2025-08-17, 12:44
Medlem
Själv kan jag bli både lättad och förvånad över att jag har 250' i aktier. Visst. Jag har tappat 30% men börsen går upp och den går nerm. Men det är jävligt nice att ha råd med vad jag vill ha närhelst i månaden det är. Men fy fan vad ledsamt det måste vara för fattigpensionärer med 15' i månaden utan buffert där hyran kanske tar 40%.
Citera
2025-08-17, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det blir inte dyrare för att du ser till att ha några tusenlappar kvar på kontot innan nästa lön kommer in. Det gör bara livet fan så mycket bekvämare.
Det vet jag! men för folk som röka,alkohol,gå på krogen blir det svårt spara ?
Citera
2025-08-17, 12:55
Medlem
kalkryggars avatar
Betyder inte talesättet att leva från lön till lön att man inte har pengar över att spara?
Citera
2025-08-17, 14:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Många jobb är heltid eller inget, dvs skrotbil eller en ny bil gör ingen skillnad hur mycket tid man spenderar med barnen.

Tidigare pension? De flesta tackar nog inte nej till det, men samtidigt kanske det innebär att man skippar semesterresor med barnen för en framtid som man inte ens vet om den blir av.

Jag sparade inte så mycket när jag var yngre (förutom pensionsspar drog jag igång direkt på första lönen) och ibland kan jag tänka att fan vad pengar jag kunde haft om jag inte köpt hojar, gjort det och det osv. Men å andra sidan så vad tråkigt jag hade haft det. Ångrar ingenting.

Att bara knega på hela livet och spara pengar för att gå i pension tidigare och sen antagligen fortsätta snåla för att det har blivet en livsstil, det ser inte jag som drömmen precis.

Nu sparar jag betydligt mer när jag är äldre, eftersom jag har högre lön (men inte skaffat mig högre levnadskostnader), och pensionen är ganska mycket närmare så det känns rimligt att börja fokusera på den.

Men jag lägger inte alla pengar där, man ska ha roligt också i vardagen.

Jag la nästan en halv miljon på en hobbybil (för sparade pengar) för några år sen, många tycker det är helt vansinnigt när man kan investera pengarna istället, men som sagt, man ska ha lite kul på vägen till graven också.
Alla är vi olika. För dig är motorcyklar och bilar ett stort intresse (verkar det som). För mig är ett stort intresse att resa, upptäcka andra kulturer och seder. När jag var ung hade jag förmågan att spara relativt mycket på börsen, samtidigt som jag reste till många olika länder. Ofta behöver inte meningsfulla upplevelser kosta speciellt mycket pengar.

Dessutom är en hobby för mig att just investera, läsa bolagsrapporter m.m.
Citera
2025-08-17, 14:29
Avstängd
Snusfris avatar
När man lämnar jordelivet så finns det en miljon var till mina barn på kontot . Allt över det njuter jag av.
Citera
2025-08-17, 16:01
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Till er som lever från lön till lön; Varför sparar ni inte era pengar? Jag hade blivit väldigt stressad om jag inte la undan pengar varje månad.

För mig är det enkelt - har inte råd.
Citera
2025-08-17, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Själv kan jag bli både lättad och förvånad över att jag har 250' i aktier. Visst. Jag har tappat 30% men börsen går upp och den går nerm. Men det är jävligt nice att ha råd med vad jag vill ha närhelst i månaden det är. Men fy fan vad ledsamt det måste vara för fattigpensionärer med 15' i månaden utan buffert där hyran kanske tar 40%.

Är detta på grund av dina 250 000 i aktier? De ger knappast något stort avkast.
Citera
2025-08-17, 17:09
Medlem
CC75s avatar
Alla människor kan spara något varje månad. Att påstå något annat är en ren lögn. De som säger att de inte kan spara något ljuger m.a.o. och i den lögnen ligger också svaret på TS fråga. Det handlar inte om pengar. Det handlar inte om inkomster eller utgifter. Det handlar enbart om mental och känslomässig inställning till sin ekonomi och det liv man vill leva samt vilja.

God ekonomi och buffert handlar således inte om pengar som många helt felaktigt tror medvetet (de lurar sig själva i form självbedrägeri för det får dem att må bra) eller omedvetet i mening att de är okunniga. Den senare gruppen går att hjälpa, den första gruppen är det svårare för då man först måste slå sönder deras självbedrägeri och det kommer att göra "ont". Få människor vill uppleva den smärtan. Dvs, de vill ha god ekonomi men vill inte göra jobbet för att få det.

// CC
Citera
2025-08-17, 17:11
Medlem
Lagopussys avatar
Jag har några mille och de är för oväntade nödsituationer/möjligheter.
Citera
2025-08-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Alla är vi olika. För dig är motorcyklar och bilar ett stort intresse (verkar det som). För mig är ett stort intresse att resa, upptäcka andra kulturer och seder. När jag var ung hade jag förmågan att spara relativt mycket på börsen, samtidigt som jag reste till många olika länder. Ofta behöver inte meningsfulla upplevelser kosta speciellt mycket pengar.

Dessutom är en hobby för mig att just investera, läsa bolagsrapporter m.m.

Ja, då funkar det ju bra om man kan göra både och, men för många är det antingen eller när man är ung, iallafall om man ska spara mycket. När jag började jobba hade en 23-åring normalt 8-10k netto, en hyra låg på 4000 och mat kostade 1500 om man höll igen lite. Sen ska kläder,ev bil, telefon, internet, nöjen på de 2-4000 man hade kvar.
Då blir det svårt att lägga undan stora summor till investeringar.
Citera
2025-08-17, 17:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Jag har några mille och de är för oväntade nödsituationer/möjligheter.
Jaså, vilken nödsituation kräver miljonbelopp?
Citera
2025-08-17, 17:53
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ja, då funkar det ju bra om man kan göra både och, men för många är det antingen eller när man är ung, iallafall om man ska spara mycket. När jag började jobba hade en 23-åring normalt 8-10k netto, en hyra låg på 4000 och mat kostade 1500 om man höll igen lite. Sen ska kläder,ev bil, telefon, internet, nöjen på de 2-4000 man hade kvar.
Då blir det svårt att lägga undan stora summor till investeringar.
Jag har full förståelse för detta. Som ung kan man antagligen inte spara mer än några tusenlappar.

Men börjar man tidigt så spelar faktiskt dessa tusenlappar ganska stor roll. Lägger man undan 2 000 kr/mån på börsen dagen man fyller 18 år så har man närmare 3 mkr när man fyller 50 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in