2025-02-24, 21:34
Medlem
Hiraeths avatar
Kan tipsa om en serie som berör dem som inte orkar längre. Pernillas svar på Annas fråga 27 minuter in i fjärde avsnittet summerar serien ganska bra, om ni inte känner för att se hela.

https://www.svtplay.se/sista-hjalpen
Citera
2025-02-25, 20:19
Medlem
Hiraeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Jag har något som jag upplever märkligt, mest för att det finns ingen förklaring när jag förväntade mig att svaret skulle vara enkelt.

Runt min nacke, hals och axlar så har jag nästan hela tiden ett visst obehag. Starkt obehag om jag har något som ligger mot det området öht. Dvs en t-shirt räcker och allting tyngre än det ger större obehag, något som övergår i smärta efter kanske 5-10min. En tröja blir ett stort besvär, en jacka är väldigt jobbig. Ryggsäck är inte att tänka på. Även utan kläder finns det alltid något där som känns. Att inte sitta eller stå spikrakt med stöd från resten av kroppen gör att smärtan kryper fram snabbt.

Har varit hos flera allmänläkare, fysioterapeuter, sjukgymnaster och en kiropraktor. Jag har jobbat mycket lutad över ett skrivbord men ingen säger det är orsaken. En gav förslaget att det var en genetisk förskjutning av skelettet. Jag förväntade mig här att alla skulle omedelbart säga "jaha, skrivbordsnacke, det är sjukt vanligt idag med alla kontorsarbetare. Ja då gör man såhär och det blir vanligen bättre om x månader eller y år". Istället har jag har fått flera övningar för att stabilisera diverse muskler som ska ge upphov till detta men upplever att det knappt hjälper. Svårt att säga om jag bara inte gjort det tillräckligt dock.

Undersökningarna på plats har bara visat fullt normal rörlighet överallt och inget ömmande går att hitta. Artros eller andra förklaringar har inte nämnts. Jag kan lyfta tungt och röra alla delarna bra men likförbannat har jag ont nästan hela tiden. Kämpat som en dåre på att hitta en kudde som passar bra för mig i sängen bl.a. Jag tror jag sover hyfsat hemma men kan vakna stel och svagt ömmande i mina berörda områden.

Så, för att svara på TS. Jag har inte lärt mig att leva med det men har en massage grej som man sätter runt nacken som hjälper för stunden (en slags slag-massage). I övrigt begränsar jag min utgång när man behöver ha jackor och tröjor på sig. Har förut gått mycket i naturen med matsäck men det blir mycket av en irriterande process numera där någon annan måste bära packningen eller lämna allt vid bilen. Jag upplever att jag stänger av mycket utåtagerande och fokuserar på jobbet för att försöka inte tänka på det. Försöker stå och sitta så ergonomiskt och korrekt som möjligt men är tyvärr ganska lång så absolut ingenting är i min optimala ställning.
Försökte få en egenremiss för slätröntgen men det gick inte. Känner mig som en hypokondriker om jag ska börja gripa efter halmstrån och vrida om armarna på läkare för att få göra grejer jag inte vet är relevanta. Det märks dock att om man inte riktigt pushar och brer på (med mina symptom) så kommer det inte bli mycket annat.

Beklagar dina problem, hur uppstod dessa? Det du säger hur du flyttar fokus till något du gör kan jag instämma att det fungerar, gick på väldigt många möten där jag hade en passiv roll. Satt och verd & vände på mig i stolen, i försök att hitta en bra position. Började att virka på dessa mötena och kunde vara desto mer stillasittande.

Lite flummeri:
Den 1:a augusti så vaknade jag med nackspärr som fortfarande hänger med. Inte för så länge sedan när jag läste om alternativmedicin (chakran i detta fallet) så stötte jag på en text där de förklarade att smärta i nacke kan bero på undertryckta känslor. Har väldigt många sådana..
Citera
2025-02-25, 22:22
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiraeth
Beklagar dina problem, hur uppstod dessa? Det du säger hur du flyttar fokus till något du gör kan jag instämma att det fungerar, gick på väldigt många möten där jag hade en passiv roll. Satt och verd & vände på mig i stolen, i försök att hitta en bra position. Började att virka på dessa mötena och kunde vara desto mer stillasittande.

Lite flummeri:
Den 1:a augusti så vaknade jag med nackspärr som fortfarande hänger med. Inte för så länge sedan när jag läste om alternativmedicin (chakran i detta fallet) så stötte jag på en text där de förklarade att smärta i nacke kan bero på undertryckta känslor. Har väldigt många sådana..

