2025-02-26, 19:18
Medlem
Som rubriken lyder, har en bil med en Webasto parkeringsvärmare som är programmerad att starta då det är under en viss temperatur ute när man startar bilen. Då jag nästan enbart kör kortare sträckor så skapar det dels en välda massa slitage på den av att stanna och starta hela tiden men framförallt ökar den förbrukningen väldigt mycket.

Så tänkte höra om det är möjligt att koppla bort att den inte startar automatiskt efter utetemp men fortfarande ha den kvar så den går att starta manuellt med dosan om man vill?
Citera
2025-02-26, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
Som rubriken lyder, har en bil med en Webasto parkeringsvärmare som är programmerad att starta då det är under en viss temperatur ute när man startar bilen. Då jag nästan enbart kör kortare sträckor så skapar det dels en välda massa slitage på den av att stanna och starta hela tiden men framförallt ökar den förbrukningen väldigt mycket.

Så tänkte höra om det är möjligt att koppla bort att den inte startar automatiskt efter utetemp men fortfarande ha den kvar så den går att starta manuellt med dosan om man vill?
Du skriver inte vilken bil det gäller men jag antar att den är fabriksmonterad och i så fall kan du troligtvis stänga av den i någon av bilens menyer.
Däremot är det inte någon bra idé eftersom autostarten inte finns där av en slump utan faktiskt gör nytta.
Citera
2025-02-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Du skriver inte vilken bil det gäller men jag antar att den är fabriksmonterad och i så fall kan du troligtvis stänga av den i någon av bilens menyer.
Däremot är det inte någon bra idé eftersom autostarten inte finns där av en slump utan faktiskt gör nytta.

Är en 18s Opel Insignia och jag är rätt säker den är fabriksmonterad. Verkar inte finnas att stänga av i menyn på samma sätt som det gick på min gamla 14s Volvo V40 .

Nyttan den gör känns inte värd den extra bensinkostnaden då den verkar starta ända upp till nånstans mellan 0 och +5 grader. Och dom dagar då det är riktigt kallt så kan jag lika gärna starta den manuellt.
Senast redigerad av KingKerry 2025-02-26 kl. 19:50.
Citera
2025-02-27, 07:51
Medlem
Gingers avatar
För den lilla besparingen hade jag inte brytt mig.

Klipp sladden till värmaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in