Citat:
Ursprungligen postat av
p00nino
ni som tror att något annat än din ekonomiska status, avgör var du befinner dig i den sociala hierarkin - hur resonerar ni?
Hade inte Marx uppenbarligen helt rätt i sin slutsats här? Och borde vi sedermera inte sluta bråka inbördes om detta?
Intressant ämne.
Idag har vi bättre förståelse för motivation, det som skapar status. I sin mest abstrakta form är status en egenskap att vara respekterad för något. Kan en hund ha hög status? Ja. Vi kan säkert hitta en häst med högre status än mig, min morfar spenderade mer pengar på hästar än mig. Det var hästens status som gav den ekonomiska vinster.
Problemet är att det finns många olika hierarkier, de är sammankopplade i ett dynamiskt system. En general kanske baserar sitt beslut på vad hans fru sagt, officerarna lyder generalen och inte frun, men generalen lyder frun och inte officerarna, men frun lyder officerarna och inte generalen. Vem har högst status? Det var kanske inte ett jättebra exempel men ni förstår poängen. Vad som är hög status måste utgå från personen eller rollen.
Dessutom ändras omständigheterna vilket medför att hierarkin ändras. I klassrum så hade lärare hög status förr, men efter lärarna blivit nerfade (förlorat styrka) så har de inte längre auktoritet i klassrummet. Lärare har förvandlats till ett lågstatusyrke. Regeringen har kämpat med att höja statusen med ekonomiska medel, men det har inte rubbat lärarens status.
Vi påverkar varandras status med våran grupptillhörighet och rykte. När min gamla klasskompis blev miljöpartist förlorade han sin status, innan det kunde jag lita på vad som helst han sa. Nu måste han försvara varenda påstående och jag tvekar ändå på att källorna inte skulle vara speciellt utvalda.
En missad detalj som gör det omöjligt att studera mer ingående är att folk fejkar status, har olika uppfattning om status. Vad mäter vi egentligen och hur mäts det? Påståenden är olämpliga som källa i detta fall.