Citat:
Ursprungligen postat av
OndTanta
Ok vad slutade allt i här då?
Vad är svaret? Bra att veta för framtiden. Känns som common knowledge man borde ha koll på.
Svaret på din fråga om uppsägningstiden behöver beaktas är inte fullt så enkel och knappast vad som förutsätts gemene man att kunna. Men jag gör ett försök.
Huruvida någon uppsägningstid behöver beaktas så är utgångspunkten att om du inte fullgör din arbetsplikt under uppsägningstiden så kan du bli skadeståndsskyldig, 38 § LAS. Eftersom provanställningen inte har inletts så är du heller inte bunden till någon arbetsplikt förrän avtalsperioden inleds.
Så frågan blir om du är bunden av någon arbetsplikt i förhållande till uppsägningstiden om du meddelar AG nu att du vill frånträda avtalet.
I LAS regleras enbart att det är AG som är skyldig att meddela två veckor i förväg, 31 § LAS. För arbetstagare finns ingen reglering mer än 6 § andra stycket LAS, där det enbart framgår att "
besked måste lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång". Det ska alltså tolkas att du har rätt att gå på dagen om det är du som vill avsluta provanställningen.
Vad jag förstår så har ni avtalat om en månads uppsägningstid. Det finns inga formella hinder att avtala om en längre uppsägningstid. Däremot ifrågasätter jag att det skulle vara den gemensamma partsviljan att uppsägningstiden skulle vara ömsesidig. Ett ömsesidigt villkor inskränker på din rätt att gå på dagen, och då är frågan om ett sådant villkor är giltigt sett till att det är till din nackdel, och kan konstatera att sådana villkor är i huvudsak ogiltiga, 2 a § LAS. Det ska tolkas att för anställningsavtal får villkor i LAS bara avtalas till det bättre för arbetstagaren.
Lagen om anställingsskydd är en semidispositiv (och numer subsidär) lag. Det innebär att den delvis är tvingande, men det går att genom vad som anges i 2 b § LAS avtala både till det bättre och sämre för arbetstagaren genom kollektivavtal. Genom 2b andra stycket tredje punkten § LAS framgår att 31 § LAS går att avtala annorlunda genom ett lokalt kollektivavtal.
Det är utarbetat genom praxis och framgår indirekt genom 26 § MBL att kollektivavtal gäller även den som inte är medlem. Skälet till att det även binder icke-medlemmar är att annars hade hade kollektivavtalet i praktiken blivit utan verkan eftersom icke-medlemmar då kan sälja sig för lägre lön, och därmed försämras alla arbetstagares villkor som helhet (läs arbetsauktioner).
Min bedömning är att om det inte finns ett lokalt kollektivavtal som ändrar uppsägningstiden enligt 31 § LAS till att vara ömsesidig – vilket är mycket osannolikt, eftersom lokala kollektivavtal är ovanliga och det är svårt att se att en sådan fråga skulle vara föremål för förhandling – så gäller den ordinarie regleringen.
Slutsatsen blir att du är fri att inte behöva beakta någon uppsägningstid oavsett vad som står i anställningsavtalet.