2025-02-20, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
För ett bra tag sedan stog det på nyheterna att dricker man mer än fyra små starköl i månaden hamnar man i en risk grupp.

I en sån risk grupp kan läkaren anmäla titt transportstyrelsen att det ska utredas och man måste lämna prov i 6 månader för att behålla sitt körkort men vadå, 4 små starköl på en månad är ju ett skämt men vet folk som åkt på sånt här.

Aldrig Aldrig Aldrig ska man tala om att man dricker alkohol till en läkare och varje gång man lämnar ett blodprov på en undersökning eller hälsokontroll, vem säger att dom inte tar prov för droger och alkohol konsumtion? Ja det gör dom men patienten vet ju inte det men står inskrivet i journalen.

Läkare kan titta vad som står även om man kommer in med brutet finger och är det en helg efter någon öl ja då ligger man pyrt till och riskerar att få även det inskrivet.

Som det är nu för tiden måste läkare rapportera till transport styrelsen även om det är ålder eller sjukdom och dom är inte sena med att rapportera vad dom hittar och märker av det är många som sköter sitt alkohol intag kör inget fordon på 2 dagar efteråt men det visar på provtagning och vill dom så hittar dom drog användning 6 månader bak i tiden alkohol konsumtion är väl också ett par månader om man använt något under en längre tid, då hamnar man i den där förbannade risk gruppen som någon har hittat på och den suddar dom inte bort från journalerna.

Har inte detta själv men sambons far, min far när han levde, sambons bror, nära vänner i bekantskapen.

Jag är absolut inte kunnig på något sätt om detta men lyssnar vad dessa säger och hur det fungerar.

Åter igen, frågar en läkare hur det är med alkoholen, svara då nej det är inget jag använder förutom nyår midsommar och större födelsedag kalas är mitt tips. Tack för orden hejs

Dock ger ju 4 små öl inte utslag på b-peth om du inte druckit dom kvällen innan typ. Det går att dricka en hel del innan du kommer upp till 0.30, gränsen mellan måttlig och hög konsumtion. Sen kan man ju inte hälla i sig mängder och ofta, men mätbarheten sjunker rätt så snabbt.
2025-02-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hur fungerar detta? Det måste ju strida mot en hel mängd lagar att ta ett blodprov utan att meddela i förväg hur det kommer användas?
Det är inte ovanligt. Vid min frus graviditeter blev hon HIV-testad utan att bli tillfrågad eller ens informerad. Så går det till här i Norra Östtyskland.
2025-02-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Låst
https://www.skd.se/2025-02-19/hotade...inom-ett-dygn/

Googlar lite och hittade ett fall till med en äldre herre men verkar vara stort mörkertal

I en annan artikel står: Visserligen tycker Bo Pettersson själv att han ligger i överkant när det gäller intaget av vitt vin framför datorn några kvällar i veckan.

Så hur mkt alkohol per vecka är ok?
Bra att livsnjutare slipper ratten?

Bara så att jag förstår grunden här. Folk bokar alltså in läkartider på vardagar då de samtidigt är fulla eller kraftigt bakfulla? Eller är det akuta besök som inte kunnat vänta under glada helger efter att glasen redan svepts?
2025-02-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Är detta sant är det illa. PEth-värdet har också en halveringstid på 3-5 dagar. Du kan supa året runt, hålla upp en vecka och gå igenom som helnykterist.

Transportstyrelsen drar alltså in körkort på ovetenskapliga grunder. De måste stämmas

Ja dricker du inget på ett halvår & sen hamnar på en riktigt blöt fest, har oturen att lämna prover dagen efter så har b-peth skenat. Det speglar alltså inte verkligheten särskilt väl.
2025-02-20, 13:31
Medlem
adddicts avatar
Liknande sak har hänt mig efter att jag sökte vård för högt blodtryck. Det gjordes undersökningar varav en utav dem var PETh för att se om jag hade goda levervärden vilket jag såklart inte hade efter all sprit man har hällt i sig i sina dagar.
Efter detta hörde Transportstyrelsen av sig och hotade med att dra in kortet om jag inte tar regelbundna prover samt gör uppföljningar med en handläggare om detta.
Detta var inget jag funderade på först men efteråt har tanken slagit mig. Hur i helvete fick Transportstyrelsen reda på detta? Och varför bryr dom sig? Jag sätter mig inte direkt bakom ratten efter att jag har druckit och huruvida jag krökar mkt hemma eller på krogen har ju inte direkt dom med att göra kan jag tycka iaf.
2025-02-20, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Bara så att jag förstår grunden här. Folk bokar alltså in läkartider på vardagar då de samtidigt är fulla eller kraftigt bakfulla? Eller är det akuta besök som inte kunnat vänta under glada helger efter att glasen redan svepts?
Du kan vara nykter i flera veckor och ändå få för högt peth värde (levervärde(?))

Någon nämnde i tråden att man ska vara nykter i en månad för att vara på säkra sidan

Så kanske rättvist att vara lika tuff mot alkoholister som grönrökare?
2025-02-20, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Ingen i Sverige har blivit av med körkortet baserat på ETT enda Peth test.
Man får ingen missbruks diagnos pga ETT blodprov.

Jag som har erfarenhet av massa såna tester pga jobb har inget emot att dom tar lappen av vissa med höga värden, jag vet hur mycket alkohol det behövs för att få ett riktigt högt värde.

Eller att du varit på fest kvällen innan provtagning! Då skenar peth och bedömningen blir fel.
2025-02-20, 13:40
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är inte ovanligt. Vid min frus graviditeter blev hon HIV-testad utan att bli tillfrågad eller ens informerad. Så går det till här i Norra Östtyskland.

Otroligt. Jag kan tänka mig att det felaktigt sker, men att det är lagligt känns avlägset för mig. Har du koll?
2025-02-20, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Så länge man har 0.0 promille vid ratten ska dom väl fullständigt skita i om man är redlös varenda dag? Vad fan är det här?

Sverige i ett nötskal, är snart som UK aka 1984.
2025-02-20, 13:49
Medlem
GertBennys avatar
Det tycker jag bara är bra. Vi kan inte ha en massa alkoholiserad boomers med högt blodtryck och förmaksflimmer som rattar runt på vägarna.

Det finns färdtjänst och buss för sådana individer. Läser och hör ofta i lokal nyheterna om fulla 60-70 åringar som kör på folk på övergångsställen, kör i fel färdriktning och så vidare.

Subventionera eldrivna permobiler eller mopedbilar för personer över 60.
2025-02-20, 13:52
Medlem
DenEvigeSvennens avatar
Underhållande att läsa hur samhällskontraktet trasas sönder för varje dag. Lär er eran läxa och lita ALDRIG på myndigheter. Fundera ett steg vidare om något kan komma att användas mot er. För här har vi ett sådant fall där tystnadsplikten inte respekteras.
2025-02-20, 13:57
Medlem
jessewn372s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Läkarna hade en massa lagar också under Stalin och Hitler att följa men många valde att följa sin egen etik och moraliska kompass. Jag vet inte om man svär några läkareder längre här i Sverige men att i smyg se till att ens patienter blir arbetslösa ifall de redan har ett alkoholproblem låter ju som ett direkt försök att sabotera patientens mentala och fysiska hälsa.

I det här fallet har Transportstyrelsen bestämt att den enskildes rättigheter är underordnade allmänhetens och skulle tro att det ligger helt i linje med de flesta läkares (och allmänhetens) etiska kompass. Det som stärker många läkares kompass är att en körkortsanmälan i de flesta fall leder till att överkonsumenten stramar upp sitt liv. Vips försvinner kilon, högt blodtryck, rosacea, värk i kroppen och sömnproblem och frun flyttar in igen. Oftast solskenshistorier. En väckarklocka.

Dessutom är inte instruktionen avvikande prov -> anmäl, utan: avvikande prov -> samtal om lämplighet att inneha körkort ->nytt planerat prov efter 6v -> om fortsatt kraftigt avvikande, anmälan till Transportstyrelsen som utreder och fattar beslut.

Den enskilde äger sin fråga och gör ett aktivt val - flaskan eller kortet. Lägg ansvaret där det ska vara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in