2025-03-01, 12:50
Medlem
Hur vanligt är det att poliser tar sitt liv med tjänstevapnet? Var det inte nån polis som sköt sig i garaget på stationen när kollegorna skulle gripa han. Allt sånt här tystas såklart ner. Att poliser har tillgång till sitt tjänstevapen dygnet runt måste vara en enorm risk. Det är bara åka till stationen och hämta närsom. Borde inte vapnet bara kunna hämtas ut vid tjänstgöring? De kan ju mörda nån vem skulle misstänka en polis och vapnet kommer aldrig hittas

Ska poliser ha tillgång till sitt tjänstevapen 24/7 även utanför tjänstetid?

https://www.warbergic.se/article/uz3assd-4dh61/view
Citera
2025-03-01, 12:53
Medlem
https://www.expressen.se/gt/polisman-skot-sig-i-polishuset/
Citera
2025-03-01, 13:11
Medlem
Onanikrems avatar
Har ju uppenbarligen hänt. Men skulle tro det är ytterst ovanligt. Betydligt vanligare bland oss jägare, och även här är det ovanligt. De flesta skjutningar i Sverige står de kriminella för.
Citera
2025-03-01, 13:13
Avstängd
Sitt eget liv.

Det var vanligare förr när poliserna:

1. Alltid fick ha sitt vapen hemma

2. Fick licens om de ville vid pension
Citera
2025-03-01, 13:48
Avslutad
Jag förstår inte hur tillgång till ett vapen spelar någon roll. En självmordsbenägen snut kan helt sonika ta ut vapnet på station under arbetstid för att sen åka hem med vapnet och begå självmord. Finns inget som hindrar det förfarandet.

Vad man istället behöver göra är att se över psykologtesterna om det skulle vara ett oacceptabelt antal fall med liknande tragisk utgång. Tar man livet av sig med pistol var man aldrig lämpad att bli polis från början.
Citera
2025-03-01, 14:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Jag förstår inte hur tillgång till ett vapen spelar någon roll. En självmordsbenägen snut kan helt sonika ta ut vapnet på station under arbetstid för att sen åka hem med vapnet och begå självmord. Finns inget som hindrar det förfarandet.

Vad man istället behöver göra är att se över psykologtesterna om det skulle vara ett oacceptabelt antal fall med liknande tragisk utgång. Tar man livet av sig med pistol var man aldrig lämpad att bli polis från början.
Fick jag diagnosen ALS eller långt gången mag/levercancer som spridit sig skulle jag ta min hagel, gå ut bakom huset där de flesta av mina hundar gått bort, ringa 112 och berätta vad som hänt/händer. Sett båda diagnoserna och händelseförloppet på nära håll.
Enkel utväg och ingen av mina nära skulle behöva hitta mig
Citera
2025-03-01, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Fick jag diagnosen ALS eller långt gången mag/levercancer som spridit sig skulle jag ta min hagel, gå ut bakom huset där de flesta av mina hundar gått bort, ringa 112 och berätta vad som hänt/händer. Sett båda diagnoserna och händelseförloppet på nära håll.
Låter väl klokt, jag skulle dock åka utomlands till någon självmordsklinik.

Det har ju dock inte riktigt med topic att göra då polisen var rätt ung, i 40-årsåldern bara och han hade troligen ingen allvarlig fysisk sjukdom. Det är därför inte försvarligt att använda pickadollen i syftet att döda sig.
Citera
2025-03-01, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch

Polis kommer hem hittar kärring i säng med en annan åker till stationen. Finns ganska många scenarion som kan hända. Du bör inte kunna komma åt vapnet utanför tjänstetid. Schema borde vara ihopkopplade med valvdörren du ska inte kunna komma in där. Tror det är tidsfråga innan nåt allvarligt händer mycket babbe poliser med heder iblandat hemma också. Måste vara proaktiva här i nya sverige

Är du i tjänst har kollegor koll på dig.
Citera
2025-03-05, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.melin
Polis kommer hem hittar kärring i säng med en annan åker till stationen. Finns ganska många scenarion som kan hända. Du bör inte kunna komma åt vapnet utanför tjänstetid. Schema borde vara ihopkopplade med valvdörren du ska inte kunna komma in där. Tror det är tidsfråga innan nåt allvarligt händer mycket babbe poliser med heder iblandat hemma också. Måste vara proaktiva här i nya sverige

Är du i tjänst har kollegor koll på dig.

Jävla trams. Ytterst få personer begår mord för sådana saker, ännu mindre poliser.

Och även om man är i tjänst så tar det inte mer än några sekunder att ta upp vapnet och trycka av.

Känns som det är TS här som endast har komplex för att han inte får vapenlicens.
Citera
2025-03-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Kan du inte även beskriva vad du skulle göra om du vann på eurojackpot?
Det känns verkligen relevant för TS.

Men åter till ämnet.
Det är skillnad på hur män och kvinnor tar livet av sig.
Kvinnor tenderar att ta gift medans män hänger sig eller skjuter sig.

Att ta livet av sig med tjänstepistolen är nog rätt få som gör. Känns troligen tryggare att ta en hagelbössa så jobbet verkligen blir gjort. Mardröm att skjuta av sig i huvudet o överleva.
Citera
2025-03-06, 17:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kan du inte även beskriva vad du skulle göra om du vann på eurojackpot?
Det känns verkligen relevant för TS.

Men åter till ämnet.
Det är skillnad på hur män och kvinnor tar livet av sig.
Kvinnor tenderar att ta gift medans män hänger sig eller skjuter sig.

Att ta livet av sig med tjänstepistolen är nog rätt få som gör. Känns troligen tryggare att ta en hagelbössa så jobbet verkligen blir gjort. Mardröm att skjuta av sig i huvudet o överleva.
Visst, jag var offtopic där, svarade någon annan än TS.

Är för övrigt helt enig med dig att väldigt få poliser skjuter sig/mördar någon med tjänstevapnet så jag har inga synpunkter på hur de använder/förvarar det så länge de inte glömmer det på en bensinmacks-mugg som också hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in