2025-02-26, 17:18
Medlem
osofistikerads avatar
Jag har märkt ett fenomen i träningsvärlden på sistone, det kan röra alla typer av sporter från dans till bollsport till brottning.

Det är att de har klasser för ”kvinnor och ickebinära”. För att översätta det till begriplig svenska betyder det att det är en klass för kvinnor men att män kan komma och delta under förutsättning att de påstår sig vara kvinnor.

Jag blir irriterad på det här. I normalfallet har jag inget emot att träna med män, men om man av någon anledning vill träna med bara kvinnor och om arrangören ändå ska erbjuda en klass för kvinnor, måste de då bjuda in män som kallar sig kvinnor? I så fall kan de väl lika gärna skita i att ha en klass för kvinnor och bara låta den vara öppen för alla? Vad är poängen med att bara de män som påstår sig vara kvinnor ska få delta, varför kan inte även de män som kallar sig för män då lika gärna få delta?

Jag tänker mig en klass i tex kampsport bara för kvinnor. Då kanske jag som kvinna vill gå dit för att sporta med andra som är som jag. Vi kvinnor har avsevärt mindre överkroppsstyrka än män.

Men så ska det likt förbaskat ändå komma in någon bredaxlad man, kanske med läppstift, som ska få fri access att puckla på mig obegränsat?

Ja men vad fan, då kan jag väl lika gärna få spö av en man utan läppstift och som säger som det är, att han är en man. En man som dessutom uppenbarligen älskar att slå kvinnor.

Jag blir så jävla trött på det här fåneriet.

Och i omklädningsrummet då, ska han stå och dregla när vi andra byter om?

Jag påtalar detta för jag har sett det nu många gånger på sistone.

Är det schysst av träningsarrangörerna att göra såhär mot oss kvinnor?

Varför ha klasser för kvinnor om män ändå ska komma dit och varför ska då bara de män som kallar sig kvinnor (eller något annat som inte stämmer) få komma dit?
Varför kan då inte alla män få komma på klassen?
Senast redigerad av osofistikerad 2025-02-26 kl. 18:06.
Citera
2025-02-26, 17:22
Medlem
Kan du ta det med företaget det gäller? Känns som du överdriver så mycket.
Du vet att tjejer inom just kampsport som du har som exempel tränar med just män ganska ofta då det inte finns tillräckligt med kvinnor på klubbarna?
Citera
2025-02-26, 17:29
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Kan du ta det med företaget det gäller? Känns som du överdriver så mycket.
Du vet att tjejer inom just kampsport som du har som exempel tränar med just män ganska ofta då det inte finns tillräckligt med kvinnor på klubbarna?

Jag diskuterar det ur ett bredare perspektiv, som ett samhällsfenomen. Och nej, jag kommer inte leta upp alla arrangörer och ringa dem ang detta. Dessutom har det inte med mina frågor att göra, läs frågeställningarna och svara utifrån dem.

Antingen går jag eller så går jag inte om det är en aktivitet jag vill gå på. Att skapa en debatt i denna fråga med den som arrangerar leder enbart till hysteri och utbrott (jag har sagt icke-pk saker förut till pk-extremister så jag vet hur det blir) och usel stämning och om det är usel stämning är det inte längre roligt att träna ändå så då finns det ingen anledning att gå dit.

Du säger att du tycker att det ”känns” som jag ”överdriver så mycket”. Vad syftar du på?
Senast redigerad av osofistikerad 2025-02-26 kl. 17:34.
Citera
2025-02-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Jag diskuterar det ur ett bredare perspektiv, som ett samhällsfenomen. Och nej, jag kommer inte leta upp alla arrangörer och ringa dem ang detta. Dessutom har det inte med mina frågor att göra, läs frågeställningarna och svara utifrån dem.

Antingen går jag eller så går jag inte om det är en aktivitet jag vill gå på. Att skapa en debatt i denna fråga med den som arrangerar leder enbart till hysteri och utbrott (jag har sagt icke-pk saker förut till pk-extremister så jag vet hur det blir) och usel stämning och om det är usel stämning är det inte längre roligt att träna ändå så då finns det ingen anledning att gå dit.

Du säger att du tycker att det ”känns” som jag överdriver. Vad syftar du på?

Jag tycker att du ska gå på vad det nu är som du vill göra och så skapar du en tråd efter dina upplevelser. Du kan ju framföra dina åsikter. Eftersom det är ett företag som håller i detta så gör det ju det som ger mest inkomst. Så ganska enkelt för dig och andra att påverka.
Citera
2025-02-26, 17:38
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag tycker att du ska gå på vad det nu är som du vill göra och så skapar du en tråd efter dina upplevelser. Du kan ju framföra dina åsikter. Eftersom det är ett företag som håller i detta så gör det ju det som ger mest inkomst. Så ganska enkelt för dig och andra att påverka.
Jag har inte bett om råd om vad jag personligen ska göra. Du är helt off topic vilket jag redan påtalat. Jag skiter dessutom i vad du tycker jag ska göra. Ifall jag hade undrat det så skulle jag ha startat en annan typ av tråd.

För övrigt behöver det inte vara ett företag som håller i det, det kan tex vara en idrottsförening som håller i det.
Senast redigerad av osofistikerad 2025-02-26 kl. 18:11.
Citera
2025-02-26, 18:42
Medlem
Citat:
Jag har märkt ett fenomen i träningsvärlden på sistone, det kan röra alla typer av sporter från dans till bollsport till brottning.

