Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-02-21, 04:10
Medlem
Flashback!

Jag önskar ingen censur utan raka konkreta svar.

Hypotetiskt, ni promenerar på stan eller rör er i sociala miljöer.

Lägger ni märke till en person som har ett uppenbart missbruk/riskbruk eller som är synligt påverkad?

Tillägg, jag syftar inte på den typiska söderalkisen på en parkbänk med en långburk Falcon i handen.

Jag syftar på den unga kvinnan eller mannen som har specifika ”anledningar” eller ”motiveringar” till att bruka prestationshöjande preparat.

Vilka fysiska eller kroppsliga tecken hade ni lagt märke till?

Uppenbarligen frågar jag för min egen skull.

Kort om mig.

29år, kvinna och försäkringsmäklare. Ätstörd bulimiker. 164cm lång, 45kg, blond. Vacker men inte snygg. Mängden speglas i tillgängligt kapital och går i perioder. Tog under tidigare period om ca 2år 1,5g-2g/dag. Nu köper jag ca 2-3 i veckan, då 1-2g.

Jag upplever att jag ibland tar/går ”luftsteg”, gången är och känns aningen obalanserad. Nässkiljeväggen är trasig sedan 2019/2020. Utseendemässigt är det ingenting som tydligt syns, ja. Såvida man inte tittar underifrån.

För att stänga mitt inlägg och förhoppningsvis få svar.

Jag ser inte ut som en typisk missbrukare, för ett tränat öga möjligtvis. Blir paranoid, uppmärksam och orolig över att min omgivning skall se och lägga märke till att jag synligt är en kokainist.

Ja, jag rättfärdigar mitt bruk av substansen på samma sätt som att en överviktig person minsann skall och förtjänar något extra gott en fredagkväll, efter ett möte eller under alla tillfällen som går att rättfärdiga trots ett högt kolesterol, ett växande midjemått eller varför inte den tunga andningen påväg till tvättstugan.

När man ser och lägger märke till att en person har ett riskbruk/missbruk, hur reagerar ni då, hur går tankarna?

Jag snöade in mig fullständigt i denna frågeställningen, stort tack i förhand!

/L
Citera
2025-02-21, 04:50
Medlem
Ät upp dig 5-10 kilo med träning och mer mat kan nog hjälpa.
Citera
2025-02-21, 05:01
Medlem
Starta en blogg.. "prestationshöjande"
Citera
2025-02-21, 05:16
Medlem
Följdfråga, är undervikt/ undernäring det första och största tecknet på bruk av centralstimulantia?

Jag har personligen aldrig stött på eller sett en missbrukare i ”bra” form eller vikt. Min slutsats är att ett substansbruk pågått under en längre tid med det utfallet.

Nu har jag precis svarat på min egna fråga, cliffhangern i detta är att jag är ätstörd och redan var under den mest ”intensiva” perioden av bruk av kokain. Jag hittade/ upptäckte en ”latare” och mer effektiv metod. Givetvis är ruset i sig väldigt trevligt också.

Jag jämför här en ”tjackis” eller en person som brukar amfetamin.

Någon kommer säkerligen kommentera att jag skall kliva ned från mina höga hästar som jämför amfetamin och kokain som dag och natt.

Vad jag egentligen syftar/ syftade på och som jag lyfte mellan raderna var givetvis priset.

Ett bruk av kokain är oerhört kostsamt och kräver antingen ett välbetalt arbete, missbruk av spel/ olaglig verksamhet eller en bristande ekonomi med stora/ höga belåningar.

Vad kostar amfetamin? 200-300kr för ca 1g med ett rus på ex antal h?

Jämför det då med kokain, 800-1000kr/g med ett rus på ca 20-30min. Slutsats: lättare och mer hållbart med ett amfetaminmissbruk ur en ekonomisk synvinkel.

Det är väl sedan gammalt att en kokainist går i personlig konkurs?

Ursäkta, trådändring.
Citera
2025-02-21, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Starta en blogg.. "prestationshöjande"

Högmodet levde i den meningen.
Citera
2025-02-21, 05:43
Medlem
bluntcunts avatar
Hur klär du dig? Tycker många kokainmissbrukare klär sig i symbios med drogen, dvs dyrt och med högmod.
Sen syns det långa vägar på ögonen, slickande om läpparna, munrörelser, konstant snuva osv.

Men på jobbet tror jag inte många förväntar sig att kollegor ska vara påtända och kan tolka dessa tecken på andra sätt. Om man inte missköter sig dvs.
Citera
2025-02-21, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKEE
Följdfråga, är undervikt/ undernäring det första och största tecknet på bruk av centralstimulantia?

Jag har personligen aldrig stött på eller sett en missbrukare i ”bra” form eller vikt. Min slutsats är att ett substansbruk pågått under en längre tid med det utfallet.

Nu har jag precis svarat på min egna fråga, cliffhangern i detta är att jag är ätstörd och redan var under den mest ”intensiva” perioden av bruk av kokain. Jag hittade/ upptäckte en ”latare” och mer effektiv metod. Givetvis är ruset i sig väldigt trevligt också.

Någon kommer säkerligen kommentera att jag skall kliva ned från mina höga hästar som jämför amfetamin och kokain som dag och natt.

Vad jag egentligen syftar/ syftade på och som jag lyfte mellan raderna var givetvis priset.

Ett bruk av kokain är oerhört kostsamt och kräver antingen ett välbetalt arbete, missbruk av spel/ olaglig verksamhet eller en bristande ekonomi med stora/ höga belåningar.

Jämför det då med kokain, 800-1000kr/g med ett rus på ca 20-30min. Slutsats: lättare och mer hållbart med ett amfetaminmissbruk ur en ekonomisk synvinkel.

Ursäkta, trådändring.

Amfetamin går väl mer åt 100, 150, max 200 per gram om du inte bor långt ut i glesbygd kanske. Någon får rätta... Finns säkert de som köper billigare med.

Men som svar på
Citat:
När man ser och lägger märke till att en person har ett riskbruk/missbruk, hur reagerar ni då, hur går tankarna?
Jag tänker som du påpekar, att det måste vara rejält kostsamt och den som använder kokain bör vara relativt rik då. Så länge det inte sysslas med stölder för att försörja användandet så är det den som knarkar eller supers ensak.. Men folk som rånar och stjäl för att berusa sig eller vägrar genomlida avtändning/trappa ned och låter det gå ut över andra genom förkastlig brottslighet pga det har jag inte mycket över till... Tjuvar kan faktiskt dra åt helvete. Lite så resonerar jag iaf
Citera
2025-02-21, 05:53
Bruxism, tandgnissel, med spända käkmuskler, tilltagande dålig vandel och moral och intermittent dåligt humör som växlar i hot & cold.
Citera
2025-02-21, 05:56
Medlem
Beror nog mycket på vem som tittar. Någon med egen erfarenhet kommer att identifiera tecken mycket snabbare. Men det kanske också spelar mindre roll då vi inte är särskilt benägna att bry oss.

Jag hade lagt märke till en konstellation av tecken snarare än ett specifikt.
- frekvent rinnande näsa
- viss ryckighet i kroppsspråket
- talar snabbt och överdrivet självsäkert
- viss mydriasis (dilaterade pupiller) men förstås inte i klass med hallucinoger/mdma.
- Nystagmus i sidled (slående pupiller) men det förutsätter att man tittar nära
- stelhet i käken (tänk Sebbe Staxx, men han är en extrem variant av detta)
- En stor skillnad i beteende och självsäkerhet/extraversion vardagar mot helger

För tecken som uppkommer över lång tid så är det ett lågt BMI. Viss insjunkenhet i ansiktet, åldras snabbare, tanig. Svårt att beskriva men det är möjligt att detta kan motverkas med ett hälsosamt leverne i övrigt.

Om du tar låga doser behöver du säker inte oroa dig. Människor är mindre uppmärksamma än du tror. De som är uppmärksamma eller har egen erfarenhet påpekar sällan några sådana tecken. Höga doser kan dock synas.
Citera
2025-02-21, 05:57
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKEE

Ursäkta, trådändring.

Amfetamin är utmärkt att mikrodosera som aptitdämpare och fokusökare. Speciellt beroendeframkallande är det inte heller jämfört med kokain, och det för en bråkdel av priset.
Citera
2025-02-21, 06:02
Medlem
InbilladGalenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluntcunt
Hur klär du dig? Tycker många kokainmissbrukare klär sig i symbios med drogen, dvs dyrt och med högmod.

Sen syns det långa vägar på ögonen
, slickande om läpparna, munrörelser, konstant snuva osv.

Men på jobbet tror jag inte många förväntar sig att kollegor ska vara påtända och kan tolka dessa tecken på andra sätt. Om man inte missköter sig dvs.

Tänkte främst på detta jag också. Den lite uppspärrade psykopatblicken med kolsvarta ögon. Gärna lite glansiga också.

Men det ovan är något en van brukare förmodligen har vuxit ifrån så att säga. Lika så slickandet runt läpparna.

Vad som däremot skulle kunna avslöja TS är nojan hon nämner. Ett tränat öga kan enkelt se att man tittar misstänkt runt omkring sig osv. Något som förmodligen någon mindre insatt missar. Speciellt om den som nojar är van, då är man rätt duktig på att dölja sitt beteende men för någon som är/har varit i samma sits så syns det.

Självklart inte ett lika säkert kort som en färskning som spänner upp ögonen, tuggar fradga och snuva

Men kan ändå vara värt att ta upp. Dock är det ett beteende som är väldigt svårt att få schack på men man får göra sitt bästa.

Kan också råda TS att istället testa amfetamin om det är främst i jobbsammanhang det brukas. Fixa och prova elvanse kanske? Tycker det passar bättre i jobbsammanhang, ”boss”-auran man får av ladd kanske är bra inom sälj iofs. På andra arbetsplatser, t.ex. i anläggningsbranschen hade en sån aura snarare fått en avskydd rätt fort Men kan tänka mig att det inom sälj kan komma väl till hands.

En annan fördel med amfetamin är att det kan tas oralt med god effekt och skulle därför vara mer skonsamt mot TS näsa.

Aja, hoppas det går bra iallafall!
Citera
2025-02-21, 06:15
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollpanoll
Ät upp dig 5-10 kilo med träning och mer mat kan nog hjälpa.

App app, den vulgära flashbackuppmaningen

"börja gymma"

fungerar inte på dem med ätstörningar.
Ge inte sådana falska råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem