2025-03-12, 21:14
Medlem
wrongdaytodies avatar
Jag har en syster i tonåren och hon pratar mer och mer "ortensvenska". Kidsen snappar upp det från exempelvis tik tok, och pratar så i skolan och med sina vänner.
När jag påpekar det blir hon grinig som tonårstjejer brukar bli.
Var föräldrarna är tåls att diskutera men det hör inte helt till saken eftersom det är främst bland vänner hon pratar så. Det är extremt märkligt när unga tjejer kallar varandra bror, ska man skratta eller gråta?
Citera
2025-03-12, 21:26
Bannlyst
Även ”invandrare” härmar sådant. De är födda i Sverige och borde kunna prata normal svenska
Citera
2025-03-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Det är ok jag har accepterat mitt öde. Jag hatar kvinnor med det underlättar.
Sluta hata ingen värd må dåligt över ? 😔
Citera
2025-03-26, 10:37
Medlem
NapoleonLaRues avatar
När din blonda son går runt i guccikeps och bryter totalt och ser upp till kriminella du borde vara oroad varför du inte är en manlig förebild tillräcklig för han.

Att han och hans kompisar kallar varandra bror är normalt svenskar kallar varandra bror min broder etc. På många språk man kallar sina kompisar för bror. Eller i vissa miljöer är bror mot en främling ett sätt att var artig.
Citera
2025-03-26, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortalitet
Även ”invandrare” härmar sådant. De är födda i Sverige och borde kunna prata normal svenska

Vad är "normal" svenska? När det gäller talspråk har Sverige ingen "normal" svenska, utan vi har dialekter som finns lokalt i våra län. Sedan har vi sociolekter som finns geografiskt lokalt.

Dessa två exempel är "normal" svenska, med dialektala skillnader:
"Mormor va på väg ut ätt vôd a, ä, va då o feck si i tôcka oskapli magär katta,som satt på ârbâsbrona. Å, a, va o, o kallä för kattstackâr."

"Momo wa o weg ajt ettur widn, ö e wa do o fick sjå jena färskretseli mågra kattu,
so såt uppå ärbresbrun. Ä wa onå o köllttä fär ”stackarn”."

Dessa två är exempel på orten-sociolekter som faktiskt kommer från exakt samma bekantskapskrets.
En bildad sociolekt:
"Jag skäms över mig själv kom nyss från en cell, Är regelbunden gäst på Kronobergs hotell...
Men nu mascaran rann så sliten,Jag fråga hur mår du nuförtiden.Hon sa har just blivit gripen av sedlighetspolisen Priset man betalar i kokaintragiken,Alla här slavar i dopaminfabriken

Här använder personen slang (fetade) från 70-80-talets gatusfär.

Sedan har du en obildad sociolekt från samma område:
Ra-ra, jagar lax som jag är haj. Ra-ra, ba-ba dyker upp på Kawa

Det är en stor skillnad på dessa sociolektala meningar.
Det värsta är att svenska barn och ungdomar just börjar prata just ra-ra, ba-ba, jaga lax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in