2025-03-01, 22:07
Medlem
Smugumins avatar
Båda är fett överprisade jämfört med jysk och ikea
Citera
2025-03-01, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det verkar vara någon form av kampanj mer eller mindre hela tiden på sängar från olika tillverkare, ibland får man bäddmadrassen på köpet, ibland sänggavel till reducerat pris o.s.v. så det är svårt att jämföra priser rakt av mellan olika tillverkare beroende på vilket erbjudande de för tillfället har. Angående kungssängen så kommer du se att de i princip hela tiden har halva priset på sina produkter året om så man kan betrakta deras erbjudanden om 50% rabatt som ordinarie pris.
Sök efter omdömen på de olika tillverkarna på olika hemsidor så kanske du får en uppfattning om kvalitet och vad andra tycker.

Det är svårt att hitta omdömen på sängar. Men jag har hittat t.ex denna där den fick bäst i test.
https://www.test.se/sang/

Eller denna där den är en testvinnare
https://kopsang.se/ekens/

Inte så mycket om den från kungssängen dock.
Citera
2025-03-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin

Jag var inne på IKEA idag faktiskt och där kommer jag inte köpa säng, det är säkert.
Citera
2025-03-01, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin

Jysk och IKEA:s sängar är tunt konstruerat smäck om man jämför med kvalitetssängarna. Väger hälften av vad de gör vilket gör att de säckar ihop mycket tidigare, du får byta säng efter några år därför att de helt enkelt går sönder, åtminstone om du väger norr om 100 kg. Samtidigt som de under sin livslängd ger ett sämre stöd och en sämre komfort.
Citera
2025-03-02, 01:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ungefär så jag känner, vet inte varför, men det känns så.
För skojs skull provade jag en hästens säng för 700k också, och den var inte ens särskilt skön. Kan inte förstå varför man skulle lägga de pengarna på en sån, men det är ett ämne för en annan tråd.

Känner ingen skillnad, Fan sova i en säng IKEA värde 30k eller en Kungsängen värde från 70k . Det är sova som sova. Men kanske sover bättre veta att du skiter om pengar, har pengar råd att sova i en Kungsängen värde från 2 miljoner.
Citera
2025-03-02, 01:34
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
För min del så stod det mellan Lidén och Bror Anderz sängtillverkare.
Vaket föll till slut på Lidens sängar.
Så kolla upp Lidén innan du fattar ditt beslut.

Lycka till
Citera
2025-03-02, 05:28
Moderator
v50s avatar
Citat:
Det är svårt att hitta omdömen på sängar. Men jag har hittat t.ex denna där den fick bäst i test.
https://www.test.se/sang/

Eller denna där den är en testvinnare
https://kopsang.se/ekens/

Inte så mycket om den från kungssängen dock.

Det kanske är lättare att få råd om du anger vilken typ av säng du söker, alltså ramsäng, kontinentalsäng, ställbar säng o.s.v. samt exakt vilken modell av respektive tillverkare du är intresserad av alltså t.ex. Ekens Elegans ramsäng o.s.v.

Viktigast är dock att du noga provar ut vilken som passar dig bäst alltså inte bara vilken modell utan även hårdhet på fjädring, val av bäddmadrass och så vidare. Det kan vara ide att prova flera gånger innan du bestämmer dig och gärna ligga en längre stund än bara nån enstaka minut i respektive säng för du kanske ser då att det som kändes skönt först kanske inte är helt optimalt efter en stund.
Citera
2025-03-02, 06:37
Medlem
Jag har inte haft någon Kungssängen men har haft min Eken Essens i ca 8 år och är helnöjd. Den känns som ny fortfarande. Skön är den också.
Citera
2025-03-02, 06:58
Medlem
Jag har haft en Kungsängen säng nu i ett par år, och jag är väldigt nöjd. Jag kör på hård madrass. Sover tio gånger bättre än vad jag gjorde med de gamla skräp Ikea sängarna man haft när man var ung.
Citera
2025-03-02, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det kanske är lättare att få råd om du anger vilken typ av säng du söker, alltså ramsäng, kontinentalsäng, ställbar säng o.s.v. samt exakt vilken modell av respektive tillverkare du är intresserad av alltså t.ex. Ekens Elegans ramsäng o.s.v.

Viktigast är dock att du noga provar ut vilken som passar dig bäst alltså inte bara vilken modell utan även hårdhet på fjädring, val av bäddmadrass och så vidare. Det kan vara ide att prova flera gånger innan du bestämmer dig och gärna ligga en längre stund än bara nån enstaka minut i respektive säng för du kanske ser då att det som kändes skönt först kanske inte är helt optimalt efter en stund.

Jag tänkte att det framgick av länken. Det är en Ekens Essens jag kollar på. Men vi går egentligen off topic. Det tråden handlar om är att generellt ställa dessa två tillverkare mot varandra. Om den ena generellt har bättre kvalitet än den andra.
Citera
2025-03-02, 10:17
Medlem
Citat:
Jag har spenderat två helger med att kolla på sängar nu och fastnat för två alternativ som det är bra erbjudande på nu (köper man någonsin säng till ordinarie pris?)

Ena sängen är en Ekens säng, och den andra är en säng från kungsängen. Tyvärr finns ju inte dessa i samma butik, så det är svårt att få en bra jämförelse. Båda är i stort sköna, men jag kan inte komma från att kungsängen känns som ett mer premiummärke. Vet inte varför, kanske bättre säljare bara? En fördel är dock att där kan jag välja färg, gavel osv fritt, medans Ekens sängen är ett paket med grå tråkig färg osv. Däremot kostar det nästan 10k mer hos kungsängen.

Vad säger ni som vet, är kungsängen generellt bättre kvalité jämfört med Ekens?

Nu är jag inte någon expert på sängar men hört från dom som kan! Det finns 3 kategorier, 1) budget sängar 1000-4000 2) kvalitet 4000-15000 3) märkes sängar 15000 och uppåt!

Så egentligen är det liknande kvalitet på klass 2 som märkessängar priset varierar såklart beroende på storlek eller mekaniska egenskaper på sängen. Men man betalar väldigt mycket för just ett märke och inte kvalitén vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här inlägget kanske köp den som är snyggast och passar hemmet? Dom är troligtvis lika bra.
Citera
2025-03-02, 11:41
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Inte bara mellan de märkena, utan kokat ner det till 2 specifika modeller. Har varit i några butiker och legat runt, dock har ingen av dessa haft dux, så det kan jag inte uttala mig om.
Har du provat att ligga i en Cape? Om inte så råder jag dig att testa! Finns i flera modeller, själv fastnade jag för en Cape Farewell Exclusive (kostade runt 50 lakan då jag köpte den för ca 4 år sedan).

Nämnas kan väl att den är handgjord och tillverkad i Sverige och har 25 års garanti på ram- och fjäderbrott. Har inte ångrat mig en sekund.

https://www.mio.se/varumarken-och-se.../cape-farewell
Senast redigerad av Old-Crow 2025-03-02 kl. 11:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in