2025-02-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur många mil kör du per månad?
Min tanke är liknande. Det går jämt ut med tidigare bränslekostnader.
Sen är skatten bara 360 kr på en sportbil 😎 och ingen service. Går bra med plus

Tips, gå in på teslakalkylen och beräkna TCO om du inte redan gjort det för "bra med plus" blir det inte. Jag kör 2000mil/år.
Citera
2025-02-27, 21:21
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Förstår vart du vill komma men båda fraktar röven från punkt A till punkt B och Dustern gör det mjukt och Teslan sportigt och styvt. Vi kan även jämföra värdeminskningen på de två eller blir det för mycket äpplen/päron då?
Ja,, jag tycker det. Jämför med bilar i samma prisklass istället.
Citera
2025-02-27, 22:37
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analal
Okej, ja verkar vara mycket kring hur bilen laddats och körts innan. Det känns ju som en omöjlighet att veta om man köper begagnat. Det man får är ju antal mil och ett batteritest.
Du behöver inte bekymra dig om batteriet, de håller minst 30.000 mil.
Går de spontant sönder så gör de det när bilen är ny i princip, inom 1.000 mil, och då är det en garantisak.

Det som kan ske är att batteriet har degraderats till 75-80% om man har otur, då får man själv avgöra om det är viktigt eller inte vid köp av en beg elbil, då har du iaf ett bra förhandlingsläge att kunna pruta på priset.
Om batteriet är rejält degraderat märker du ju vid provkörning.
Låna gärna bilen över en dag, och kör den från full till (nästan) tom och se hur långt du kommer.

Jämför dock inte räckvidden med wltp, utan se hur många kWh du gjort av med i förhållande till bilens nettokapacitet.

Min Renault ZOE har rullat snart 31.000 mil, den hade 41 KWh nettokapacitet när den var ny, nu har den 34 kWh på vintern och 36 på sommaren.

Viktigare är att kolla hur sliten motorn är, motorerna är elbilarnas svaga sida, framförallt på Tesla Model S, Renault och på KIA och Hyundais elbilar.
En sliten motor låter högre än normalt, ofta ett påtagligt högfrekvent tjutande ljud i högre hastigheter.
Låter det dovare, mer som ett skorrande ljud, kan det vara lådan som är kass.
Har du för avsikt att behålla bilen länge, så försök förhandla till dig ett oljebyte i lådan, då förlänger du lådans livslängd.

Och köp ingen elbil från Stellantis, de har mängder fel och står ofta på verkstad.

Jag har själv både fått byta motor och låda i min ZOE, och det är inga billiga grejor , kostade nästan 60.000 kronor, och hos andra bilmärke är det oftast ännu dyrare , ex KIA och Hyundai.

Viktigt är också att du följer serviceintervallerna till punkt och pricka fram tills bilen gått 16.000 mil, annars förlorar du batterigarantin.
Efter 16.000 mil kan du göra som du vill, då har du ändå inga garantier kvar, då kan du själv kolla vad och när det behövs servas, det sparar man en del pengar på.
Jag slutade själv att följa serviceintervallerna på min ZOE efter 16.000 mil, och nu har den som sagt rullat 31.000 mil, och den rullar fortfarande..
Senast redigerad av BAB7 2025-02-27 kl. 22:40.
Citera
2025-02-28, 10:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Ska du nödvändigtvis köpa en begagnad så försök hitta en som rullat max 3000 mil och sälj innan den rullat 8000 mil.
Citera
2025-02-28, 14:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ska du nödvändigtvis köpa en begagnad så försök hitta en som rullat max 3000 mil och sälj innan den rullat 8000 mil.
Varför då?
Min ZOE har ju rullat 31.000 mil.
Citera
2025-02-28, 14:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Varför då?
Min ZOE har ju rullat 31.000 mil.

Men då har du också bytt och renoverat halva bilen.
Citera
2025-03-01, 15:43
Medlem
Typiskt har man garanti på drivlina och batteri i 8år/16000mil från bilens registrerande.
Ett bra tips är att kolla upp vad som gäller för den bilmodellen du ser på, kontrollera at all service är gjord (så att garantien gäller), och köpa en bil som har minst 1år / 1000mil kvar på garantien.
Då är du säkrad mot de dyraste reparationerna ett tag, samt att batteriet har minst 70% kapacitet kvar.
Att köpa begagnat är ju alltid en risk att någon vill dumpa ett "måndagsexemplar".
Själv sparade jag 6lax på en trasig ackompressor tack vare sådan garanti.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in