2025-02-24, 18:52
Medlem
Hej!
Ngon som har erfarenhet av denna svets, Biltema Svetsinverter TIG 200DC, 18-438?

r p jakt efter en TIG-svets i detta prisspann och vill kpa frn en svenska leverantr.

Andra tips runt 5-6 tusen?

Mvh
Citera
2025-02-24, 19:12
Medlem
Skert inget fel p den.
Men snart kommer folket som sablar ner den och tycker du ska lgga pengarna p en begagnad, riktig svets istllet.

S, r det nt du har vervgt?
Citera
2025-02-24, 20:36
Medlem
Absolut! Men svrt att veta vad man ska ha nr man bara r nybrjare. Vill inte kpa grisen i scken och inte ha ngon garanti p att det fungerar.
Citera
2025-02-24, 20:58
Medlem
Well. Fram tills genierna kommer med goda rd d:
Du har noterat att det r 3-fas-anslutning som gller p denna pjs?
Gas kanske r ett krav oss p denna?

Och nybrjare? Om du inte vet nnting, utan bara vill prova om det r nt fr dig, s kanske en billig flusstrd eller pinnsvets kan vara nt att brja med? Jag kpte billig trdsvets, utifrn lite bra att ha frutom samlandet av prylar samt att det skulle vara kul att prova p.
Men du kanske vet vad du vill ha redan?

Det var vl all input jag kan komma med, genierna kanske kommer hrnst.
Citera
2025-02-24, 21:34
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaKakaduan
Hej!
Ngon som har erfarenhet av denna svets, Biltema Svetsinverter TIG 200DC, 18-438?

r p jakt efter en TIG-svets i detta prisspann och vill kpa frn en svenska leverantr.

Andra tips runt 5-6 tusen?

Mvh

Antar att du tittat runt bland alla YouTube videor som finns dr dom packar upp demonstrerar och talar om frdelar och nackdelar.
En del svetsar har ju flera funktioner och r ltta att lra sig p.

Om inte, lgg lite tid p detta.
Citera
2025-02-24, 22:46
Medlem
Mysquos avatar
Jag kan inte mycket om TIG, men jag noterade att nmnda Biltema svets r en likspnnings TIG.
Om man skall svetsa i starkt oxiderande metaller, t.e.x alumium, s vill man vill ha vxelspnning, eller hellre kunna vxla AC/DC?
Annars har jag sjlv en enfas pinnsvets frn Biltema. Den duger fr lite enklare pinnjobb, men om man frsker kra den lite lngre s gr den varm och brjar misstnda och krngla. Ngra enstaka minuter och en kvarts vila kan funka.
Antagligen inget unikt fr pinnsvets eller biltemas billiga svetsar. Man fr vad man betalar fr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in