• 2
  • 3
2025-03-01, 09:10
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Presidenten i Indien har väl inte alls samma makt som presidenten i USA? Och att gråta över vald president i Japan är väldigt konstigt då han varken är vald eller president.

Vilken makt har den amerikanska presidenten över denna saliga kvinna? Blir hon av med sitt jobb, dör hennes barn, lämnar hennes make henne för att gå med i MAGA-sekt? Den enda påverkar vi i Sverige får direkt är genom tidningsrubriker. Det är sjukt att gemene man i Sverige vet med om vem som är USA:s vice president medan ingen vet vem som är vice statsminister i Swedistan.
Citera
2025-03-01, 09:22
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Presidenten i Indien har väl inte alls samma makt som presidenten i USA? Och att gråta över vald president i Japan är väldigt konstigt då han varken är vald eller president.
Fenomenet att internalisera oro som inte har med dig själv att göra, är ju en del av mental ohälsa.

Men precis som att människor ska accepteras för att de tror de är en katt, så har vi normaliserat ett beteende som i andra avseenden anses vara värda en insats av vården. Om en kändis säger: jag mådde så dåligt att jag grät när jag hörde brevbäraren i trapphuset, skulle man tänka att denne behövde hjälp. Men gråter man över att en president valts i ett land långt bort, så är man en empatisk god människa.

Det är lite detta jag fiskar efter, att vissa beteenden blivit som en subkultur när de annars anses högst avvikande eller rent av narcissistiskt beteende.
Citera
2025-03-01, 09:25
Medlem
grungewhores avatar
Till dessa två exempel jag gjorde i TS, bör också t ex Göteborgs regions beslut att bojkotta Marabouchoklad infogas.

Man tänker "shit en hel region" och så köper de choklad för 5000:- om året. Det är inte som att Putin kommer överväga att lägga ner vapnen direkt.

Men de grå tjänstemännen som vill godhetssignalera i Regionen, måste ju vara av detta skrot och korn. För att det ska gå så långt måste man ju befinna sig i en slags gemensam Facebook-psykos, och de här höga känslovågorna vara en del av företagskulturen.
Citera
2025-03-01, 10:37
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Vilken makt har den amerikanska presidenten över denna saliga kvinna? Blir hon av med sitt jobb, dör hennes barn, lämnar hennes make henne för att gå med i MAGA-sekt? Den enda påverkar vi i Sverige får direkt är genom tidningsrubriker. Det är sjukt att gemene man i Sverige vet med om vem som är USA:s vice president medan ingen vet vem som är vice statsminister i Swedistan.
Varför ska man bry sig om något så meningslöst som Sveriges vice statsminister? En påhittad titel som inte har någon som helst praktisk funktion.

Tillägg: USA har väldigt stort inflytande över världen, när de då råkar välja en stolle som Trump till president påverkas givetvis Sverige.
Senast redigerad av Neksnor 2025-03-01 kl. 10:41.
Citera
2025-03-01, 13:10
Medlem
Thusneldas avatar
Att helt bojkotta USA är omöjligt. Operativsystem som Windows, Apple, Android, OSX använder 99 % av alla användare. Datorerna har processorer från Intel, AMD och i mobilerna från Qualcomm. Så att surfa på nätet utan amerikansk hjälp är nog ganska omöjligt. Mjukvaran till detta forum bygger ursprungligen på vBulletin stationerat i Kalifornien osv

Detta upprop är lika ihåligt som när diverse kändisar hotade att emigrera från USA om Trump blev president. I slutändan gjorde ingen det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in