2025-02-21, 16:02
Medlem
Sådana där vanliga glasburkar med sill (inlagd, kanske det heter? Löksill, skärgårdssill, senapssill osv), om man vill köpa sådana, fast där sillen inte innehåller massa socker, finns det?

Jag talar inte om att göra själv (det orkar jag inte), utan att kunna köpa det färdigt i butik?

(Jag bor i Sthlm)

Tack för ev hjälp.

Mvh
Citera
2025-02-21, 16:06
Medlem
Sunimods avatar
Lägg in sillen själv och vill du ha med lite söt smak så använder du typ sötströ eller liknande.

Jag brukar göra picklad rödlök och då har man ättika och socker vilket för mig blir med sötströ.
Alltså noll kolhydrater förutom det som finns i rödlöken.

Missade att du inte vill göra själv men då får du kolla på vad som är i burken.
Busenkelt.
Citera
2025-02-21, 16:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-reptoid
Sådana där vanliga glasburkar med sill (inlagd, kanske det heter? Löksill, skärgårdssill, senapssill osv), om man vill köpa sådana, fast där sillen inte innehåller massa socker, finns det?

Jag talar inte om att göra själv (det orkar jag inte), utan att kunna köpa det färdigt i butik?

(Jag bor i Sthlm)

Tack för ev hjälp.

Mvh

då blir den inte inlagd. Både socker och ättika krävs.
Citera
2025-02-21, 16:26
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har lagt in sill själv och då väljer man hur mycket eller hur lite socker man vill ha.
Citera
2025-02-21, 16:29
Moderator
Briasccas avatar
Citat:

(Jag bor i Sthlm)

Tack för ev hjälp.

Mvh

Gå till en polsk livsmedelshandel (du får googla själv) och kolla deras utbud för polackerna äter ättiksinlagdsill som vi gör, men de har ingen socker i sin inläggning. Nordtyska och nederländska sillinläggningar liknar våra men är också sockerfria.
Citera
2025-02-21, 16:33
Medlem
Citat:

(Jag bor i Sthlm)

Tack för ev hjälp.

Mvh

Utan sockret och ättikan får du inte fram den rätta smak och konsistens som gör inlagd sill så väldans god.

Så farligt med socker är det inte heller. Tycker du kan äta inlagd sill med god aptit och dra ned på sockret i något annat sammanhang. Typ lite mindre ris, pasta, saft eller kaka.
Citera
2025-02-21, 16:52
Medlem
zombie-nations avatar
Man kan söta med sötningsmedel. Det ville Abba på 90-talet men de blev stämda av sockerindustrin. Så det finns inte för att man får inte göra det.
Citera
2025-02-21, 16:55
Medlem
Tyvärr är det mycket socker.
Jag har gjort själv några gånger men när jag dragit ned på sockret så smaker det äckligt, det blir väldigt rå smak.
Tror hållbarheten blir också mycket kort med mindre socker
Citera
2025-02-21, 20:30
Medlem
HBTKuks avatar
Välsortererade butiker kan ha små hinkar med saltsill. Kanske det kan vara något.
Citera
2025-02-25, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Gå till en polsk livsmedelshandel (du får googla själv) och kolla deras utbud för polackerna äter ättiksinlagdsill som vi gör, men de har ingen socker i sin inläggning. Nordtyska och nederländska sillinläggningar liknar våra men är också sockerfria.

Super. Finns det tyska butiker måhända i Sthlm också (polska måste ju finnas), någon som vet? Polska matbutiker hittade jag, men inga tyska?

Tack för tipset Briascca

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Välsortererade butiker kan ha små hinkar med saltsill. Kanske det kan vara något.

När du säger välsorterade butiker, menar du typ Östermalms saluhallar? Dvs dyrt? Annars tänker jag att sill tillhör väl de billigare av fiskarna?

Tack för tipset.

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man kan söta med sötningsmedel. Det ville Abba på 90-talet men de blev stämda av sockerindustrin. Så det finns inte för att man får inte göra det.

Fan vad sjukt.

Ungefär lika logiskt som om en strippklubb som tidigare har haft massa 35åringar anställda, plötsligt enbart väljer att ha 18åringar anställda, varpå 35åringarna blir jätteupprörda, och stämmer sin arbetsgivare?

Nu i sillens/ABBAs fall, så var det väl iofs bara bra (dvs för konsumenterna) att de blev ålagda att inte få använda sötningsmedel, i o m att sådant sänker IQ och gör annat sjukt med kropp/sinne. Men principen generellt (och min jämförelse med strippklubb) står jag fast vid.
Senast redigerad av Anti-reptoid 2025-02-25 kl. 07:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in