https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/helsvenska-batterier-har-aldrig-lamnat-northvolts-fabrik
Om det inte tillförs någonting fantastiskt som just nu inte är känt så måste väl detta vara tidernas nothing burger?
Uppdrag Granskning avslöjar att inte 100% av Northvolts batterikomponenter är tillverkade i Sverige.
Dra på trissor!
Snart kommer man väl berätta att en Volvo eller Scania som produceras i Sverige består av komponenter från hundratalet platser utanför landets gränser?
Min uppleve är ändå att Northvolt sagt att man ska tillverka batterier i Sverige. Inte att hundra procent av batteriernas komponenter ska vara gjorda i Sverige.
Är det bara jag, eller är denna granskning rätt kass? Är det verkligen någon som någonsin inbillat sig det SVT anser sig motbevisa?
Jag fattar ju att ämnet är aktuellt och spännande och att man vill göra något av den insyn man fått. Men det kanske vore mer meningsfullt att granska felen med fabriken och varför det blir så lite produktion. Kanske även tidigare ägares personliga berikning på fiaskot.
Denna vinkel är dock oväntad och riktigt dålig.