2025-02-23, 21:02
Medlem
Finns det några bilar idag utan en jävla massa onödiga funktioner och elektronik att köpa? Allt verkar ju ha "entertainment center" med menyer där det ska swipas höger och vänster genom inställningar för allt från att byta radiokanal till att få ner fönsterrutorna. Det automatbromsas och svängs hit och dit. Regnsensorer får spel och går på turbo när det är snustorrt eller kör med flera sekunders intervall i spöregn. Lås låses upp när man är runt bilen och om man är tur hinner ingen lodare hoppa in och lägga sig i baksätet innan man hinner åka dårifrån.

För några år sedan hade Dacia en basicmodell med fönstervevar, vanlig radio och relativt lite elektronik. Är det så fortfarande, eller vilken ny bil ska man köpa om man vill ha en barebonesmodell utan massa lullull?

EDIT: Elbilar och sån skit är inte aktuella i denna tråd!
Citera
2025-02-23, 21:06
Medlem
Subaru Outback 2012 😁✌️
Citera
2025-02-23, 21:09
Medlem
Finns många bilar som är prisvärda. Efter att man löste rostproblemen så har livslängden förlängts avsevärt för de bilar som kom åren därefter. De var fortfarande lätta att reparera och fixa på egen hand, vilket inte dagens bilar är.

Jag skulle rekommendera att försöka hitta en sådan äldre välskött bil.
Citera
2025-02-23, 21:10
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Mercedes-Benz w123 300D
Citera
2025-02-23, 21:23
Medlem
Ja det verkar som man slutat tillverka vettiga bilar helt och hållet. Det borde ju finnas någon jävel som går mot strömmen och bara skalar av och gör det så enkelt som möjligt. Men det kanske är att köpa något från tiden innan millenieskiftet som gäller.
Citera
2025-02-23, 21:29
Medlem
TELAVIV91s avatar
Lagarna påbjuder också en hel del utrustning vilket gör att elektrinikstommen ändå måste sättas in. Visst kan de bli några tiotusen lappar billigare om de snålar bort lull-lull men inte mycket billigare eller enklare.
Nog bäst att hitta äldre bilar. Själv kommer jag hålla hårt i min Felicia som jag måste kolla toppen på och byta skärmkanter bak.
Citera
2025-02-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Lagarna påbjuder också en hel del utrustning vilket gör att elektrinikstommen ändå måste sättas in. Visst kan de bli några tiotusen lappar billigare om de snålar bort lull-lull men inte mycket billigare eller enklare.
Nog bäst att hitta äldre bilar. Själv kommer jag hålla hårt i min Felicia som jag måste kolla toppen på och byta skärmkanter bak.

Det stämmer nog att en del elektronik som motorstyrning, avgasrening och abs (?) kan vara kravställda. Men inte fan är entertainmentcenter med swipemenyer, sensorstyrda torkare, fönsterhissar, fjärrstyrt centrallås, autobroms och laneassist lagkrav (även om de sista kanske skulle kunna bli det). Man kastar helt enkelt in en jävla massa skit för att man kan, inte för att det behövs eller vad jag vet efterfrågas. Eller vill folk verkligan ha all den skiten i sin bil?

Det är inte främst en kostnadsfråga utan att inte ha en massa onödigt skit som är komplicerat att styra eller ställa in och inte egentligen behövs.

Vad menar du "inte så mycket enklare"? Det är väl klart som korvspad att fönstervevar är enklare än fönsterhissar och att en radio med två rattar är enklare än en touchskärm med 20 GB mjukvara?
Citera
2025-02-23, 22:17
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haremrum
Finns det några bilar idag utan en jävla massa onödiga funktioner och elektronik att köpa? Allt verkar ju ha "entertainment center" med menyer där det ska swipas höger och vänster genom inställningar för allt från att byta radiokanal till att få ner fönsterrutorna. Det automatbromsas och svängs hit och dit. Regnsensorer får spel och går på turbo när det är snustorrt eller kör med flera sekunders intervall i spöregn. Lås låses upp när man är runt bilen och om man är tur hinner ingen lodare hoppa in och lägga sig i baksätet innan man hinner åka dårifrån.

För några år sedan hade Dacia en basicmodell med fönstervevar, vanlig radio och relativt lite elektronik. Är det så fortfarande, eller vilken ny bil ska man köpa om man vill ha en barebonesmodell utan massa lullull?

EDIT: Elbilar och sån skit är inte aktuella i denna tråd!

Ja det är nog Dacia du får satsa på. Är det mindre modell du vill ha så är väl Dacia Sandero ett alternativ.
Billig att leasa, typ två papp i månaden men också billig bil att köpa.
Har dock noll koll på om den rasar ihop och blir dyr i slutändan men det gör den säkert inte. Ju mindre lull lull, desto mindre problem förmodligen.
Citera
2025-02-23, 22:40
Medlem
Billigare modell av KIA.
Har en själv. Skärmen har jag ofta avstängd på den alla nödvändiga reglage finns utanför skärmen som värme.
Citera
2025-02-24, 00:00
Medlem
Vitiss avatar
Lada Niva
Suzuki Grand Vitara

Totalt befriade från onödigheter.
Citera
2025-02-24, 00:38
Medlem
yz44s avatar
Har för mig att Dacia Sandero är Europas mest sålda bil.
Vilket förmodligen innebär att det är den billigaste med minst lullull.
Citera
2025-02-24, 06:10
Medlem
IceEyess avatar
Köp e
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto