Citat:
Ursprungligen postat av
Beiarn
Det är nog orimligt och motsägelsefullt…Du kan inte vara redlös och ha 0,0 promille samma dag OCH dessutom vara en god bilförare. De flesta som provat att dricka ”för mycket” vet nog med sig att man kan vara väldigt mosig dagen efter, även om man inte har straffbar promillehalt. Och att köra bil när du inte är pigg och alert är riskabelt…
Jag har gjort det i åratal tidigare som högfunktionell alkoholist. Nu har jag inte kollat mitt PEth värde men jag drack i genomsnitt en bag in box på två kvällar under flera år. Alltid nykter på morgonen. Körde till och med en kommun-bil med alkolås en längre period. Har blåst några morgnar på slumpmässiga nykterhetskontroller också. Då var man lite nervös men det gick bra.
Tricket var att dricka under bestämda tider. Jag började ofta runt femtiden på eftermiddagen och tog sista glaset kanske klockan nio, men helst tidigare. På morgonen hade man sovit berusningen av sig.
Jag hade byggt en så pass hög tolerans att jag kunde svepa en flaska vin och tillsynes vara spiknykter. Jag fick inte heller några avvänjningsproblem när jag slutade dricka. Gissar att det har med nyktra timmarna att göra.
Idag är jag nästan nykter. Dricker inte på veckodagarna längre. Blir kanske en flaska vin (ibland två, men sällan) som räcker hela helgen. Har inga ambitioner att bli helnykterist.
Hur blev jag av med beroendet? Vet inte riktigt. En kombination av flera saker. Var less på att tänka på spriten hela tiden. Blev lite orolig för hälsan. Började få lite skakningar och sömnkvaliten var kanske inte det bästa. Började träna och det var svårt att kombinera med sponken.
Hade jag tagit ett PEth test för två år sedan hade jag garanterat blivit av med körkortet.