• 2
  • 3
2025-03-23, 09:54
Avstängd
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vilken typ av varor tror du ger effekt? Vad kommer få Trum, Musk samt de amerikanska väljarna att förstå? Tesla verkar självklar att bojkotta. Vad mer?
Amerikanska varor. Finns en lång tråd om detta här på Flashback där man diskuterar vilka som slår hårdast.
Citera
2025-03-23, 10:01
Medlem
Jag tror inte vi kan göra så mycket mer än att försöka bli mer självständiga i Europa. Istället för att investera i amerikanska företag så investerar vi i europeiska företag.

Vi behöver givetvis även upprusta vår militära förmåga så att vi själva kan stå emot aggressionerna från Ryssland och trygga våra länder från militärt våld.

Vi behöver även skala upp industrin så att Ukraina som kämpar så tappert kan fortsätta kampen och kanske även i slutändan vinna kriget, varvid Putins maffiaregim kollapsar och öppnar vägen för frihet och demokrati även i det så förtryckta Ryssland.

Enligt min mening så kan vi alla på individuell nivå bidra genom att styra om våra investeringar från USA till Europa och likaså kan pensionsfonderna göra samma. Det rör sig om många tiotals miljarder kronor som nu går till att berika USA snarare än att berika Europa.
Citera
2025-03-23, 10:13
Medlem
Trump har sagt att även EU är fiende...

Europa kan göra sådant som:
/Slå tillbaka gällande tullar och vad man går med på att sälja till USA.
/Ta hem investeringspengar som finns i USA.
/Sälj ut lånebevis och vägra ge nya lån till USA. Om inte andra täcker upp det, skulle USA braka ihop.
/EU kan jobba för att skippa USdollar som världshandelsvaluta, så USA tappar sin OFÖRTJÄNTA stora fördel av det. Om tillräckligt många gör det, antar jag många även kommer att sälja dollar de har i reserv, vilket skulle skjuta dollarn i sank...
Citera
2025-03-23, 10:16
Medlem
Citat:
Med tanke på Trumps förnedring av Zelensky i vita huset idag framför kamera borde det vara självklart för alla att Trump jobbar för diktatorn Putin.

Är Trump och USA då vår fiende? Hur bör vi agera mot dem?

T ex, bör vi bilda en ny militärallians utan USA? Borde vi bojkotta amerikanska produkter och media?

Amerikanska produkter bojkottar jag redan i möjligaste mån självklart har jag inte koll till 100% på vad som är tillverkat i USA men så gott jag kan mitt främsta argument för det är handelstullarna.
Detta gör dock inte USA till en fiende men maktbalansen bör förskjutas EUs roll i alliansen måste stärkas tillräckligt för att EUs röst skall väga lika tungt som USAs
Besluten måste decentraliseras det skall inte vara som en kyrka där översteprästen sitter i vitahuset.
Konsekvenserna av toppstyrning har vi sett nog av från Ryssland, Nordkorea, Iran och även Kina och det blir aldrig gynnsamt för fotfolket i dessa länder bara elände.
Citera
2025-03-23, 17:53
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror inte vi kan göra så mycket mer än att försöka bli mer självständiga i Europa. Istället för att investera i amerikanska företag så investerar vi i europeiska företag.

Vi behöver givetvis även upprusta vår militära förmåga så att vi själva kan stå emot aggressionerna från Ryssland och trygga våra länder från militärt våld.

Vi behöver även skala upp industrin så att Ukraina som kämpar så tappert kan fortsätta kampen och kanske även i slutändan vinna kriget, varvid Putins maffiaregim kollapsar och öppnar vägen för frihet och demokrati även i det så förtryckta Ryssland.

Enligt min mening så kan vi alla på individuell nivå bidra genom att styra om våra investeringar från USA till Europa och likaså kan pensionsfonderna göra samma. Det rör sig om många tiotals miljarder kronor som nu går till att berika USA snarare än att berika Europa.

Kriget i Ukraina är förlorat som du kanske märkt. Så enligt dig ska Europa ska klara sig helt på egen hand, utan allierade och handelspartners? Vartifrån ska vi få tag på t.ex LNG till Europas redan ansatta industrisektor om hela världen är våra fiender?
Citera
2025-03-23, 18:03
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Med tanke på Trumps förnedring av Zelensky i vita huset idag framför kamera borde det vara självklart för alla att Trump jobbar för diktatorn Putin.

Är Trump och USA då vår fiende? Hur bör vi agera mot dem?
Tvåminutershat? Samla alla rediga EU-medborgare framför TV-skärmarna två minuter varje eftermiddag och visa en bild på Donald Trump och så får alla skrika och spotta mot skärmen? 1984-parallellerana duggar ju tätt i det moderna Europa så varför inte gå all-in?

Intressant också att för varje år som går så blir listan med länder som ”inte delar värdegrunden” allt längre. Samtidigt höjs röster för att vi bör liera oss med Kina framöver. Det är ganska talande för vad det här handlar om.
Citera
2025-03-23, 18:03
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Amerikanska produkter bojkottar jag redan i möjligaste mån självklart har jag inte koll till 100% på vad som är tillverkat i USA men så gott jag kan mitt främsta argument för det är handelstullarna.
Detta gör dock inte USA till en fiende men maktbalansen bör förskjutas EUs roll i alliansen måste stärkas tillräckligt för att EUs röst skall väga lika tungt som USAs
Besluten måste decentraliseras det skall inte vara som en kyrka där översteprästen sitter i vitahuset.
Konsekvenserna av toppstyrning har vi sett nog av från Ryssland, Nordkorea, Iran och även Kina och det blir aldrig gynnsamt för fotfolket i dessa länder bara elände.

Om vi i Europa vill att våran röst väger lika mycket som USA’s i ”alliansen”, är det bara att slakta all form av välfärd och skala upp det militära till USA’s nivåer - något som befolkningen i Europa aldrig kommer gå med på. Amerikanarna kommer dessutom ha synpunkter på en för stor upprustning i Europa givet hur vi hanterat liknande situationer historiskt.
Citera
2025-03-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smellybuttler
Kriget i Ukraina är förlorat som du kanske märkt. Så enligt dig ska Europa ska klara sig helt på egen hand, utan allierade och handelspartners? Vartifrån ska vi få tag på t.ex LNG till Europas redan ansatta industrisektor om hela världen är våra fiender?

Menar inte att all handel kommer att upphöra, men menar mer att kapitalflödet kommer att vända så att det blir mindre pengar från Europa till USA och istället investera och utveckla Europa. Väldigt mycket av vårt sparkapital investeras i USA så vi försummar vår egen industri. Här tror jag den största förändringen blir.

Sedan är jag ganska säker på att man kommer satsa stort på kärnkraften igen, men resultatet av det ser vi tidigaste 2040.

När det blir fred i Ukraina så kommer mycket olja/gas den vägen, men olja är något som världen redan beslutat sig för att minska konsumtionen av.

Europa har mer fredliga handelspartners än vad USA har.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in