2025-02-20, 20:31
Medlem
gärningsmannens avatar
Den svenskdesignade Zeekr 7X finns nu att beskåda och beställa.

https://www.zeekr.eu/sv-se/models/7x

Även om jag personligen inte är någon större fan av SUVar känns det ändå som den här bilen checkar de flesta boxar på önskelistan.

Snabb laddning med 800V system, mycket utrustning även i grundutförande, camp mode och någorlunda rimligt prissatt. Dragvikt 2 ton.
För 36 000 får man service samt nybilsgaranti i tio år. Det borde vara mycket bra för andrahandsvärdet.

Nackdelen är det där med Kina. Åtminstone i min mening.

Vad tror ni? Kommer den bli en succé?
Kan Tesla MY utmanas på allvar?
Ska jag köpa en 7X?
Citera
2025-02-20, 20:53
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Den svenskdesignade Zeekr 7X finns nu att beskåda och beställa.

https://www.zeekr.eu/sv-se/models/7x

Även om jag personligen inte är någon större fan av SUVar känns det ändå som den här bilen checkar de flesta boxar på önskelistan.

Snabb laddning med 800V system, mycket utrustning även i grundutförande, camp mode och någorlunda rimligt prissatt. Dragvikt 2 ton.
För 36 000 får man service samt nybilsgaranti i tio år. Det borde vara mycket bra för andrahandsvärdet.

Nackdelen är det där med Kina. Åtminstone i min mening.

Ska jag köpa en 7X?

580-700.000 kronor för en kinesisk elbil som ingen vet hur man uttalar namnet..
Blir nog en succé.. precis som alla andra elbilar från Kina som hyllats av div "experter" , men som sedan visat sig närmast vara osäljbara här..

Räckvidden är ju inte ens något bra i grundutförandet för priset, 48 mil WLTP för ett pris på 600.000 kronor..

Min BYD Atto har 42 mil WLTP , men kostar bara 379.000 kronor.
Ett klart bättre köp, även om ingen köper den ändå, men det är ju en annan femma..

Nya VW ID 7 har ju 71 mil räckvidd WLTP som en jämförelse.
Citera
2025-02-20, 21:30
Medlem
franges avatar
Synd bara att den ser helt fördjävlig ut - som 99 av 100 elbilar så gott som alltid gör.
Citera
2025-02-21, 09:15
Medlem
Gulingarna klarar ingenting själva. Kopiera och sälj biligare. Nu har man snott Porches design rakt av. Exakt därför man inte ska sponsra deras skit!
Citera
2025-02-21, 10:48
Medlem
Det kan väl bli något tänker jag, Zeekr 001 (uttalas som engelska seaker så vitt jag vet) var i alla fall trevlig att åka i och köra.
Stulen design sa någon, det tycker jag nog man i alla fall delvis kan hålla med om, även om det inte är uppenbart stulet så pågår i alla fall en likriktning i hela branschen som är jättetrist.

Med Geely group som ägare och delvis svensk utveckling så kan det mycket väl fungera tänker jag. Men det får framtiden utvisa. Positioneringen som mittemellan premium och enklare bilar lär nog bli svår.

/Dick
Citera
2025-02-21, 13:58
Medlem
PeterNosters avatar
Zeekr, Lync & CO skall enligt uppgift slås ihop och marknadsföras via Volvohandlare i Sverige.

https://www.wayke.se/artiklar/kopa-b...d-co-och-zeekr

OK, Zeekr köper ut Lync & CO av Volvo för 8 miljarder. Zeekr ska säljas via Volvo i Sverige.

Oslagbar? Nya Zeekr 7X har supersnabb laddning och mycket attraktiva priser.
https://www.youtube.com/watch?v=AoByxBtABpE

Lite märkligt att man inte gjorde som jag skrev först, slå ihop alla tre och sälj under namnet Volvo.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-02-21 kl. 14:12.
Citera
2025-02-21, 20:29
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Gulingarna klarar ingenting själva. Kopiera och sälj biligare. Nu har man snott Porches design rakt av. Exakt därför man inte ska sponsra deras skit!

Nu är den ju visserligen designad i Göteborg, Sverige.
Citera
2025-02-21, 20:44
Medlem
Citat:
Nu är den ju visserligen designad i Göteborg, Sverige.

Volvo är också samma branch och utvecklade i Sverige, men i min mening ett tryggare märke och snyggare bilar. När jag valde min Volvo EX30 så funderade jag också på syskonet Zeekr X, men även fast den har en display vid ratten så var det inte övertygande nog. Sämre mjukvara är en stor anledning, men också är Volvo tryggare att välja och snyggare. Blev också billigare eftersom Volvo har kampanjer på lagerbilar, men Zeeker har inga lagerbilar så de blir alltid dyrare i jämförelse.
Citera
2025-02-22, 17:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Ska jag köpa en 7X?

Nej, flopp.

Nej, för dyr.

Bara om du är en idiot och gillar att visa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in