Det är att de har klasser för ”kvinnor och ickebinära”. För att översätta det till begriplig svenska betyder det att det är en klass för kvinnor men att män kan komma och delta under förutsättning att de påstår sig vara kvinnor.

Jag blir irriterad på det här. I normalfallet har jag inget emot att träna med män, men om man av någon anledning vill träna med bara kvinnor och om arrangören ändå ska erbjuda en klass för kvinnor, måste de då bjuda in män som kallar sig kvinnor? I så fall kan de väl lika gärna skita i att ha en klass för kvinnor och bara låta den vara öppen för alla? Vad är poängen med att bara de män som påstår sig vara kvinnor ska få delta, varför kan inte även de män som kallar sig för män då lika gärna få delta?

Jag tänker mig en klass i tex kampsport bara för kvinnor. Då kanske jag som kvinna vill gå dit för att sporta med andra som är som jag. Vi kvinnor har avsevärt mindre överkroppsstyrka än män.

Men så ska det likt förbaskat ändå komma in någon bredaxlad man, kanske med läppstift, som ska få fri access att puckla på mig obegränsat?

Ja men vad fan, då kan jag väl lika gärna få spö av en man utan läppstift och som säger som det är, att han är en man. En man som dessutom uppenbarligen älskar att slå kvinnor.

Jag blir så jävla trött på det här fåneriet.

Och i omklädningsrummet då, ska han stå och dregla när vi andra byter om?

Jag påtalar detta för jag har sett det nu många gånger på sistone.

Är det schysst av träningsarrangörerna att göra såhär mot oss kvinnor?

Varför ha klasser för kvinnor om män ändå ska komma dit och varför ska då bara de män som kallar sig kvinnor (eller något annat som inte stämmer) få komma dit?
Varför kan då inte alla män få komma på klassen?

Jag stör mig också något oerhört på detta.
Varför inte kunna ha aktiviteter för enbart kvinnor? Varför alltid detta "och ickebinära" eller "och transpersoner"?
Så var det inte för några år sedan, men nu är det så. Och självklart är det ju ni kvinnor som drabbas hårdast.
Det är ren galenskap egentligen.
Det tycks som att enda sättet att få bort det är att rösta fram en Trump. Då försvinner det.
Citera
2025-02-26, 18:51
Medlem
Citat:
Jag har inte bett om råd om vad jag personligen ska göra. Du är helt off topic vilket jag redan påtalat. Jag skiter dessutom i vad du tycker jag ska göra. Ifall jag hade undrat det så skulle jag ha startat en annan typ av tråd.

För övrigt behöver det inte vara ett företag som håller i det, det kan tex vara en idrottsförening som håller i det.

Gå du och träna kampsport och bli nerklubbad av mig då. Detta var en fånig trådstart och det blev inte bättre av att du är så omogen. Du behöver läxas upp och jag uppfostrar dig gärna. Jag lovar att inte gå hårdare åt än vad tränaren tillåter så du kommer nog gilla det.
Citera
2025-02-26, 19:51
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jag stör mig också något oerhört på detta.
Varför inte kunna ha aktiviteter för enbart kvinnor? Varför alltid detta "och ickebinära" eller "och transpersoner"?
Så var det inte för några år sedan, men nu är det så. Och självklart är det ju ni kvinnor som drabbas hårdast.
Det är ren galenskap egentligen.
Det tycks som att enda sättet att få bort det är att rösta fram en Trump. Då försvinner det.

Ja precis, jag är inget fan av Trump generellt men när dessa fenomen dyker upp då känner jag att jag skulle rösta på Trump tiotusen gånger om bara jag fick chansen om det ledde till att detta försvann. Jag har varit i sammanhang där vi var tvungna att redogöra vilket pronomen vi hade. Inom mig väcktes då kraftig känsla att jag skulle rösta på precis vad som helst bara för att få bort det där fenomenet från jordens yta. Jag vill inte befinna mig i ett totalitärt doublethink 1984-samhälle.
Citera
2025-02-27, 00:29
Medlem
Landsbygdens avatar
Intressant trådstart. Kan förstå hur du tänker och känner. Ja, vissa grejer verkar det som man inte får ha någon åsikt om, det ska bara accepteras. T.ex. Ex-män, som nu blivit något annat ska inkluderas... Eller som kommit på att dom alltid varit något annat.

Tror(hoppas) dock många gym brukar hänvisa vissa icke-binära till typ handikapp-toa.
Kampsportspass.. som du säger.. det låter knepigare..

Man kan alltid undra, var gränsen ska dras. Hur långt ska någon kommit i sin könskorrigering, eller hur övertygat måste någon hävda att dom egentligen inte är det kön dom ser ut att vara.

Det bästa är när man själv får välja vilka man vill ha med och inte. Men det är mycket som inte är så idag.

Du får självorganisera ihop något med dina favoriter. Med risk för att någon känner sig "utfryst" och diskriminerad.
Citera
2025-02-27, 14:12
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Man kan alltid undra, var gränsen ska dras. Hur långt ska någon kommit i sin könskorrigering, eller hur övertygat måste någon hävda att dom egentligen inte är det kön dom ser ut att vara.
Steg 1 är att inse att det finns en verklighet att förhålla sig till och att det i den inte går att "korrigera" något kön.
Citera
2025-02-27, 19:56
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Steg 1 är att inse att det finns en verklighet att förhålla sig till och att det i den inte går att "korrigera" något kön.
Jo, jag håller med. Fast jag har inga problem med att det existerar i världen och samhället, dom som är av annan åsikt. Så länge jag slipper ha dom tätt inpå. Typ, som du beskrev med kampsportsträning(inget jag håller på med dock).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in