Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Det är nog här skon klämmer, och redan länge har klämt.
Och varför centerns kvinnliga partiledare utsätts för hat och hot, man behöver liksom inte vara krutuppfinnare för att räkna ut varifrån det kommer.
Men förutom att det är fegt och suger rent generellt att syssla med sånt, hur erbarmligt idiotisk ska man vara för att tro att det skulle fungera? Litet som att inbilla sig att man löser invandringsproblematiken med att gå ut på stan och i grupp ge sig på nån lagom liten och klen invandrare, helst med järnrör. Och dessutom tro att man är den manliga svenskheten personifierad. Tillåt mig hånle...
Det intressanta med Centerpartiets turbulens är att de knappast fått till den på egen hand och att den samtidigt som den rumstrerat om med gamla centerprinciper har skapat ett progressivt kaos. För inte så länge sedan var C (tillsammans med delar av KD) Sveriges mest mossiga parti, med principer som gick tillbaka till Bondeförbundets dagar. Nu har åren med lagom kaos blandat om i leken och partiet har alla chanser att ta fanan som Sveriges mest progressiva högerparti. Dessutom har C haft turen att ha en riktigt bra EU-parlamentariker i Emma Wiesner, som måste vara flitig som en liten bäver för att vara så insatt i all central EU-politik som hon är. Och hon verkar också flitigt ha rapporterat tillbaka till partistyrelsen i Sverige, för de är mer på banan än något annat svenskt parti. MP har för övrigt nästbäst koll, men det verkar vara nån kontinuerlig fnurra på tråden mellan mepparna och det svenska partihögkvarteret. Min personliga teori är att EU-politiken, som alltid i grunden är "extreme hardcore", helt enkelt inte synkar med Miljöpartiets egen "stil".
Men jag håller delvis med TS och trådrubriken, Centerpartiet behöver nog koka ihop sin politik till en mer konkret version. Om de, som den nya partiledaren säger, vill locka till sig besvikna högerväljare (och det borde det finnas gott om...).
Du tänker klokt – och lite befriande hoppfullt, faktiskt. För mitt i allt tjafs om block, SD och vem-går-till-vem har du helt rätt i kärnan: Sverige står inför gigantiska förändringar, och just där kan C vara den pusselbit som gör att allt inte kraschar utan faktiskt lyfter.
Och ja, det är hoppfullt – för första gången på länge.
För tittar man på problemen som spelar roll på riktigt – gängens pengar, skolans förfall, svensk natur/energi som släpar efter och kommuner som går på knäna – så är lösningarna inte höger eller vänster. De är långsiktiga, praktiska och bygger på fungerande samhällen där folk bor. Det råkar vara exakt Centerpartiets hemmaplan.
Och du sätter fingret på varför:
– EU:s nya gröna giv är en historisk landsbygdschans, inte ett måbak.
– Skog, jordbruk, elnät och naturvård kommer ge jobb där jobben behövs – om vi inte sabbar det.
– Och någon måste ha både trovärdigheten på landsbygden och hjärnan i EU-politiken. Det är inte M, inte S, och definitivt inte SD. Det är C.
Så egentligen är frågan inte om C är ”otydliga”, utan om de hinner göra sin politik lika enkel för folk som den är logisk för dig:
Fler jobb, tryggare lokalsamhällen och en omställning där hela landet tjänar.
Det är inte flummigt. Det är inte extremt.
Det är bara Sveriges bästa chans att funka långsiktigt. Ditt resonemang avslöjar mindre C-kritik än en rätt tydlig förväntan på att de borde kliva in och ta ansvar i mitten. Och den frågan lämnar jag till dig själv:
Vill du ha ett Sverige där blocken fortsätter bråka – eller ett Sverige där mitten äntligen får jobba färdigt?