2025-02-24, 12:55
Medlem
Hej! Jag är ny på detta med friluftsliv, men vill väldigt gärna hitta fina platser att tälta på i skogen och nära sjöar i Uppsala län. Vad föreslår? Vilka pärlor finns där man kan njuta av naturen och få vara i fred över en natt eller två?
Citera
2025-02-24, 13:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Kolla upp Upplandsleden. Bra led att börja med.
Citera
2025-02-24, 14:26
Medlem
Mohaves avatar
Jag rekommenderar skogarna norr om Uppsala, öster eller väster om Tierp. Naturskönt och många vackra sjöar. Jag har själv orienterat i dessa fina trakter.
Citera
2025-02-24, 14:35
Medlem
shotacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Hej! Jag är ny på detta med friluftsliv, men vill väldigt gärna hitta fina platser att tälta på i skogen och nära sjöar i Uppsala län. Vad föreslår? Vilka pärlor finns där man kan njuta av naturen och få vara i fred över en natt eller två?

Jag skulle hålla mig till Mälaren. För ett par år sedan så tältade vi vid Arnöhuvud som ligger söder om Uppsala vilket var trevligt.
Citera
2025-02-24, 20:53
Medlem
flaess avatar
Finns massvis av naturpärlor i hela Uppsala län. Jag må vara partisk som nordupplänning, men jag slår ett slag för det glest befolkade Norduppland med sina milsvida skogar, myrmarker och bruksmiljöer.

Florarna är förmodligen mitt favoritområde i de här trakterna. Riktig vildmark med många fina sjöar att slå upp tältet vid.

Som god tvåa kommer Dalälven. Även här finns det väldigt ödsliga områden. Härlig känsla att ena stunden traska genom urskogsartad barrskog som sedan övergår i ädellövskog med hassellundar och enorma gamla ekar.

Som god trea kommer området omkring sjön Vällen och närliggande sjöar. Naturen är som en blandning av Florarna och Dalälven.
Citera
2025-02-25, 19:05
Medlem
immenhusens avatar
Välkommen in i gänget! Upplandsleden och Florarnas naturreservat är givna kandidater, som några redan har skrivit i tråden. Kolla också på diverse naturreservat i närheten av där du bor, till att börja med. Du brukar hitta bilder på Internet om du Googlar på ett specifikt reservat. Finns det vindskydd bland dessa, brukar marken intill vara tillräckligt plan för tält, men se till att du har läst föreskrifterna för just det naturreservatet du önskar besöka. Ibland får man sova i t.ex. vindskydd, men inte tälta eller använda hängmatta. Du kan även fråga runt i diverse vandringsgrupper på FaceBook. Det finns många...

Ett tips är att ladda ned den halvofficiella (men tyvärr buggiga) appen Naturkartan till mobilen. Där kan du reka naturreservat, och även se om det går officiella spår i närheten som du kan följa. Tror även att Naturkartan finns för webbläsaren. En annan bra app för just navigering och rekognoscering, är Lantmäteriets officiella kartor över Sverige. Den appen heter "Min Karta." Inte lika interaktiv som Naturkartan, men den mest korrekta med varenda liten sten som är högre än en meter utsatt. Calazo gör annars bra kartor över Sverige, om du vill ha analoga.

Klä dig varmt och ta med dig en fickplunta. Glöm inte att erlägga avgift om du vill fiska.

/AI
Citera
2025-02-25, 19:58
Medlem
Mohaves avatar
Flera har föreslagit Florarna. Det är ett jättefint område. Men det är samtidigt genomexploaterat och designat för turister med utstakade vandringsleder osv.

Det beror på vad du är ute efter. Om du är ute efter en vildmarksupplevelse bör du undvika Florarna.
Citera
2025-04-03, 22:03
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Flera har föreslagit Florarna. Det är ett jättefint område. Men det är samtidigt genomexploaterat och designat för turister med utstakade vandringsleder osv.

Det beror på vad du är ute efter. Om du är ute efter en vildmarksupplevelse bör du undvika Florarna.

Har du något annat förslag?

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in