på vänster sida.

Min fråga är egentligen om hörlurarna kan vara obalanserade eller om de kan bli obalanserade över tid? Det finns ju en Balance slider som kan använda i Windows för att balansera höger och vänster.
Citera
2025-03-01, 18:45
Medlem
Även denna tycker jag det låter mer rätt om sätter Vänster / Höger Balance till ca 70-90 / 100

https://www.youtube.com/watch?v=N02Y7vaVDNo

Kom att tänka på att det kanske även kan ha att göra med att man inte har 100% samma hörsel på båda öronen? Speciellt med åldern så kan då behöva kompensera på detta sätt?
Senast redigerad av dendarborta 2025-03-01 kl. 19:02.
Citera
2025-03-01, 19:04
Medlem
Niguers avatar
Lurarna kan paja så man får olika ljud i höger/vänster, om du ombalanserar ljudnivån så kan du sänka den fungerade sidan tills det blir jämnt, men högsta ljudnivån med en jämn nivå blir ju lite lägre. Har du glapp på sladden kan nivån fluktuera också, vilket ju är skitjobbigt.
Citera
2025-03-01, 20:03
Medlem
Om höger- och vänsterkåpa har egna ingångar för kabeln, så testa byta plats på dem för att se om problemet kvarstår på samma kåpa, eller om det byter sida.

Hade samma problem för ett tag sen jag med och ibland kan det vara så enkelt att alla kablar inte sitt i till 100%. Om du kör headsetet till en DAC eller amp t.ex., se till att alla kablar verkligen sitter i. Testa snurra på dem lite med för att se om det sker några ändringar i ljudet.

Att köpa ny kabel är ju billigare än att köpa ett helt nytt headset, så börja där.
Citera
2025-03-01, 22:36
Medlem
Kan det vara så att du blivit hörselnedsatt?
Citera
2025-03-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Min fråga är egentligen om hörlurarna kan vara obalanserade eller om de kan bli obalanserade över tid? Det finns ju en Balance slider som kan använda i Windows för att balansera höger och vänster.

Är väl bara att rotera hörlurarna på huvet 180 grader så märker du om det låter lika lågt på samma öra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in