2025-02-28, 08:00
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Förutom gängvåldet, som oftast drabbar dom själva, hur ser statistiken ut med vanliga brott, stöld, misshandel, våldtäkt osv om man jämför Sverige och övriga EU.
Vid en snabb googling hittar jag bara massa skit om dödligt våld i mestadels gängmiljö.
Jag bor inte i förorten och har hittills aldrig varit rädd för just gängkonflikter.
Risken finns ju som vi alla vet men är ändå väldigt liten för att vanliga Svensson skulle bli drabbad av gängvåldet trots stora löpsedlar var och varannan dag.
Summa summarum, jag tycker inte Sverige är osäkert men har full förståelse för att andra som bor på andra platser känner så.
Förespråkar dock mycket hårdare straff än vad vi har idag, mer av ”lås in och kasta nyckel” tycker jag vi borde ha.
Citera
2025-02-28, 08:34
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Allt är relativt. Låg brottslighet jämfört med vilken skurkstat?

En sak är säker och det är att viss kriminalitet; som gängbrottslighet, sprängningar och stölder, ökar i Sverige under de blåbrunas regim. Det har inget med straffen att göra. Straff utdelas inte förrän brottet har begåtts.
LOL få se nu, din hjälte mr stefan loven är nog den värste av dem alla. Hylla nu din hjälte, försök inte förminska hans insatser att öka kriminaliteten i Sverige. Han var otroligt duktig på just detta.
Citera
2025-02-28, 08:36
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Varför jämföra med stater?
Det går ju att förstå hur ett lugnt samhälle ser ut utan att man jämför med andra länder.
Inget med straffen att göra? Så riktiga straff skulle inte skrämma nån till rätta?

Nej. Skärpta straff motverkar inte brott. Möjligtvis leder det till ökad kriminalitet bland icke straffmyndiga.

Det enda som i grund och botten minskar kriminaliteten är ett samhälle som erbjuder gemene man bättre förutsättningar att lyckas i livet på ett hederligt sätt.
Citera
2025-02-28, 08:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Det jag säger. Att vissa lever i lala-land. Och där är känslor viktigare än sunt förnuft, fakta och konsekvensanalys. De som blundar för verkligheten.

Jag tycker vänstern lever i la-la-land.
De tycker våld, knark och andra brott är en naturlig del av det svenska samhället.
Jag anser att man överleva UTAN brottslighet.
Citera
2025-02-28, 08:40
Avslutad
Citat:
Nej. Skärpta straff motverkar inte brott. Möjligtvis leder det till ökad kriminalitet bland icke straffmyndiga.

Det enda som i grund och botten minskar kriminaliteten är ett samhälle som erbjuder gemene man bättre förutsättningar att lyckas i livet på ett hederligt sätt.

Hur ökad? Dom vågar ju nu för dom vet att Sverige utdelar mjäkiga straff.
Hur fan får du det till att dom skulle våga göra ännu mer skit om straffen vore hårda?
Bättre förutsättningar, visst, men så jävla hårt är det väl inte i Sverige att man måste råna, kidnappa, tortera och mörda folk?
Citera
2025-02-28, 08:41
Medlem
Citat:
Varför jämföra med stater?
Det går ju att förstå hur ett lugnt samhälle ser ut utan att man jämför med andra länder.
Inget med straffen att göra? Så riktiga straff skulle inte skrämma nån till rätta?
Det var väl bara 2023 som slog början på 90-talet gällande dödlig våld?
Citera
2025-02-28, 08:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det var väl bara 2023 som slog början på 90-talet gällande dödlig våld?

Sverige har haft hög brottslighet så länge jag kan minnas och jag är född 1981.
För att vara världens bästa och bäst fungerande land a.k.a folkhemmet, så har det alltid varit vilt här.
Citera
2025-02-28, 08:47
Medlem
Europes avatar
Ser man till exempel till mängden anmälda brott, så ligger Sverige högt jämfört med de andra nordiska länderna, för att istället ligga mer på samma nivå som USA:

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/crime-rate-by-country

Men som de flesta andra statistiska mått är det ett trubbigt mått, då lagstiftning, polisens verksamhet, anmälningsbenägenhet m.m. lär också inverka. I Sverige har till exempel kriminella gäng och klaner närmast tagit kontrollen över vissa bostadsområden på ett sätt som inte sker i våra nordiska grannländer. Om deras våldskapital får färre att våga anmäla brott, så innebär ändå inte de färre anmälningarna att de boende är mindre brottsutsatta.

