2025-03-01, 20:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Kan du förklara hur man gör för att diskutera krig och konflikter i stort, samtidigt som man engagerar sig i alla som dör?

Det går inte, inte om krig. Lika litet som det går att vara läkare på ett stort sjukhus och engagera sig emotionellt för varje patient. Alla har en egen historia, alla har ett liv, alla har drömmar. Men att sätta det åt sidan för att försöka och kunna se klart är varken rosenrött eller naivt, det är nog raka motsatsen.

Inte sant?

Jag konstaterade bara att du skrev om dödande.
Citera
2025-03-01, 20:47
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skodaenyaq
Först utkörd ur vita huset sen direkt till england som gladeligen stöttar och macron startar nytt kärnvapenförsvar för hela europa(+ukraina?)
Risk att detta eskalerar.
Fred nu på usas villkor verkar kört så mer europavapen kanske lyckas hålla liv i konflikten nåt år till
Det är den nya världsordningen, instigerad av Trump.

Nåja, credit hör väl hemma hos den amerikanska ytterhögern och den lobotomerade "USA är guds utlovade land"-andelen av befolkningen. De som kommit på tanken om "America First". Som Trump fortsättningsvis tror att egentligen betyder "Trump First", så han kör den policyn till 100% (nåja, enligt sin förmåga, så säg 6%).
Citera
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Totalt skitsnack om du ursäktar mitt språkval.

Jag var soldat en ggn i tiden och inte fan klär jag fältkläder om inte man ska faktiskt kriga eller öva. Ser bara löjligt ut. Våra generaler besöker åtminstone med sin paraduniform. Hela hans stab var ju propert klädda utom Jack Reacher wanna be.

Netanyahu har 100 ggr mer krigserfarenhet som Zelensky kan bara drömma om han har i jämförelse ... både som statsman och soldat under sina unga år så ligger Bibi ljusår före. Men du ser inte Bibi klä sig som Jack Reacher, när han besöker Vita Huset.

Jag lovar dig om Zelensky återvänder till vita huset under Trump igen, så kommer den jävla slipsen vara på ....sanna mina ord vare sig krigs/fredstid. Han vill bara spela macho och få sina axelklappar som Bryssel.

Jag förstår Zelensky och Putin kan fara åt helvete men kriget går i Ryssland favör då Ryssland vare sig du erkänner det eller ej är experter på befästa sina positioner. Så om inte Ukraina skaffar ett flygvapen i klass med Israel väldigt snart så kan du glömma att befästning penitreras med deras mark trupper.

Här behövs en stor koordinerat anfall där pansar, jägarsoldater, infanteri och flygvapen ingår som nu endast finns i sagoböckerna och Kaja Kallas våta dröm .
Hans uppdragsgivare har försökt göra en Churchill av Zelensky. Det har inte fungerat. Det är bara ett löjligt försök till propaganda. Några år innan Zelensky blev president så dansade han i tajt läder och bögade sig i TV. Så hans försök till att låtsas vara en hårdför militär ledare med sann övertygelse faller platt på alla sätt och vis. Han är inget annat än homoglobalisternas leksak. Dom kunde åtminstonde låtit karln haft en svart kavaj. Nu ser han bara ut som en fjant.
Citera
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det ena utesluter inte det andra. Och det är helt sant att det var en massa blåögda karriätrslystna amerikanska diplomater med portföljerna fulla med pengar som förde in "NATO" i ukrainsk politik, sannolikt genom direkta mutor (eller kalla det "partistöd", om det låter bättre). Under hela Maidan-rörelsen och under de 10 åren av EU-närmande före det så nämndes aldrig NATO, det fanns inte med på kartan för ukrainarna.

Så visst, man kan se det som en provokation. Men bara om man accepterar tanken att självständiga länder inte är självständiga, och inte får fatta egna beslut. Utan måste underställa sig vad nåt annat land tycker, bara för att det anser sig vara en "stormakt" (som trots allt är ett helt subjektivt begrepp). Så att Ryssland kände sig provocerade är ett faktum, men ingen som helst ursäkt för att angripa en suverän självständig stat (som har flera rätt grundliga fredsavtal med dessutom).

Och ur NATO-synvinkel har Ukraina-invasionen varit en katastrof för Ryssland. Sverige och Finland är nu medlemmar, NATOs gräns mot Ryssland har ökat enormt, NATO-länder kapprustar mer än nånsin och de är alla direkt involverade i ekonomisk och politisk krigföring mot Ryssland. Och pricken över i:et är förstås Ukrainas förslag på att den enklaste och bästa säkerhetsgarantin är att ge Ukraina medlemskap, då behövs inga fredsbevarande trupper eller nåt annat sånt knepigt, anfaller Ryssland igen så är alla NATO-länder all-in på momangen...

Jag är inte så säker på att kriget varit en katastrof för Ryssland. Att Sverige och Finland gått med NATO tror jag inte spelar någon större roll. Vi var liksom med utan att vara med ändå. Tror snarare att Putin aldrig hade kommit undan med att inte tillslut sätta ner foten. Tvärtom och tyvärr stärker detta Ryssland på sikt. För första gången kommer de respekteras på en nivå som liknar den respekten de hade på Sovjet-tiden. Är det någon som gjort bort sig big time och inte spelat sina kort väl så är det EU.
Citera
2025-03-01, 20:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Med gediget stöd klarar Ukraina att hålla de ryska inkräktarna stången eftersom Ryssland är en militär och ekonomisk dvärg. Har ju grundligt bevisats under tre år trots att stödet endast varit bråkdelar av procent av västvärldens resurser.

Jag delar din uppfattning att Ryssland inte, som vissa pantade tror, har förmåga att inta länder i parti och minut. Ukraina har dock färre soldater och länderna gränsar till varandra. Det gör att Ryssland har en komparativ fördel.
Citera
2025-03-01, 20:48
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Så du menar att Zelinsky och Kiev har kontroll över hela sitt land nu.
Det var fanimig nåt nytt.
Kan du länka det?

För att vara rättvis så kontrollerar inte den forna stormakten Ryssland allt sitt territorium.
Citera
2025-03-01, 20:49
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nej. Ukraina har redan förlorat kriget och USA har insett det. Det är därför de kryper till ryssarna och vädjar om fred.

Uthålligt motstånd kan göra underverk. Stalingrad. Leninggrad. Kan ryssar stå emot så kan väl ukrainare. Vi får se. Men det ser inte så bra ut för Ukraina. Men det gjorde det ju inte heller för ryssarna i Stalingrad och Leningrad.
Citera
2025-03-01, 20:50
Medlem
Wayaheads avatar
Zelenski tillbaka till förhandlingsbordet?
https://www.youtube.com/watch?v=eksja1WY1sk
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Eh, ja nu var det Z som flög till Washington i sin eleganta armétröja för att kräva ännu fler miljarder dollar i stöd för att fortsätta sitt evighetskrig. Sade inte din TV det till dig idag? Avtalet om mineralutvinning är helt frivilligt. Europas sämst utvecklade land efter Albanien kan fortsätta leva på jordbruk och kol och korruption med EU-pengar om de vill.

Nu är det ju inte Zelenskys krig utan Putins. Det var Ryssland som anföll Ukraina, inte tvärtom. Hur korkad kan du vara? Zelensky skulle välja fred imorgon om han kunde, men det kan han inte så länge den ryska fasistiske angriparen står i hans land.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag var vuxen när muren föll. Försök inte inbilla folk att 90-talet var en fortsättning på Kalla kriget.

Jag var förmodligen mer vuxen än du då och Sovjetunionen upplöstes senare, men det är oväsentligt. Verkligheten är det som gäller, inte dina fantasier om hur det borde vara.
Citera
Medlem
UseMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Ja det spelar roll, ditt ordval visar att du får betalt i rubel.

Jag kallar det för krig.

Kalla det för krig absolut. Men du fattar nog ändå eller är du också ett retarderat fittmongo?
Kriget kommer pågå till zelensky gör upp med Ryssland och bekänner sitt nederlag. Precis som det alltid varit för den förlorande sidan.
Citera
2025-03-01, 20:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Det är endast Ukraina som land som kan ta de besluten om ett ev Nato inträde. Det har ryssar inget med att göra.

De hotade ju Finland och Sverige med. Är det då också okej att Putin tar Gotland och halva Sverige och Finland för att vi ville gå med i Nato?

Nej Ukraina har inget att säga till om. det är NATO som beslutar och det måste ske med 100 procent majoritet. Ryssland har givetvis alla möjligheter att lägga fram villkor för att förhandla om fred oavsett vad du tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in