• 6
  • 7
2025-03-01, 14:41
Medlem
Månadskostnaden för ett hästkräk är gigantiskt, skicka iväg frugan på en långresa varje år istället, det blir betydligt billigare.
2025-03-01, 15:01
Medlem
Sjukt dyrt att ha häst
2025-03-01, 15:19
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Vilken färg är bäst på en häst?
På den tiden då jag läste western-böcker brukade hjälten alltid rida på en apelkastad skimmel. Det måste vara den bästa färgen.

Sedan måste du lära dig skillnaden på en vojlock och ett schabrak. Det är olika, trots att de ser nästan likadana ut.
2025-03-01, 15:34
Medlem
Kvinnors fascination för hästar är väl främst nån freudiansk grej.

Köp en stor dildo åt henne istället. Mycket billigare.
2025-03-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Skaffa absolut inte häst, den äter upp alla pengar och fritid.

Ofta får du, när du hyr stallplats, även stalltjänst. Det innebär att du ska fodra, mocka och släppa ut samtliga hästar minst någon dag i veckan (de andra hästägarna tar sina dar). Det innebär att man ska vara på plats tidigt och sen tar det några timmar. Både insläpp och utsläpp kan vara hyfsat farligt och kräver en van person (oftast måste man vara flera). Utöver det ska du vara hos hästen varje dag och sköta om den.

Veterinär och hovslagare är också kontinuerliga kostnader och det är inte alltid lätt att hitta några som passar. Om man snålar med t ex hovslagare kommer det leda till dyra veterinärskostnader och i värsta fall avlivning.
En häst skos ca var 6:e vecka och kostar ca 2000:- per gång. Du kan också räkna med sk tappskor och behöver kalla ut hovslagaren för ny skoning relativt ofta. Hästen är obrukbar under tiden.

Hästar är också flockdjur med strikt hierarki som gärna slåss med varandra och får lätt benskador som kan leda till avlivning.
De är rädda, lättskrämda, kaxiga och reagerar snabbt.

Utöver det så ska du fixa med sommarbete och behöver kanske byta bil och ta utökade behörigheter på körkortet.

Gör det inte!

Sen får hästar kolik lite då och då. Det är dyrt med veterinärbesök en lördagskväll…Eller så får de hovbölder.

Räkna med stora behöva köpa ny bil så du kan dra ett släp. Räkna med minst 3 timmar stalltjänst VARJE dag. Året runt. Häst i Sthlm? Räkna med ca 10.000 kr/månad i drift.
2025-03-01, 15:53
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Gillar inte dit snack om ängel. Agge är min fru och vi har barn ihop. Hon är inte en ängel utan min livskamrat. Självklart gör jag allt för henne.
Förlåt, det var inte meningen att verka respektlös men tycker att din fru verkar vara en rar kvinna som jag verkligen förstår att du vill stötta på alla sätt.

Sådana damer som din fru växer inte på träd, det finns så mycket konstiga fruntimmer där ute så det anar du inte! Jag minns till exempel en märklig kvinna jag upptäckte smyga omkring i skogen och stirra ytterst obehagligt på mig för några år sedan, hon skulle du ha sett! Hu!

Nä du ska vara glad över att ha en normal fru.
2025-03-01, 15:54
Moderator
Dretskols avatar
Låser denna urspårade tråd. Grattis till er som fick varningar!

/mod
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in