Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-19, 07:39
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Olagligt

Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Ja det är väl 31a Mars som lagen gäller.

Om det är vinterväglag ja, vilket det inte är här nu.
Citera
2025-03-19, 11:12
Medlem
Nu står det bortom alla tvivel att vi är på väg in i en ny istid, det är minusgrader i nordafrika i slutet av mars, Italien är det lika kallt som det normalt är i övre norrland. Det har varit en mycket sträng vinter i hela Europa, 20 minusgrader i Pyreneerna, 30 minusgrader i Alperna i Mars!.

Global nedkylning är här för att stanna, jag ser en dyster framtid med isande vindar och drivis lång ned i medelhavet.
Citera
2025-03-19, 11:27
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Nu står det bortom alla tvivel att vi är på väg in i en ny istid, det är minusgrader i nordafrika i slutet av mars, Italien är det lika kallt som det normalt är i övre norrland. Det har varit en mycket sträng vinter i hela Europa, 20 minusgrader i Pyreneerna, 30 minusgrader i Alperna i Mars!.

Global nedkylning är här för att stanna, jag ser en dyster framtid med isande vindar och drivis lång ned i medelhavet.

Vart ser du dessa temperaturer ?
På 2500 meter?
Har nog aldrig varit med om en mildare Mars månad.
Är jävligt trött på blåsvädret.
Vad ska man göra för uthomhusaktiviter i detta skitväder ?
Nu när snön och skidåkning är över är allt man kan göra gå på tråkiga promenader, kanske är bra om man är pensionär.
Igår slog jag på sommarvattnet, en månad tidigare än ifjol.
Finns inga minusgrader i sikte!
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-03-19 kl. 11:31.
Citera
2025-03-19, 13:24
Medlem
Citat:

Är det ovanligt varmt någonstans så måste det vara ovanligt kallt någon annan stans. Det är inte ett nytt fenomen.
Citera
2025-03-19, 14:07
Avstängd
Citat:

Dec: The average temperature over European land for December 2024 was 2.05°C, 1.37°C above the 1991-2020 average for December,

Jan: The average temperature over European land for January 2025 was 1.80°C, 2.51°C above the 1991-2020 average for January, the second warmest after January 2020, which was 2.64°C above average.

Feb: he European-average temperature for February 2025 was 0.44°C, 0.40°C higher than the 1991-2020 average for February
Citera
2025-03-22, 16:35
Medlem
Fangfaces avatar
Jag gissar på en extremt torr vår i östra/sydöstra delen av landet (i höjd med Stockholm och söderut). Temperaturmässigt, normalt eller strax över normalt.

Sommaren börjar med en varm och torr juni, för att sedan bli mer ostadig i början av juli. Semestervädret blir varmt men ostadigt. Bortsett ifrån ovan nämnda del av landet, som får stabilare väder i vanlig ordning.
Värmebölja i augusti, och vattenbrist i stora delar av landet.

Hoppas jag får fel och det istället blir en blöt vår, och en sommar med normal temperatur och nederbörd
Citera
2025-03-23, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Jag gissar på en extremt torr vår i östra/sydöstra delen av landet (i höjd med Stockholm och söderut). Temperaturmässigt, normalt eller strax över normalt.

Sommaren börjar med en varm och torr juni, för att sedan bli mer ostadig i början av juli. Semestervädret blir varmt men ostadigt. Bortsett ifrån ovan nämnda del av landet, som får stabilare väder i vanlig ordning.
Värmebölja i augusti, och vattenbrist i stora delar av landet.

Hoppas jag får fel och det istället blir en blöt vår, och en sommar med normal temperatur och nederbörd

Du har rätt. Det är anmärkningsvärt hur mycket bättre väder Sthlm och ffa skärgården, Öland och Gotland har mot övriga Sverige.

Att bo på västkusten måste vara gravt deprimerande om man gillar sol och värme.
Citera
2025-03-24, 07:29
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du har rätt. Det är anmärkningsvärt hur mycket bättre väder Sthlm och ffa skärgården, Öland och Gotland har mot övriga Sverige.

Att bo på västkusten måste vara gravt deprimerande om man gillar sol och värme.
Det har jag också noterat med tiden. Somrarna här i Stockholm brukar bjuda på rikligt med sol och värme kontra många andra områden. Det kanske är en inneboende konfirmationsbias men det är min bestämda uppfattning.
Citera
2025-03-24, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det har jag också noterat med tiden. Somrarna här i Stockholm brukar bjuda på rikligt med sol och värme kontra många andra områden. Det kanske är en inneboende konfirmationsbias men det är min bestämda uppfattning.

Nja det finns tydlig statistik. Stockholm klår Malmö och Göteborg bekvämt i antal soltimmar och medeltemperatur under sommarmånaderna. Tittar på i Skärgården, på Öland eller Gotland blir skillnaden väldigt stor i ffa soltimmar.

Ser ut ungefär såhär i genomsnitt.

https://www.svt.se/datajournalistik/solligan-2024/
Citera
2025-03-24, 09:10
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nja det finns tydlig statistik. Stockholm klår Malmö och Göteborg bekvämt i antal soltimmar och medeltemperatur under sommarmånaderna. Tittar på i Skärgården, på Öland eller Gotland blir skillnaden väldigt stor i ffa soltimmar.

Ser ut ungefär såhär i genomsnitt.

https://www.svt.se/datajournalistik/solligan-2024/
Tack, det bekräftar min bild. Har även noterat att ute i skärgården så brukar solen lysa ofta även om det är molnigt över land. Tyvärr finns det ingen väderstation som bekräftar det men skärgården har mindre molnbildning och luftföroreingar.
Citera
2025-03-24, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tack, det bekräftar min bild. Har även noterat att ute i skärgården så brukar solen lysa ofta även om det är molnigt över land. Tyvärr finns det ingen väderstation som bekräftar det men skärgården har mindre molnbildning och luftföroreingar.

Jo det finns faktiskt! Svenska högarna ligger längst ut i Sthlm skärgård och hade förra sommaren 524 soltimmar mot innerstans 442. Dvs en markant skillnad. Så ser det ut varje år.

Jag ser molnen inåt land när jag är i skärgården konstant. Ffa på eftermiddagarna. Man hör ofta mullret av åska och ser regnmolnen därinne.

Det beror på att när marken värms upp stiger varm och fuktig luft som skapar moln och ger nederbörd på eftermiddagen/dagen.

I skärgården finns mest vatten så där stiger inte varmluften upp på samma sätt. Men blåser det frånlandsvind kommer ju molnen ut i skärgården också
Citera
2025-03-24, 11:16
Medlem
Nu har vi passerat vårdagjämningen, så nu är det sommarhalvåret. I Uppsala lyser solen o det är barmark, men var frost o minusgrader i morse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in