Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-02-23, 14:30
Medlem
Lokalt i min stad är det svårt att hitta bra kött efter att saluhallen la ner 2019. Biff och Entrecoten brukar se rätt tråkig ut för 400 kr kilot. Clubsteken håller hög klass men kostar därefter. Tror mycket av köttet i svenska butiker är riktade mot Svenssons som skiter i marmorering och kvalité, bara kilopriset är bra och namnet "dyrt".
Citera
2025-02-23, 14:35
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Är det inte omöjligt att veta?
Det beror väl på ifall det varit en ung vacker sexig ko eller en gammal ful äcklig kossa.

Med kvinnor så är det lättare att välja eftersom man ser dom livs levande.

Men vakuum packet kött är svårt.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2025-02-23 kl. 14:38.
Citera
2025-02-23, 15:17
Medlem
Storstark68s avatar
Jag köper ganska ofta fläskytterfilé och gör en gräddsås med kalvfond och kryddor. Blir alltid gott med kokt potatis och grönsaker. Visst skulle man vilja ha ripa eller gräsand men har tyvärr sålt alla jaktvapen.
Citera
2025-02-23, 18:46
Moderator
Amirons avatar
Passar bättre i matredskap och inköpsställen.

M&M -->> Matredskap och inköpsställen

//Mod
Citera
2025-02-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Entrecôte och utskuren biff är alltid ett lotteri. Ibland är det fantastiskt och ibland uselt. Jag har köpt importerad lågprisentrecôte som har varit jättebra och finentrecôte från Sverige som har varit kass. Chansen att det är bra ökar om man köper dyrare, men det är definitivt ingen garanti.
Det man bör undvika är Svensk entrecôte utan någon ytterligare ursprungsbeteckning från de stora kedjorna. Den är oftast inte bättre än lågprisimporten, men kostar mer.
Jag den här erfarenheten också, lite av ett lotteri. Men tack för tips.
Citera
2025-02-24, 07:05
Medlem
Du beställer hem från tex Local Taste
Citera
2025-08-14, 19:21
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Entrecôte och utskuren biff är alltid ett lotteri. Ibland är det fantastiskt och ibland uselt. Jag har köpt importerad lågprisentrecôte som har varit jättebra och finentrecôte från Sverige som har varit kass. Chansen att det är bra ökar om man köper dyrare, men det är definitivt ingen garanti.
Det man bör undvika är Svensk entrecôte utan någon ytterligare ursprungsbeteckning från de stora kedjorna. Den är oftast inte bättre än lågprisimporten, men kostar mer.

Vart har du hittat importerad lågpris entrecote?
Citera
2025-08-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Vart har du hittat importerad lågpris entrecote?
Exempelvis Willys brukar ha, https://www.willys.se/produkt/Entrecote-Bit-Brasilien-101070886_KG
Citera
2025-10-22, 20:52
Medlem
Jag har aldrig varit med om att en bit entrecote "inte smakar något", det beror väl nästan helt på hur man kryddar och steker den??

Kan någon snälla förklara exakt vad som anses vara skillnaden mellan en dyrare och billigare entrecote rent smakmässigt?

Entrecote har ju i princip alltid en fin fettmarmorering så det är ju nästan svårt att misslyckas med tycker jag..
Börjar misstänka att det är typiske svennson som först skär bort allt det goda fettet på sidorna. står sedan och steker / kremerar sitt fina kött till welldone, snålar med kryddorna och undrar sedan varför köttet blir segt och tråkigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in