2025-02-25, 14:57
Medlem
DoktorKnasbolls avatar
Vilken modell och vilket märke av gitarr föredrar du och varför? Vilken genre man spelar kan ju absolut påverka valet av gitarr.

Själv är jag en solklar telecasterkille. Jag verkligen älskar det punchiga ljudet en tele ger, men tycker samtidigt inte att den passar i alla sammanhang. Humbucker känns lite mer allround, men tilltalar inte mig alls på samma sätt.

Vad föredrar du, och varför?
Citera
2025-02-25, 15:46
Medlem
Mohaves avatar
Jag har flera gitarrer. Den jag oftast använder när jag spelar med mitt band är en Gibson ES-175. Köpte den begagnad från en musikervän för många år sen. Tycker den är mångsidig (Humbucker) och har en skön kraftfull ton. Dessutom är den snygg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_ES-175
Senast redigerad av Mohave 2025-02-25 kl. 16:12.
Citera
2025-02-25, 16:34
Medlem
Du är inne på det själv - allt handlar om vilken genre man tänkt.

Men jag säger nog Jazzmaster då, fast helst med stackad singlecoil. Passar då perfekt till alternativ rock/indie/punk och funkar samtidigt prima att glida över till jazziga/flummiga toner med tydligare "varmt" ljud.

Sen är den ju bara visuellt snyggast också. Objektiv sanning!
Citera
2025-02-25, 17:11
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorKnasboll
Vilken modell och vilket märke av gitarr föredrar du och varför? Vilken genre man spelar kan ju absolut påverka valet av gitarr.

Själv är jag en solklar telecasterkille. Jag verkligen älskar det punchiga ljudet en tele ger, men tycker samtidigt inte att den passar i alla sammanhang. Humbucker känns lite mer allround, men tilltalar inte mig alls på samma sätt.

Vad föredrar du, och varför?
Beror väl mycket på vad man spelar.

Jag tycker Les Paul-modellerna har en bra allroundfunktion för det jag behärskar. Provat en del aktiva mic:ar, men inget jag är frälst på.
Citera
2025-03-02, 18:43
Medlem
DerekSmallss avatar
Egentligen vill vi alla såklart ha "en av varje".

Personligen är jag på jakt efter en skön, lagom tung, välljudande gura som är så transparent som möjligt. Tänker mig kunna spela pop, rock, metal och allt med en och samma gitarr.

Har kollat in PRS och Music Man. Men fick upp ögonen för Yamahas Revstar.
Fan också. Tydligen måste jag tjacka massor av gitarrer.
Citera
2025-03-14, 17:57
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Även om jag haft ganska många gitarrer som gått sönder genom åren är min favorit Ibanez RS440.

Jag gillar den för jag hade önskat mig den till julklapp när jag var 13-14 år. Sen är den skön och spela på ochså.

Jag har sedan dess bytt mickar och lite annat på den, men vad jag gillar mest är att den är mjuk i formerna. Inte så "pointy" som många av dagens stratocaster-kroppar är. Jag gissar att det går mode i det.

När jag blir en förmögen man ska jag nog köpa en Gibson SG. Och kanske en telecaster ochså!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in