2025-02-20, 06:39
Medlem
Åkte på världens bläcka för 2v sen, aldrig varit sjuk längre än en vecka förut.
Sov knappt någon på natten och var tvungen utföra ett stort fysiskt tungt jobb samtidigt när jag började bli sjuk för 2v sen och hostade massa. Blev helt utslagen sen. Under senaste 1.5v har jag hostat som en galning, förkyld, feber ett tag, rosslar i halsrören när man andas sakta. Hostat slem, gult och snytit mig hela tiden men är typ frisk nu. Jag tror jag överansträngde kroppen för mycket när jag började bli sjuk och blev sjuk såhär länge pga av det.

För 5 dagar sen när man började bli bättre, började jag hosta rosa och lite blod endast när jag vaknade upp på mornarna.
Nu känner jag mig helt frisk med lite hosta kvar bara senaste par dagarna, men vaknade åter igen upp med mer hosta och hostade blod efter de varit försvunnit i 2 dagar. Panik. Jag har även snytit ut massa snor med lite blodblandade strängar i under dessa 5 dagar. Jag upplever något blöder inne i näsområdet som möjligtvis rinner ner i svalget under natten varvid jag hostar upp rosa och blodblandat slem endast på mornarna. (sover på rygg) När jag sov på sidan en natt hostade jag inte blod.
Jag pratade med sjukvårdsrådgivningen och de verkade undra om jag har andningsproblem, vilket jag inte har, så då verkade det lugnt. Jag tänker avvakta några dagar till och försöka sluta hosta och snyta mig och se om blödningen upphör och sen gå till läkaren.

Vafan kan detta vara? Har man hostat och snytit sig för mycket dessa veckor som orsakat brustet/irriterande blodkärl och långvarig blödning eller har man åkt på bronkit eller lung/näs cancer? Har aldrig rökt.
Senast redigerad av kroksnoken 2025-02-20 kl. 06:49.
Citera
2025-02-20, 08:02
Moderator
Maviels avatar
Du är säkert irriterad i näsan efter att ha varit snorig och snytit dig ofta. Har du provat att skölja näsan? Några droppar sesamolja i vattnet smörjer näsan om den är sårig. Det finns även nässpray med olja i som är återfuktande att köpa på apoteket.
Citera
2025-02-20, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroksnoken
Åkte på världens bläcka för 2v sen, aldrig varit sjuk längre än en vecka förut.
Sov knappt någon på natten och var tvungen utföra ett stort fysiskt tungt jobb samtidigt när jag började bli sjuk för 2v sen och hostade massa. Blev helt utslagen sen. Under senaste 1.5v har jag hostat som en galning, förkyld, feber ett tag, rosslar i halsrören när man andas sakta. Hostat slem, gult och snytit mig hela tiden men är typ frisk nu. Jag tror jag överansträngde kroppen för mycket när jag började bli sjuk och blev sjuk såhär länge pga av det.

För 5 dagar sen när man började bli bättre, började jag hosta rosa och lite blod endast när jag vaknade upp på mornarna.
Nu känner jag mig helt frisk med lite hosta kvar bara senaste par dagarna, men vaknade åter igen upp med mer hosta och hostade blod efter de varit försvunnit i 2 dagar. Panik. Jag har även snytit ut massa snor med lite blodblandade strängar i under dessa 5 dagar. Jag upplever något blöder inne i näsområdet som möjligtvis rinner ner i svalget under natten varvid jag hostar upp rosa och blodblandat slem endast på mornarna. (sover på rygg) När jag sov på sidan en natt hostade jag inte blod.
Jag pratade med sjukvårdsrådgivningen och de verkade undra om jag har andningsproblem, vilket jag inte har, så då verkade det lugnt. Jag tänker avvakta några dagar till och försöka sluta hosta och snyta mig och se om blödningen upphör och sen gå till läkaren.

Vafan kan detta vara? Har man hostat och snytit sig för mycket dessa veckor som orsakat brustet/irriterande blodkärl och långvarig blödning eller har man åkt på bronkit eller lung/näs cancer? Har aldrig rökt.

Små blodkärl som gått sönder bara, mest troligt .Dom läker. Men det är sådär för en del inne i näsan, den kan vara lite normal skör med dom ytliga kärlen där, särskilt vid infektion.

Rätt mycket skit som går nu.. halva gänget på jobbet hostar. det är envisa jäklar den här gången. Räcker som du säger att köra lite för mycket så drar de igång.

Tillägg - hostar man mycket kan de bli blod vid infektionen. Egentligen inget konstigt
Senast redigerad av rawjudge 2025-02-20 kl. 08:44.
Citera
2025-02-20, 17:25
Medlem
Slaskheters avatar
Enligt 1177 så ska du söka vård om det kommer blod när du hostar.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/hosta-och-slem-i-luftvagarna/hosta/

Kontakta en vårdcentral om du har haft hosta i mer än fyra veckor och hostan inte verkar avta.

Kontakta en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om du har ett eller flera av följande besvär:

Du har haft hosta och feber i mer än fyra dygn.
Det kommer blod när du hostar.
Du tror att du har kikhosta och umgås nära barn som är yngre än ett år.
Du tror att du har kikhosta och är gravid efter vecka 27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in