2025-03-01, 08:16
Medlem
Hemma hos en bekant till mig brukar barnen ha fil, yoghurt, mackor med olika pålägg till frukost.

Ett av barnen vill varje morgon äta samma frukost, macka med ost eller leverpastej. Hans mamma blir "arg" och tycker han ska variera. Jag tycker barnet själv ska få bestämma vad den vill ha till frukost.

Vad tycker ni?
Citera
2025-03-01, 08:24
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Självklart ska ungen få bestämma själv, man äter väl det man tycker är gott och det gäller väl både liten och stor.
Citera
2025-03-01, 08:27
Medlem
Soulflowers avatar
Om barnet väljer häsosamt så får de välja. En macka med leverpastej känns väl rimligt (förutom delen med mald lever), men väljer de snickers med chokladpuffar får de inte välja längre.

Sen är det inte bra för barn att he helt fria val.
-Vad vill du ha till frukost? Är en pissdålig fråga till ett barn, och vad gör du när de säger att de vill ha snickers varje dag? Då respekterar du inte deras val.
En bättre fråga är -Vill du ha en smörgås med mald lever eller fil och flingor idag? Barnet får fortfarande välja och du vet garanterat att du kan respektera valet.
Citera
2025-03-01, 08:44
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Självklart ska ungen få bestämma själv, man äter väl det man tycker är gott och det gäller väl både liten och stor.
Precis så tänker jag också.
Citera
2025-03-01, 08:47
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Om barnet väljer häsosamt så får de välja. En macka med leverpastej känns väl rimligt (förutom delen med mald lever), men väljer de snickers med chokladpuffar får de inte välja längre.

-Vad vill du ha till frukost? Är en pissdålig fråga till ett barn, och vad gör du när de säger att de vill ha snickers varje dag? Då respekterar du inte deras val.
En bättre fråga är -Vill du ha en smörgås med mald lever eller fil och flingor idag? Barnet får fortfarande välja och du vet garanterat att du kan respektera valet.
Ja, nu tycker jag mig inte se att det står snickers eller chokladpuffar som alternativ här.

Hurvida dom frågar barnet vad han vill ha till frukost eller inte var inte frågeställningen här men tack för info och ditt svar
Citera
2025-03-01, 08:50
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Precis så tänker jag också.
Minns själv när jag var liten och man skulle sitta och trycka i sig mat man inte gillade jätte mycket.
Skulle aldrig göra så mot mina barn.
Vi köper det som barnen, och vi, gillar att äta.
Citera
2025-03-01, 08:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower

Leverpastejen och osten är ju det som innehåller alla de nyttiga sakerna som ungen behöver...

Ett barn ska inte få bestämma vad den vill äta, vet barn någonting om vad som är bra eller dåligt för barnet?

Man kan presentera ett par alternativ, men man som vuxen har ju självklart sett till att alla alternativen är nyttiga och innehåller minimalt med socker.
Citera
2025-03-01, 08:59
Medlem
Bluehawk5s avatar
Yes. Barn äter inte ordentligt annars. Med åldern så utvecklas det nå form av utforskande period i dem och därigenom börjar äta annat.
Citera
2025-03-01, 09:02
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagolydig
Hemma hos en bekant till mig brukar barnen ha fil, yoghurt, mackor med olika pålägg till frukost.

Ett av barnen vill varje morgon äta samma frukost, macka med ost eller leverpastej. Hans mamma blir "arg" och tycker han ska variera. Jag tycker barnet själv ska få bestämma vad den vill ha till frukost.

Vad tycker ni?
Din bekant är dum i huvudet. Gör hen sådär mot vuxna också? De flesta vuxna jag känner har en morgonrutin.
Citera
2025-03-01, 09:02
Medlem
Bluehawk5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Leverpastejen och osten är ju det som innehåller alla de nyttiga sakerna som ungen behöver...

Ett barn ska inte få bestämma vad den vill äta, vet barn någonting om vad som är bra eller dåligt för barnet?

Man kan presentera ett par alternativ, men man som vuxen har ju självklart sett till att alla alternativen är nyttiga och innehåller minimalt med socker.

Självklart… man äter inte glass och godis till frukost. Men finns det något jag hatar så är det föräldrar som är såååå försiktiga med socker. Ojojoj mitt barn ska inte äta godis förens hon/han är 10!

Nyttigare alternativ osv osv. Shut the fuck up helt ärligt låt barn få njuta av lördagsgodis och socker till flingorna osv. Bara för att ni föräldrar är paranoida så behöver ni inte utsätta ert barn också
Citera
2025-03-01, 09:05
Medlem
Inte ens vuxna brukar gilla att variera sina frukostar särskilt mycket.
Citera
2025-03-01, 09:19
Medlem
Sereenas avatar
Så länge frukosten dom vill ha är nånting vettigt (ie inte typ godis/sockerbomber och liknande eller onödigt krångligt att svänga ihop och håller sig inom familjens ekonomiska ramar) så finns ju ingen anledning att inte låta ungen käka det dom vill till frukost.

Gällande variation så är det ju inte ovanligt att vuxna äter samma sak till frukost i decennier, eller varierar mellan ett par saker, min far tex äter havegrynsgröt med äppelmos på vardagarna och fil med banan (egenplockade färska bär under säsong) och en liten skopa naturell Müsli och en ostmacka till helgen (och en ordentlig kopp kaffe efter frukosten) och det har han ätit så länge jag kan minnas (sisådär 40år).
En polare har käkat rostat bröd med ost och marmelad och ett stort glas O'boy till frukost varenda dag sen han var typ 5 (inte direkt den mest hälsosamma frukosten dock).
Senast redigerad av Sereena 2025-03-01 kl. 10:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in