Ovanpå det kommer ofta diskussionen om ”trygghet”, där många kopplar det direkt till mängden anmälda brott. Men mängden brott påverkas även av olika åtgärder för att minska tänkbara brott, som lås på dörrar och andra säkerhetssystem, ändrade vanor som till exempel att kvinnor slutar röra sig ensamma efter mörkrets inbrott, men dessa åtgärder minskar endast brottstillfällena för potentiella förövare, de höje4 inte nödvändigtvis den allmänna tryggheten.
Citera
2025-02-28, 08:49
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Hur ökad? Dom vågar ju nu för dom vet att Sverige utdelar mjäkiga straff. Hur fan får du det till att dom skulle våga göra ännu mer skit om straffen vore hårda?
Bättre förutsättningar, visst, men så jävla hårt är det väl inte i Sverige att man måste råna, kidnappa, tortera och mörda folk?

Kriminella har svagt konsvekvenstänk och därför har skärpta straff minimal effekt på beslutet att begå ett brott eller inte.

13-åringar är inte straffmyndiga och kan inte straffas över huvud taget. Skärpta straff = fler barnsoldater. Jag ser inte det som nåt positivt.

Högerregeringen försämrar a-kassa, sjukförsäkring och andra välfärdssystem, så att fler dras in i kriminalitet för att upprätthålla sin levnadsstandard. Det är farligt på riktigt.
Citera
2025-02-28, 08:51
Medlem
Jag ser gärna höjda straff för våldsbrott och speciellt då mord som borde vara livstids fängelse.

Men vi har enorma mängder småbrott också och tar det på försäkringen (som i sin tur blir dyrare).

Jag vill se att 100.000 kriminella utvisas, så att polisen får en ärlig chans att bekämpa brottsligheten.

Som det är och har varit så har brottsligheten haft en skyddad verkstad i Sverige för att politikerna har glömt offren och bara fokuserat på de kriminella, som på något sätt ska tas om hand så att de får en ärlig chans till att gott och bra liv.

Offren däremot...
Citera
2025-02-28, 08:56
Avslutad
Citat:
Kriminella har svagt konsvekvenstänk och därför har skärpta straff minimal effekt på beslutet att begå ett brott eller inte.

13-åringar är inte straffmyndiga och kan inte straffas över huvud taget. Skärpta straff = fler barnsoldater. Jag ser inte det som nåt positivt.

Högerregeringen försämrar a-kassa, sjukförsäkring och andra välfärdssystem, så att fler dras in i kriminalitet för att upprätthålla sin levnadsstandard. Det är farligt på riktigt.

Varför ska vi andra gå på tårna för kriminella bara för att dom har svagt konsekvenstänk?
Hundar har också svagt konsekvenstänk, och det sker ju att galna hundar avlivas.
Hur utvecklar man konsekvenstänk hos folk då? Ja du, inte som det görs nu i allafall, med löjliga, tramsiga,mjäkiga dagis-straff, inte.

Ja men då får man väl för fan sänka straffmyndighetsåldern och polisen får gå runt i skolorna och göra detta klart som korvspad för skitungarna. Vi hade besök av polisen då och då i grundskolan.
Till och med på dagis gjorde vi utflykt till polisstationen.

Jo, pengavärlden är fucked up, men istället för att bli kriminell så kan man väl ge fan i att skaffa barn om man är fattig. Sen så kan man träna på minimalism och att bli så självförsörjande som möjligt.
Odla sin egen mat t ex. Samla snö i hinkar på vintern, låta det smälta och spola ner pisset med det.
Finns många hederliga sätt att klara livhanken.
Jag har varit i Gambia och gambianerna var fan så fattigare än folk i Sverige, men de flesta var inte kriminella.

Så vad fan är en Sverigebos ursäkt?
Citera
2025-02-28, 09:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Förutom gängvåldet, som oftast drabbar dom själva, hur ser statistiken ut med vanliga brott, stöld, misshandel, våldtäkt osv om man jämför Sverige och övriga EU.
Vid en snabb googling hittar jag bara massa skit om dödligt våld i mestadels gängmiljö.
Jag bor inte i förorten och har hittills aldrig varit rädd för just gängkonflikter.
Risken finns ju som vi alla vet men är ändå väldigt liten för att vanliga Svensson skulle bli drabbad av gängvåldet trots stora löpsedlar var och varannan dag.
Summa summarum, jag tycker inte Sverige är osäkert men har full förståelse för att andra som bor på andra platser känner så.
Förespråkar dock mycket hårdare straff än vad vi har idag, mer av ”lås in och kasta nyckel” tycker jag vi borde ha.

Det är trevligt att du bor tryggt. Det borde alla göra.
Men tyvärr är ju till och med nästan varenda liten skithåla drabbad.
Det har aldrig funnits så mycket narkotika i Sverige som nu.
På 90-talet var kokain fortfarande ovanligt i Stockholm.
Nu kan man köpa koks vart fan som helst i landet.
Med narkotikan kommer all möjlig jävla brottslighet.
Ett problem blir tio som blir hundra som blir tusen etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in