2025-02-19, 19:03
Medlem
Hej alla verkstadskunniga!

Jag skulle byta bromsskivor bak lite akut, men ångrade mig och gör det själv mha en kompis, men åkte på verkstadens undersökningskostnader etc, då jag backade på ordern lite sent.

Men iaf så funderar jag lite över verkstadens avgifter såhär i efterhand. Men kanske är normalt, vad vet jag:

Provkörning 850:-
Miljöavgift 125:-

Båda ink moms. Kan tillägga att inga oljor etc byttes, utan endast undersökning av bromsar, demontering bromsskivor bak, samt återmontering av dessa.

Kan även tillägga att jag tydligt beskrev felet, dunkande ljud höger bak vid inbromsning. Ändå gjorde de en provkörning för att konstatera just detta... "Vi kan ju inte lite på det kunden säger", sa de till mig vid påpekande. Men är 850:- normalt för att köra upptäcka missljud på bromsar?
Citera
2025-02-19, 19:13
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkanandy

Jag skulle byta bromsskivor bak lite akut, men ångrade mig och gör det själv mha en kompis, men åkte på verkstadens undersökningskostnader etc, då jag backade på ordern lite sent.

Men iaf så funderar jag lite över verkstadens avgifter såhär i efterhand. Men kanske är normalt, vad vet jag:

Båda ink moms. Kan tillägga att inga oljor etc byttes, utan endast undersökning av bromsar, demontering bromsskivor bak, samt återmontering av dessa.

Kan även tillägga att jag tydligt beskrev felet, dunkande ljud höger bak vid inbromsning. Ändå gjorde de en provkörning för att konstatera just detta... "Vi kan ju inte lite på det kunden säger", sa de till mig vid påpekande. Men är 850:- normalt för att köra upptäcka missljud på bromsar?

Låter normalt. Även om du beskriver felet måste ju verkstaden kolla vad som måste åtgärdas. Att du säger ”dunkande ljud höger bak vid inbromsning” behöver ju inte betyda att det är bromsskivor som behöver bytas. Verkstaden måste ju göra en grundlig felsökning.
Citera
2025-02-19, 19:13
Medlem
Felsökningsavgift. Rimlig. Jag hade felsökningsavgift på 1600 på Toyota.
Citera
2025-02-19, 21:31
Medlem
Amazon-mannens avatar
Som sagts, verkstaden måste ju själva kolla vad som är fel och för detta vill de ha betalt, då de helst vill ha lön..
Citera
2025-02-19, 21:50
Medlem
Hade verkstaden tagit betalt för felsökning OM du låtit dem reparera felet?

Självklart ska de ha betalt för att konstatera vad som behövs lagas om du sedan väljer att låta någon annan göra jobbet.

Här kostar en felsöking ofta $99-139 beroende på fristående eller märkesverkstad.
Du får veta vad verkstaden rekommenderar och kostnad.
Väljer du att låta dem göra jobbet krediteras felsökningsavgiften.
Citera
2025-02-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller

Självklart ska de ha betalt för att konstatera vad som behövs lagas om du sedan väljer att låta någon annan göra jobbet.

Här kostar en felsöking ofta $99-139 beroende på fristående eller märkesverkstad.
Så behöver det inte vara. Tiden de ägnat åt felsökning vill de säkert ha betalt för även om de utför arbetet. Om kunden däremot sagt "byt ut XXX!", då byts XXX, var det fel sak som byttes så är det kundens problem.
Citera
2025-02-19, 23:30
Medlem
killawifes avatar
Kunden är normalt sett en idiot utan koll på någonting så GIVETVIS måste en riktig undersökning göras och denna får man betala för. Detta brukar man informeras om. Är man då en så pass extra stor idiot att man efteråt gnäller om det så undrar man ju om man ska tillåtas att ens ha en bil.
Citera
2025-02-19, 23:35
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller

Škodas egna märkesverkstad tog ej bort avgiften för oss. De tog även en avgift på 400 kr för att EFTER bytet av bromsskivor testköra för att se att arbetet var utfört korrekt.

Behöver jag nämna att vi numera vänder oss till en fristående men av Škoda auktoriserad verkstad?
Citera
2025-02-20, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Škodas egna märkesverkstad tog ej bort avgiften för oss. De tog även en avgift på 400 kr för att EFTER bytet av bromsskivor testköra för att se att arbetet var utfört korrekt.

Behöver jag nämna att vi numera vänder oss till en fristående men av Škoda auktoriserad verkstad?

Det hade jag också gjort i erat fall.
Som jag skrev förstår jag att en verkstad inte identifierar fel som kunden sedan väljer att laga annorstädes gratis.
Men kan "bjuda" på felsökningsavgiften om de får jobbet.
Eller baka in den i timpriset.....
Citera
2025-02-20, 07:56
Medlem
zoombos avatar
Felsökningsavgift = inget att orda om.
Miljöavgift = ska väl förekomma om verkstaden behövt ta hand om diverse vätskor etc vilket inte förekommit här. Känns tveksam och låter som en avgift som man alltid smetar dit och som sällan ifrågasätts.

Kan berätta att jag lämnade min bil på service en gång på en märkesverkstad för rätt många år sen och hade dagen innan fyllt på med spolarvätska. Ändå fick jag en post i min räkning "påfyllning spolarvätska 69,-" eller nåt sånt. Det fick man stryka då jag förklarade läget men det verkade som att man alltid tog betalt för detta, oavsett om det behövdes eller inte då kunden sällan eller aldrig hade koll på den nivån. Fult!
Citera
2025-02-20, 08:10
Medlem
Märkliga verkstäder ni använder. Den verkstad jag lämnar in min bil till tar inte betalt om de inte kan laga bilen – men det beror nog på att de kan fixa det mesta.

Om man avbryter ett verkstadsjobb är det självklart att verkstaden vill ha betalt för det arbete de redan lagt ner. Normalt sett tar de bort hjulet (eller hissar uppbilen) och kontrollerar bromsskivor och bromsklossar. (Sedan kan även bromsoket behöva bytas men det görs normalt då själva lagningen utförs) Att köra runt bilen för att testa bromsarna för 850 kronor låter dock märkligt.

Kanske har de tagit loss hjulet och gjort något mer, men slagit ihop det som en provkörning. 850 kronor känns ändå rätt saftigt – men är det en märkesverkstad så är priserna därefter.
Senast redigerad av flashajn 2025-02-20 kl. 08:17.
Citera
2025-02-20, 08:15
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkanandy

Du hade konstaterat själv att det dunkade! Varför i all världen fixade du inte felet själv?
På vår gata i stan tar bilverkstaden 700 spänn för felsökning!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in