2025-02-26, 13:03
Medlem
Analals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Hög slumpfaktor på när ett batteri helt enkelt dör och behöver bytas. Det har inte så mycket med "slitage" att göra. Däremot påverkas batterihälsan av t.ex. att ofta laddas fullt eller urladdas till nära noll. Säg att du hade 50 mils räckvidd på sommaren när bilen var ny, så kanske du har 45 mils räckvidd när den har gått 15 000 mil. Men det beror så mycket på hur den körts och framförallt hur den har laddats.

Det som är helt klart är att när garantin för batteriet är slut så borde viss nervositet uppstå och priset på bilen bör reflektera det när garantin är slut eller närmar sig slutet.

Okej, ja verkar vara mycket kring hur bilen laddats och körts innan. Det känns ju som en omöjlighet att veta om man köper begagnat. Det man får är ju antal mil och ett batteritest.
Citera
2025-02-26, 13:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Det stämmer inte. Dina påståenden om effekt är rent löjliga.
Anledningen att det är så dyrt med försäkring av elbilar efter fabriksgarantin är att batterierna kostar så mycket att byta och ofta brinner och det är ingen skit som kan repareras. Därför kan man inte försäkra elbilar.
Lite samma som vi sporthojåkare drabbas av. Idioter sabbar men tvärtom.

"Ofta brinner"

Fossilbilar brinner oftare än elbilar: https://www.nyteknik.se/elbilar/msbs-sammanstallning-elbilar-brinner-mer-sallan-an-andra-bilar/2053312
Citera
2025-02-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
"Ofta brinner"

Fossilbilar brinner oftare än elbilar: https://www.nyteknik.se/elbilar/msbs-sammanstallning-elbilar-brinner-mer-sallan-an-andra-bilar/2053312
Svara istället för att vara dryg. Du är en clown och det vet du.
Hur tror du försäkringsbolagen resonerar?
Citera
2025-02-26, 14:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Svara istället för att vara dryg. Du är en clown och det vet du.
Hur tror du försäkringsbolagen resonerar?

Det finns en rad faktorer:

1. Högre inköpspris. Elbilar är, jämfört med motsvarande fossilbil, dyrare.
2. Dyrare reparationer. Elbilar är, jämfört med motsvarande fossilbil, dyrare att reparera. Detta har inte med brand att göra.
3. Högre vikt och effekt. Högre vikt och effekt än motsvarande fossibil påverkar trafikförsäkringskomponenten i fördyrande riktning.
4. Mindre data. Försäkringsbolagen har extremt mycket data på vad en snittkund i en fossilbil kommer kosta dem i skador. Det finns mycket mindre och sämre sådan data på elbilskunder, vilket leder till högre riskvikter.

Det är också stor skillnad mellan ex en Tesla Model Y och säg en Volkswagen ID.3. Detta beror delsvis på ovanstående (Teslorna är dyrare att reparare, är tyngre, har mer effekt osv), men också på att Teslaförarna, vad jag förstår, är mer skadebenägna än ex ID.3-förarna.
Citera
2025-02-26, 14:46
Medlem
Citat:
Det stämmer inte. Dina påståenden om effekt är rent löjliga.
Anledningen att det är så dyrt med försäkring av elbilar efter fabriksgarantin är att batterierna kostar så mycket att byta och ofta brinner och det är ingen skit som kan repareras. Därför kan man inte försäkra elbilar.
Lite samma som vi sporthojåkare drabbas av. Idioter sabbar men tvärtom.

Ah ok! Så att försäkra en Skoda Octavia är inte billigare än en Audi RS6?

En Model 3 SR är billigare att försäkra än en Model 3 LR
En Model 3 LR är billigare att försäkra än en Model 3 P. Hur kommer det sig? LR har ju bättre batteri och kanske borde vara dyrare då att försäkra?

Och om det är batterier. Varför är det dyrare att försäkra en Tesla model 3 P än en Volvo Xc30?

Jag kan för din skulle klistra in här från Auto motorsport.

https://www.automotorsport.se/nyheter/elbilarna-som-ar-billigast-och-dyrast-att-forsakra/

Kan också klistra här

"En stor förklaring till kostnaden är att ju fler hästkrafter desto högre försäkringspremie, men försäkringsbolagens statistik över skadekostnader spelar också in."