Det uppstod gradvis efter jag jobbat på samma ställe efter ett antal år. Mycket halvt lutad över ett skrivbord där man jobbade med verktyg. Därav känns det som ett självklart fall av gamnacke eller "rounded shoulders" som jag hört om hela mitt liv att folk får pga dålig hållning, skrivbordsarbete utan bra ergonomi och för lite motion. Tänkte det var lätt som en jävla plätt för en läkare att säga "gör 1 2 3 så här ofta under typ så här lång tid så löser det sig, detta ser vi varje dag" typ.
Tog en jogg runt stan nu och det känns skönt efteråt men lägger jag på klädbelastning så kommer det farande igen. Om detta är enbart psykologiskt så vill jag veta vad som triggat mig att må dåligt med kläder med krage..

Jag kan tro att saker i bagaget som ger en stress, oro och anspänningar på daglig basis kan vara orsak till vissa smärtor men det är inget jag upplevt. Jag känner mig inte spänd eller att kroppen reagerar på något sådant mer än ytterst tillfälligt och sällan. Enbart en undertryckt känsla som "finns" utan att man kan anmärka på att det sker någon reaktion som källa till smärta låter lite långsökt. Jag vet inte om jag vill ge det till det omedvetna om ingen annan heller kan antyda som tredjepart att man verkar anspänd eller liknande.
Citera
2025-04-01, 13:16
Medlem
Hej. har levt med kroniskt smärta ända sen 2010. Har varit på otaliga inrättningar och mottagningar utan få rätt hjälp, läs och var påläst om din smärta, vad, hur, när, bli mer självmedveten om det du har. Så fort du blir det kommer vården tvingas hjälpa dig för då blir du också en annan sorts person. Att våga ta inaktiv, kontakt förklara berätta är inget fel det är din rättighet.

Jag brukar hänvisa till Patientlagen (SFS: 2014:821) kap. 1 & 5 som är relaterat till dig som individ och hur du upplever din smärta. Din läkare kommer tycka typ "ooohhh nej hon är en sån" men du ska bara stå på dig.

Ta också kontakt med en smärtmottagning och genomgå den hjälp de erbjuder. Det kanske fungerar bättre på dig men det gjorde inte med mig.

Jag har provat allt vården har att erbjuda även privat vård och betalt otaliga 100 000 kr för det utan resultat.

Om du vill ha råd eller tips får du gärna ta kontakt med mig, har koll på allt i relation till vården annars är risken att de medvetet låter dig falla "mellan stolarna". var inte en JA sägare utan våga stå på dig, våga säga, våga agera. GE INTE UPP för helvete så som 95 % gör.

Du som person är lösningen inte vården🥰🙌🙌
Citera
2025-04-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiraeth
Kan tipsa om en serie som berör dem som inte orkar längre. Pernillas svar på Annas fråga 27 minuter in i fjärde avsnittet summerar serien ganska bra, om ni inte känner för att se hela.

https://www.svtplay.se/sista-hjalpen

Hej. har levt med kroniskt smärta ända sen 2010. Har varit på otaliga inrättningar och mottagningar utan få rätt hjälp, läs och var påläst om din smärta, vad, hur, när, bli mer självmedveten om det du har. Så fort du blir det kommer vården tvingas hjälpa dig för då blir du också en annan sorts person. Att våga ta inaktiv, kontakt förklara berätta är inget fel det är din rättighet.

Jag brukar hänvisa till Patientlagen (SFS: 2014:821) kap. 1 & 5 som är relaterat till dig som individ och hur du upplever din smärta. Din läkare kommer tycka typ "ooohhh nej hon är en sån" men du ska bara stå på dig.

Ta också kontakt med en smärtmottagning och genomgå den hjälp de erbjuder. Det kanske fungerar bättre på dig men det gjorde inte med mig.

Jag har provat allt vården har att erbjuda även privat vård och betalt otaliga 100 000 kr för det utan resultat.

Om du vill ha råd eller tips får du gärna ta kontakt med mig, har koll på allt i relation till vården annars är risken att de medvetet låter dig falla "mellan stolarna". var inte en JA sägare utan våga stå på dig, våga säga, våga agera. GE INTE UPP för helvete så som 95 % gör.

Du som person är lösningen inte vården🥰🙌🙌
Citera
2025-04-01, 13:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Levt på kaffe och värktabletter de senaste 25 åren.

Man vänjer sig aldrig, men lär sig på något vis vis leva med smärtan.

I mitt fall är det rent slitage det handlar om.
Citera
2025-04-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Har du sökt för det? Det låter som jag innan jag fick diagnosen Reumatisk Artrit. En spruta i veckan och livet är tillbaka, otrolig skillnad.
Vad heter den medicinen dom sprutar in?
Citera
2025-04-02, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Vad heter den medicinen dom sprutar in?
Metoject. Sprutversion av Methotrexate. Jag tar dem själv.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in