Citat:
Ursprungligen postat av
Soffpotatis1357
Namn kan inte skyddas av copyright. Det kan bara skyddas av varumärke i det land man registrerat det.
Exakt. Det Spotify gör när du skapar en artistprofil - sist jag kollade, det är möjligt det kanske har ändrats men jag tvivlar - är att du kan registrera dig som artist och R-märka både dig och musiken.
Det betyder troligen inte så mycket för de allra flesta, men säg att någon samplar något från dig och den låten blir en jättehit.
Då har du plötsligt ben att stå på om artisten a) vägrar betala dig något eller b) ens erkänna att det är du som är skaparen.
Så nej, namn kan inte copyrightas men det som är viktigt är vem som var först.
Det finns ett antal exempel i musikhistorien där band får byta, som t ex Chameleons som numer heter Chameleons UK eftersom det fanns ett annat band i USA om jag minns rätt som hade släppt någon platta innan dem. (Jag kollade upp det och jag mindes rätt men nu har de bytt igen, till ChameleonsVox vilket verkligen är ett skräpnamn.

)
Eller Nirvana, som tydligen var väldigt nära att behöva byta innan de gjorde en deal med det brittiska bandet. Det kostade dem tydligen 100 000 dollar att få behålla det...värt det? Jag tror nog det.
https://www.theguardian.com/music/musicblog/2011/jun/29/viva-brother-name-change