"En 55-årig kvinna i en småstad kan få en helt annan premie. Det skiljer också mellan olika versioner av samma bilmodell. En Tesla Model Y med bakhjulsdrift är billigare än en med fyrhjulsdrift, mycket på grund av skillnaden i effekt."

Så mina påståenden är fortfarande löjliga?
Citera
2025-02-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Ah ok! Så att försäkra en Skoda Octavia är inte billigare än en Audi RS6?

En Model 3 SR är billigare att försäkra än en Model 3 LR
En Model 3 LR är billigare att försäkra än en Model 3 P. Hur kommer det sig? LR har ju bättre batteri och kanske borde vara dyrare då att försäkra?

Och om det är batterier. Varför är det dyrare att försäkra en Tesla model 3 P än en Volvo Xc30?

Jag kan för din skulle klistra in här från Auto motorsport.

https://www.automotorsport.se/nyheter/elbilarna-som-ar-billigast-och-dyrast-att-forsakra/

Kan också klistra här

"En stor förklaring till kostnaden är att ju fler hästkrafter desto högre försäkringspremie, men försäkringsbolagens statistik över skadekostnader spelar också in."

"En 55-årig kvinna i en småstad kan få en helt annan premie. Det skiljer också mellan olika versioner av samma bilmodell. En Tesla Model Y med bakhjulsdrift är billigare än en med fyrhjulsdrift, mycket på grund av skillnaden i effekt."

Så mina påståenden är fortfarande löjliga?
Nu pratade vi väl om elbillar?
Pajas!
Citera
2025-02-26, 19:17
Medlem
Citat:
Nu pratade vi väl om elbillar?
Pajas!

Ja och jag la fram allt för dig.
Citera
2025-02-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Det beror nog enbart på om köparen av bilen vill ha hel eller halvförsäkring. För på Tesla så är det 8000 mil sen blir det helförsäkring och det blir för de flesta över 20.000 kr om året.

Men om det inte gör något att köpa över 8000 mil så kan du nog välja den du vill. Model S har många på 15 000 mil och uppåt och de går som en klocka. Men det är alltid bra att kolla batteriets hälsa.
Men fokusera mer på vad du efterfrågar och vad du behöver.

Räknade lite på detta. Om Teslan kostar 20 000kr/år i försäkring vilket inte är ovanligt som det verkar så är det lika mycket pengar som jag köper diesel för under ett år som jag kör med min Dacia Duster 4x4. 18kr/l x 0.55(l per mil) x 2000(mil)=19 800kr. Sen bör man även kolla värmepumpen på teslan som är lite av en förbrukningsvara.
Citera
2025-02-27, 14:03
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Räknade lite på detta. Om Teslan kostar 20 000kr/år i försäkring vilket inte är ovanligt som det verkar så är det lika mycket pengar som jag köper diesel för under ett år som jag kör med min Dacia Duster 4x4. 18kr/l x 0.55(l per mil) x 2000(mil)=19 800kr. Sen bör man även kolla värmepumpen på teslan som är lite av en förbrukningsvara.
Du tycker bilarna är rätt lika i övrigt, ungefär samma prestanda, utrustning och tekniknivå?
Eller är det så att du jämför äpplen med päron?
Citera
2025-02-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7

Hur många mil kör du per månad?
Min tanke är liknande. Det går jämt ut med tidigare bränslekostnader.
Sen är skatten bara 360 kr på en sportbil 😎 och ingen service. Går bra med plus
Citera
2025-02-27, 20:30
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrPKize
De flesta elbilsbatterier håller minst 15–20 år eller 20 000–30 000 mil innan kapaciteten minskar märkbart.

Om det stämmer så anser man väl en el-bil med de milen på mätaren vara mer eller mindre värdelös pga det kostsamma batteribytet?

Och det blir hyfsat kort livslängd på fordonet då om man jmf mot en diesel/bensin-bil som kanske traskar på i 40 000 mil innan en motorrenovering kan behövas.
Citera
2025-02-27, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du tycker bilarna är rätt lika i övrigt, ungefär samma prestanda, utrustning och tekniknivå?
Eller är det så att du jämför äpplen med päron?

Förstår vart du vill komma men båda fraktar röven från punkt A till punkt B och Dustern gör det mjukt och Teslan sportigt och styvt. Vi kan även jämföra värdeminskningen på de två eller blir det för mycket äpplen/päron då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in