2025-02-28, 11:00
Medlem
gralehs avatar
Hej på er,

Jag har skapat ett fiktivt band och givetvis döpt det. Tanken är att musiken mest ska vara för att det är roligt, ett sätt för mig att uttrycka mig på ett oseriöst sätt. Jag har lagt upp på Youtube och Bandcamp och det är där det stannar.

Nu har ett annat band med samma namn hört av sig och sagt att jag måste ta ner klippen från YouTube för att de redan har tagit bandnamnet och det är copyright-skyddat. Jag har googlat lite och frågat chatgpt vad jag kan göra och jag har sökt upp namnet i någon EU-databas. Men det finns ju hundratals olika aktörer som heter just detta.

Jag kan ju givetvis byta namn men om de bara bullshittar tänker jag inte göra det. Det bästa är väl kanske att kontakta dem (har dock inte hittat några kontaktvägar, verkar inte ens gå att kontakta dem via youtube) och be om registreringsnummer och område de är registrerade i (de verkar vara tyskar, så deras reg kanske bara gäller lokalt).

Hur som. Idéer? Hur gör jag? Risker med olika alternativ?
Citera
2025-02-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Hej på er,

Jag har skapat ett fiktivt band och givetvis döpt det. Tanken är att musiken mest ska vara för att det är roligt, ett sätt för mig att uttrycka mig på ett oseriöst sätt. Jag har lagt upp på Youtube och Bandcamp och det är där det stannar.

Nu har ett annat band med samma namn hört av sig och sagt att jag måste ta ner klippen från YouTube för att de redan har tagit bandnamnet och det är copyright-skyddat. Jag har googlat lite och frågat chatgpt vad jag kan göra och jag har sökt upp namnet i någon EU-databas. Men det finns ju hundratals olika aktörer som heter just detta.

Jag kan ju givetvis byta namn men om de bara bullshittar tänker jag inte göra det. Det bästa är väl kanske att kontakta dem (har dock inte hittat några kontaktvägar, verkar inte ens gå att kontakta dem via youtube) och be om registreringsnummer och område de är registrerade i (de verkar vara tyskar, så deras reg kanske bara gäller lokalt).

Hur som. Idéer? Hur gör jag? Risker med olika alternativ?

Well, vad är det du riskerar då, genom att inte göra som dem säger?
* Youtube radera dig
* Bandcamp raderar dig

Finns det nåt mer, och hur allvarligt är det?

Sen kan du ju efterfråga bevisen de har för att de skulle ha rätten till namnet, och ta det därifrån.
Hur har dem kontakt dig, om det inte finns nån väg tillbaka?
Man kan kanske utgå ifrån att Youtube m-fl kommer att tro på den som gör första klagomålet, så... Anfall är bästa försvar?
Citera
2025-02-28, 11:22
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Well, vad är det du riskerar då, genom att inte göra som dem säger?
* Youtube radera dig
* Bandcamp raderar dig

Finns det nåt mer, och hur allvarligt är det?

Sen kan du ju efterfråga bevisen de har för att de skulle ha rätten till namnet, och ta det därifrån.
Hur har dem kontakt dig, om det inte finns nån väg tillbaka?
Man kan kanske utgå ifrån att Youtube m-fl kommer att tro på den som gör första klagomålet, så... Anfall är bästa försvar?

Jag tänker om de stämmer mig så jag får hem en faktura på 500 000 eller nåt. De är tyskar och jag vet som sagt inte om deras copyright bara gäller i tyskland eller vad.

De lämnade en kommentar på en video jag lagt upp. Jag vill inte gärna ta den dialogen via kommentarer. Gick in på deras sida men hittade ingen kontaktväg. Googlade deras bandnamn, hittar dem inte där heller.
Citera
2025-02-28, 11:39
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Namn kan inte skyddas av copyright. Det kan bara skyddas av varumärke i det land man registrerat det.
Citera
2025-02-28, 11:47
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Namn kan inte skyddas av copyright. Det kan bara skyddas av varumärke i det land man registrerat det.

