Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisLynch
Någon ingenjör eller team eller chef måste ju ha förstått vilka konsekvenser detta skulle få. Jag menar vi på mitt företag törs ju inte flytta på en knapp i ett användar interface utan att informera och utbilda alla.
I övrigt finns det ett annat designproblem man är uppseendeväckande ovillig att göra nåt åt med bl a 737 Max. Det är fortfarande vad jag vet inte fixat.
Det vanliga sättet att trycksätta kabinen är att använda luft man tappar av från kompressorstegen i motorerna.
Motorerna i 737 Max har ett system för att hantera kritisk obalans i rotorn (läs: trasiga fläktblad osv) genom att delar av upphängningen helt enkelt går sönder när den utsätts för radiella krafter av en bestämd storlek - samma grundidé som brytpinnen i en aktersnurra - vilket resulterar i att rotorn får rörelseutrymme i radialled och vibrationerna som sprids ut i resten av flygplanet minskar. Googla "Leap LRD" för mer detaljer.
Problemet är att när LRD löser ut så töms smörjoljesumpen för det främre bärlagret rätt ut i kompressorn. Oljan atomiseras av kompressorn, och ja, jag förklarade ju var luften till trycksättningen av kabinen tas från. Resultatet är förstås att oljedimman pumpas in i kabinen.
Birdstrikes är ju inte skitovanliga, och de sker främst vid starter och landningar, som väl är att betrakta som sämsta möjliga tillfällen att få flygplanet rökfyllt, särskilt så när det implicerat sker i kombination med frånfall av åtminstone en motor. Det bör också nämnas att oljan innehåller akut toxiska komponenter, och gissningsvis inte är något undantag från det där att i stort sett alla kolväten kan antändas om de atomiseras tillräckligt väl och har rätt blandningsförhållande med luften.
Får för mig att det enda som krävs här också i princip är en mjukvarufix. Lägg till en rutin som automatiskt stänger aktuella isolationsventiler när vibrationerna (som ju mäts kontinuerligt) börjar närma sig de värden där LRD löser ut, eller något i den stilen.
Förstår verkligen inte ovilligheten att bara fixa det. Ska jag spekulera, så känns det verkligen som att det är kopplat till att en fix skulle vara ett indirekt erkännande att det finns ytterligare allvarliga designproblem med 737 Max.