2025-02-26, 08:07
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/helsvenska-batterier-har-aldrig-lamnat-northvolts-fabrik

Om det inte tillförs någonting fantastiskt som just nu inte är känt så måste väl detta vara tidernas nothing burger?
Uppdrag Granskning avslöjar att inte 100% av Northvolts batterikomponenter är tillverkade i Sverige.
Dra på trissor!
Snart kommer man väl berätta att en Volvo eller Scania som produceras i Sverige består av komponenter från hundratalet platser utanför landets gränser?

Min uppleve är ändå att Northvolt sagt att man ska tillverka batterier i Sverige. Inte att hundra procent av batteriernas komponenter ska vara gjorda i Sverige.

Är det bara jag, eller är denna granskning rätt kass? Är det verkligen någon som någonsin inbillat sig det SVT anser sig motbevisa?

Jag fattar ju att ämnet är aktuellt och spännande och att man vill göra något av den insyn man fått. Men det kanske vore mer meningsfullt att granska felen med fabriken och varför det blir så lite produktion. Kanske även tidigare ägares personliga berikning på fiaskot.
Denna vinkel är dock oväntad och riktigt dålig.
2025-02-26, 08:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Chockneger
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/helsvenska-batterier-har-aldrig-lamnat-northvolts-fabrik

Om det inte tillförs någonting fantastiskt som just nu inte är känt så måste väl detta vara tidernas nothing burger?
Uppdrag Granskning avslöjar att inte 100% av Northvolts batterikomponenter är tillverkade i Sverige.
Dra på trissor!
Snart kommer man väl berätta att en Volvo eller Scania som produceras i Sverige består av komponenter från hundratalet platser utanför landets gränser?

Min uppleve är ändå att Northvolt sagt att man ska tillverka batterier i Sverige. Inte att hundra procent av batteriernas komponenter ska vara gjorda i Sverige.

Är det bara jag, eller är denna granskning rätt kass? Är det verkligen någon som någonsin inbillat sig det SVT anser sig motbevisa?

Jag fattar ju att ämnet är aktuellt och spännande och att man vill göra något av den insyn man fått. Men det kanske vore mer meningsfullt att granska felen med fabriken och varför det blir så lite produktion. Kanske även tidigare ägares personliga berikning på fiaskot.
Denna vinkel är dock oväntad och riktigt dålig.

Man ska låtsas lite som om att man "granskar" makten, men det är bara smoke and mirrors. Pensionspengarna är redan stulna och flyttade till andra länder.

Nu återstår det bara att dela upp kadavret, och roffa åt sig de olika delarna. Vi ser ju redan nu hur Scania kan köpa en del av bolaget för pennies on the dollar, som man säger.

Grattis medborgare!
Senast redigerad av St0ny 2025-02-26 kl. 08:13.
2025-02-26, 08:14
Medlem
Det jag mest reagerar på är, varför kommer kritiska frågor nu när det uppenbara blivit känt, tidigare har media agerat reklamförmedlare till Northvolt och svalt allt dom sagt.
2025-02-26, 08:27
Medlem
franges avatar
Fast själva grejen med Northvolt var väl att det de lovat och fått mångmiljardbidrag för var att skulle tillverka allt själva, i Sverige. För att göra Europa och världen oberoende av kineserna när det kommer till batteritillverkning.

Men i verkligheten har de köpt färdiga katoder - den viktigaste delen i batteriet - av just kineserna. Och är således beroende av Kina. Precis de som de inte skulle vara.

Lite som att en biltillverkare skulle ha som främsta huvudargumentet och selling point att den är 100% tyskproducerad - men i smyg köpa färdiga franska motorer och trycka i samtliga bilar.
Senast redigerad av frange 2025-02-26 kl. 08:33.
2025-02-26, 09:05
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chockneger
Ja, du får ju läsa ordentligt vad det handlar om.
Citat:
Northvolts vision om en helt igenom svensk batteriproduktion oberoende av Kina har lockat miljardinvesteringar. Nu kan Uppdrag granskning visa att de aldrig lyckats producera ett enda av de utlovade batterierna
Vad de säger är att man storinvesterat i en falsk fasad. Dvs 0 % av utlovade batterier fick de - Northvolt visar sig alltmer vara en enorm luftbubbla.
2025-02-26, 09:10
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det jag mest reagerar på är, varför kommer kritiska frågor nu när det uppenbara blivit känt, tidigare har media agerat reklamförmedlare till Northvolt och svalt allt dom sagt.
Exakt detta, När BMW drog sig ur borde det ringt en heldel larmklockor hos Svensk media men, tja så att, host host.
2025-02-26, 09:29
Medlem
Det är locket på i denna katastrofala felsatsning. Scharlataner som Carlsson och Mix har mjölkat såväl institutioner, små- och storföretag och skattebetalare på ansenliga belopp. Vi bygger luftslott i vår iver att skapa den gröna omställningens Spotify. Få begriper skillnaden mellan att tillhandahålla digitala tjänster och fysisk produktion.

Då blir nothingburgers såsom UGs "icke-svenska komponenter" mediernas och politikernas klädsamma exit, ventil och fikonlöv från misslyckanden. Ingen skuld faller på någon. Vi behöver inte ens säga standardfrasen - vi har varit naiva som inte såg det komma.

Henrekson med några andra modiga, mig själv inräknat, kritiserade Northvolt-satsningen från tidigt stadium. Vi blev idiotförklarade. Vem är idioten.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2025-02-26 kl. 09:37.
2025-02-26, 13:44
Medlem
Krigge92s avatar
Tror inte gemene man vet om att det inte tillverkats ett enda batteri från Skellefteå. Att importera material och sätta ihop ett batteri är att gå över ån efter vatten, vi kan lika gärna köpa hela skiten från Kina.

Northvolt är ett enormt luftslott som är skapat för att stjäla skattemedel.
2025-02-26, 14:49
Medlem
Majoriteten av alla svenskar är tyvärr så oupplysta och ointresserade av samhällsfrågor så de flesta har ingen aning om vilken scam NV är.

De såg fabriken på TV, de såg kungen och politiker, de hörde om den gröna omställningen i Norrland och thats it.

Därför är den här sortens program, på tablåTV under bästa sändningstid, jätteviktiga för att även den bredare massan ska uppmärksammas på felaktigheter.

Jag lovar att ni nästa vecka på jobbet kommer att få höra nyvakna kommentarer om att NV minsann inte har gjort ett enda batteri.

Med tanke på att våra pensionspengar till stor del har utnyttjats till detta vansinne är det på sin plats att så många som möjligt faktiskt blir medvetna om bedrägeriets magnitud.

En fabrik i Polen värderas till 2,4 miljarder och säljs för 64 miljoner. Alltså hur fan är det möjligt att de inblandade ens är på fri fot och ej lysta?
2025-02-26, 19:36
Medlem
Möjligen möjligen Ot
Vart håller textremsan hus?

Riktigt illa
2025-02-26, 22:03
Medlem
löls avatar
Märks att Linnea Öhman (MP) som blir intervjuad. Har en inställning att om du inte gör som de vill är du emot.
Miljö-marxism at its finest.
Motvillig1.2s avatar

Moderatormeddelande

Postat av Motvillig1.2 2025-02-27, 00:31
Moderator
Ospecificerad rubrik och TS som mest innebär att tråden bara kan handla om Northvolt snarare än journalistik. Stängs.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in