Aha, så det är om de skyddat sitt namn som ett varumärke och i sitt land? Nu har jag gjort mitt band helt hittepå, med låtsaspersoner och allt. Det är som sagt mest för ploj. Mina låtar är på tyska så jag har även angett Tyskland som hemmaland för bandet. Men det kan jag ju ändra, givetvis. Jag har typ 3 följare ändå och det är bara folk jag känner så det kan ju kvitta om jag ändrar land och hittar på nya personer eller whatnot.

Men hur som så kanske de då blev förbannade för att de tror bandet är från Tyskland när de är tyskar.
Citera
2025-02-28, 11:56
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik --> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2025-02-28, 12:08
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Exakt. Det Spotify gör när du skapar en artistprofil - sist jag kollade, det är möjligt det kanske har ändrats men jag tvivlar - är att du kan registrera dig som artist och R-märka både dig och musiken.
Det betyder troligen inte så mycket för de allra flesta, men säg att någon samplar något från dig och den låten blir en jättehit.
Då har du plötsligt ben att stå på om artisten a) vägrar betala dig något eller b) ens erkänna att det är du som är skaparen.

Så nej, namn kan inte copyrightas men det som är viktigt är vem som var först.
Det finns ett antal exempel i musikhistorien där band får byta, som t ex Chameleons som numer heter Chameleons UK eftersom det fanns ett annat band i USA om jag minns rätt som hade släppt någon platta innan dem. (Jag kollade upp det och jag mindes rätt men nu har de bytt igen, till ChameleonsVox vilket verkligen är ett skräpnamn. )

Eller Nirvana, som tydligen var väldigt nära att behöva byta innan de gjorde en deal med det brittiska bandet. Det kostade dem tydligen 100 000 dollar att få behålla det...värt det? Jag tror nog det. https://www.theguardian.com/music/musicblog/2011/jun/29/viva-brother-name-change
Citera
2025-02-28, 13:06
Medlem
SlapBasss avatar
Om bandet är litet och inte har massa tittare osv så är det bara att skita i och köra på. Den som blir stor först claimar bandnamnet. De verkar fokusera på fel saker så sannolikt har de knappt någon lyssnare.
Citera
2025-02-28, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Eller Nirvana, som tydligen var väldigt nära att behöva byta innan de gjorde en deal med det brittiska bandet. Det kostade dem tydligen 100 000 dollar att få behålla det...värt det? Jag tror nog det. https://www.theguardian.com/music/musicblog/2011/jun/29/viva-brother-name-change
Sjukt, medan jag satt och läste ditt inlägg poppade Nirvana upp i mitt huvud, så scrollar jag ned och ser att du skrivit om just Nirvana!

I brittiska Nirvanas fall tror jag faktiskt de gynnats av amerikanska Nirvana då de förra fått mer uppmärksamhet på grund av sitt namn och att fans till amerikanska Nirvana upptäckt dem. Speciellt efter att amerikanska Nirvana hade upplösts. Har även läst att brittiska Nirvana gjort covers på någon eller några låtar av amerikanska Nirvana.

Glöm inte heller Nirvana 2002 som fick lägga till "2002".
Citera
2025-02-28, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Sjukt, medan jag satt och läste ditt inlägg poppade Nirvana upp i mitt huvud, så scrollar jag ned och ser att du skrivit om just Nirvana!

I brittiska Nirvanas fall tror jag faktiskt de gynnats av amerikanska Nirvana då de förra fått mer uppmärksamhet på grund av sitt namn och att fans till amerikanska Nirvana upptäckt dem. Speciellt efter att amerikanska Nirvana hade upplösts. Har även läst att brittiska Nirvana gjort covers på någon eller några låtar av amerikanska Nirvana.

Glöm inte heller Nirvana 2002 som fick lägga till "2002".

brittiska Nirvana var väl aktiva på 60-talet?
Citera
2025-03-01, 20:01
Medlem
Genesis hade samma problem, det fanns ett annat band med samma namn i USA runt 1969-70. Men det andra bandet kom lyckligtvis aldrig någonstans i karriären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in