• 2
  • 3
2025-03-06, 16:31
Medlem
Känner bara att jag måste poängtera att det finns gott om betydligt mer meriterade killar inom wsm än Robert Oberst som tvärtom förespråkar just mark.

Exempelvis Mitchell Hooper.
Citera
2025-03-22, 17:59
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
jag har redan varit på gymmet idag. och som vanligt innehöll inte passet marklyft, varför skulle det? finsn ingen anledning.

och du kommer inte kunna nämna nån anledning heller så den här diskussionen är meninglös.

vi har alltså människor som förespråkar en övning som är helt meninglös och som har stor skaderisk.

ett större exempel på idioti är svårt att hitta.

https://medcraveonline.com/MOJYPT/th...nch-press.html

https://runrepeat.com/benefits-of-deadlifts

Sådär, nu har du säkert 100 argument med vetenskapligt stöd.

Att hänvisa till randompoddar och enskilda gubbar betyder ingenting.

Men det är klart, vill man inte ha en effektiv helkroppsövning för hela baksidan och bålen kan man alltid lägga sig och köra lårcurl, ryggresningar, skivstångsroddar, både framåtlutad och stående, hacksquat (om man inte vill marklyfta vill man säkert inte knäböja heller), plankan, sidoplankan, stålmannenplankan, splitsquats, sära/pressa i abductormaskin och höftlyft. Antagligen kommer dessa övningar inte öka bendensiteten så som mark gör oavsett men man kan inte få allt om man välker bort mark.

Jag markar hellre än att lägga 90 minuter på ovanstående tjafs men vi är alla olika. Tränar jag på samma gym som en som du är jag bara glad att jag har en mindre att dela vikter och stång med. Men det verkar jobbigt för dig att behöva dela med alla 187373721 gymnasiebrudar....
Citera
2025-04-19, 03:06
Medlem
Lyriks avatar
Marklyft är så jävla kul. Jag va ett CP och ökade för fort. Fick ryggskott
Citera
2025-04-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
ja folk säger allt möjligt, en del idioter säger t ex att marklyft är tekniskt lätt att lära sig.

men jag lyssnar hellre på en av världens starkaste män än "laloca" nån sugrörs-blatte med mexikanska-gener som lyssnar på kid frost samtidigt som han marklyfter sin nachos-tallrik
Nyckelorden här är "en". Att Oberst inte gillar marklyft kan nog främst förklaras med att han var sämst på det och knappt klarade av att lyfta dubbla sin kroppsvikt under sin karriär. Du har liksom tusentals på tusentals av betydligt mer kvalificerade och utbildade personer (samt forskning) som säger raka motsatsen, att marklyft är en övning som i princip alla bör utföra, men du väljer att gå all-in på vad en steroidmissbrukande strongman säger?

Och ja, marklyft är tekniskt lätt för något med genomsnittlig kroppskontroll. Personligen har jag lärt 100-tals personer att marklyfta och kan i princip ge en garanti att jag kan lära vem som helst att marklyfta på ett säkert sätt på 30 minuter. Den främsta risken med marklyft är för övrigt att folk tenderar att tycka det är kul, övertränar och därav skadar sig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in